ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MIĘDZY DŹWIĘKAMI SKALNEGO PODHALA WSPÓŁCZESNA GÓRALSZCZYZNA


MAŁANICZ-PRZYBYLSKA M.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2018, wydanie I

cena netto: 42.55 Twoja cena  40,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Między dźwiękami Skalnego Podhala

Współczesna góralszczyzna


Góralszczyzna i współczesne życie górali obserwowane z perspektywy tradycji i muzyki.

Autorka poprzez muzykę uwikłaną w konteksty dotyczące tożsamości stara się odpowiedzieć, czym dla współczesnych Górali jest góralszczyzna i jak można ją obecnie rozumieć.

Książka skierowana jest nie tylko do naukowców, ale też do wszystkich czytelników, którzy interesują się Podhalem i jego muzyką.


Podziękowania                     7
Wstęp                       . 9

I. Teren badań – Podhale wyobrażone           . 21
Skąd się wzięli ludoznawcy               22
Podhale – skarbnica pierwiastków narodowych       . 24
Góralscy apologeci II połowy XIX wieku          27
Przepyszne góralskie typy                29
Góralszczyzna nazwana                 31
Zbójnicy XX i XXI wieku               . 33

II. Tradycja we współczesności              40
Ciągłość i zmiana                   46
We władzy przeszłości                . 50
Tradycja wynaleziona                 53
Tradycja nowoczesna                  57
Współczesność – miejsce dzisiejszych tradycji       . 61
Szafa współczesnych tradycji               70

III. Antropologia muzyki jako interpretacyjny punkt wyjścia   75
Podstawowe założenia i wewnętrzne podziały dyscypliny    75
W stronę socjologii muzyki               . 81
Muzyka jako przedmiot badań antropologii kulturowej    . 85

IV. Z historii badań nad muzyką Podhala          91
Pierwsi fascynaci i badacze               92
Twórcy kanonu muzyki góralskiej             . 101
Publikacje czasu Polski Ludowej             . 105
Muzyka Podhala w opracowaniach współczesnych      . 107
Kanon muzyki góralskiej – co trzeba o niej wiedzieć     . 112
Kanon na scenie                   . 119

V. Życie praktyczne współczesnego kanonu muzyki tradycyjnej 125
Tradycja muzyczna zamknięta w kanon           128
Tradycja na scenie konkursowej              144
Elastyczność kanonu – UNESCO i problematyczność kategorii dziedzictwa niematerialnego               157

VI. Nowoczesny projekt tożsamościowy „góralszczyzna” – od edukacji muzycznej do góralskiej tożsamości      . 175
Nie tylko grać i tańczyć                 178
Przekaz (nie)tradycyjny                 184
Zespołowa wspólnota                  192
Między tożsamością a Giddensowskim stylem życia     . 202

VII. Muzyka na sprzedaż – góralski teatr           205
Hej sokoły – czyli czego pragną turyści           . 207
Tradycja tradycyjnie na sprzedaż             . 218
Oferta dla pragnących autentyczniejszej autentyczności    228

VIII. Granice tradycji                 . 239
Złe praktyki                    . 239
Góralskie disco polo                  246
Disco polo – nowa muzyka ludowa            263
Nietradycyjne, a dobre                 . 267
Wyznaczając granice tradycji               279

IX. Miejsce kobiet w przestrzeni muzycznej Podhala      285
Kobiety w różnych przestrzeniach dz´więkowych Podhala    288
Męskie – żeńskie                   . 293
Ekonomia i tradycja porządkujące góralski światopogląd    298

X. Muzyka w polu władzy                 310
Wyznaczniki góralskiej elitarności             311
Elitarna tradycja nowoczesna               317
Pole gry                      324
Bukowina kontra reszta (góralskiego) świata        . 332
Nowa muzyka góralska                . 338

Zakończenie                      347
Abstract                       . 360
Bibliografia                     . 362


378 stron, Format: 13.4x21.1, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022