Między dźwiękami Skalnego Podhala
Współczesna góralszczyzna
Góralszczyzna i współczesne życie górali obserwowane z perspektywy tradycji i
muzyki.
Autorka poprzez muzykę uwikłaną w konteksty dotyczące tożsamości stara się
odpowiedzieć, czym dla współczesnych Górali jest góralszczyzna i jak można ją
obecnie rozumieć.
Książka skierowana jest nie tylko do naukowców, ale też do wszystkich czytelników,
którzy interesują się Podhalem i jego muzyką.
Podziękowania
7
Wstęp
.
9
I. Teren badań – Podhale wyobrażone
. 21
Skąd się wzięli ludoznawcy
22
Podhale – skarbnica pierwiastków narodowych . 24
Góralscy apologeci II połowy XIX wieku
27
Przepyszne góralskie typy
29
Góralszczyzna nazwana
31
Zbójnicy XX i XXI wieku
. 33
II. Tradycja we współczesności
40
Ciągłość i zmiana
46
We władzy przeszłości
. 50
Tradycja wynaleziona
53
Tradycja nowoczesna
57
Współczesność – miejsce dzisiejszych tradycji .
61
Szafa współczesnych tradycji
70
III. Antropologia muzyki jako interpretacyjny punkt wyjścia 75
Podstawowe założenia i wewnętrzne podziały dyscypliny 75
W stronę socjologii muzyki
. 81
Muzyka jako przedmiot badań antropologii kulturowej . 85
IV. Z historii badań nad muzyką Podhala
91
Pierwsi fascynaci i badacze
92
Twórcy kanonu muzyki góralskiej
. 101
Publikacje czasu Polski Ludowej
. 105
Muzyka Podhala w opracowaniach współczesnych . 107
Kanon muzyki góralskiej – co trzeba o niej wiedzieć . 112
Kanon na scenie
.
119
V. Życie praktyczne współczesnego kanonu muzyki tradycyjnej 125
Tradycja muzyczna zamknięta w kanon
128
Tradycja na scenie konkursowej
144
Elastyczność kanonu – UNESCO i problematyczność kategorii dziedzictwa
niematerialnego
157
VI. Nowoczesny projekt tożsamościowy „góralszczyzna” – od edukacji
muzycznej do góralskiej tożsamości . 175
Nie tylko grać i tańczyć
178
Przekaz (nie)tradycyjny
184
Zespołowa wspólnota
192
Między tożsamością a Giddensowskim stylem życia . 202
VII. Muzyka na sprzedaż – góralski teatr
205
Hej sokoły – czyli czego pragną turyści
. 207
Tradycja tradycyjnie na sprzedaż
. 218
Oferta dla pragnących autentyczniejszej autentyczności 228
VIII. Granice tradycji
. 239
Złe praktyki
.
239
Góralskie disco polo
246
Disco polo – nowa muzyka ludowa
263
Nietradycyjne, a dobre
.
267
Wyznaczając granice tradycji
279
IX. Miejsce kobiet w przestrzeni muzycznej Podhala
285
Kobiety w różnych przestrzeniach dz´więkowych Podhala 288
Męskie – żeńskie
.
293
Ekonomia i tradycja porządkujące góralski światopogląd 298
X. Muzyka w polu władzy
310
Wyznaczniki góralskiej elitarności
311
Elitarna tradycja nowoczesna
317
Pole gry
324
Bukowina kontra reszta (góralskiego) świata .
332
Nowa muzyka góralska
. 338
Zakończenie
347
Abstract
.
360
Bibliografia
.
362
378 stron, Format: 13.4x21.1, oprawa miękka