ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 42.55 40,42   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DOŚWIADCZENIE WEWNĘTRZNE BOHATERA W DZIELE FILMOWYM


KUŚMIERCZYK S. RED.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2018, wydanie I

cena netto: 42.55 Twoja cena  40,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Doświadczenie wewnętrzne bohatera w dziele filmowym


Zbiór obszernych, wnikliwych artykułów analizujących i interpretujących treść oraz formę przedstawiania w dziele filmowym świata doświadczeń wewnętrznych bohaterów filmowych.

Rozprawy są poświęcone filmom: Świadectwo urodzenia Stanisława Różewicza, Konformista Bernardo Bertolucciego, Lokator Romana Polańskiego, Panny z Wilka Andrzeja Wajdy, Łagodna Piotra Dumały, Aleksandra Aleksandra Sokurowa oraz Wołanie Marcina Dudziaka.
Zamieszczone w tomie interpretacje – zgodnie z zasadami metody antropologiczno-morfologicznej – są wyprowadzane ze znaczeń zawartych w obrazie filmowym przy użyciu argumentów obecnych immanentnie w analizowanym dziele, zebranych w toku starannie przeprowadzonej procedury analitycznej poprzedzającej interpretację.

Rzetelność naukowa autorów i zastosowana metodologia sprawiają, że zawarte w książce odczytania wybitnych, dobrze znanych filmów zaskakują dotychczas niedostrzeganym bogactwem artystycznym omawianych dzieł i głębią znaczeń. Są świadectwem możliwości precyzyjnych, konsekwentnych metodologicznie i zorientowanych antropologicznie badań filmoznawczych.


SEWERYN KUŚMIERCZYK 11
Antropologia doświadczenia wewnętrznego w dziele filmowym
Kategoria doświadczenia wewnętrznego 14
Ukazanie doświadczenia wewnętrznego postaci w dziele filmowym 16
Metoda antropologiczno-morfologiczna badania dzieła filmowego18
Struktura podróży wewnętrznej bohatera 20
Przypisy 22

PAWEŁ STROIŃSKI 25
Wkraczanie dziecka w świat wojny. Obrazy podróży wewnętrznej w Świadectwie urodzenia Stanisława Różewicza
Na drodze 31
List z obozu 42
Kropla krwi 51
Przypisy 66

ROBERT BIRKHOLC 81
Cień, który męczy. Doświadczenie alienacji w Konformiście Bernarda Bertolucciego
Subiektywizacja zapośredniczona 85
Podróż wewnętrzna Marcella Clericiego 88
Wprowadzenie bohatera 88
Rzym – próba ukrycia inności 92
Paryż – kuszenie wolnością 101
Rzym – powrót chaosu 104
„Zła wiara” Marcella Clericiego 107
Środki subiektywizujące 113
Oświetlenie 114
Kolorystyka 116
Plany filmowe i montaż 117
Warstwa sonorystyczna 118
Podwójna perspektywa 119
Przypisy 124

ALEKSANDRA PASZKOWSKA 135
Podróż wewnętrzna Trelkovsky’ego w Lokatorze Romana Polańskiego
Pierwsza scena jako metafora filmu 141
Trelkovsky – bohater filmu 146
Dwa światy i miejsca progowe 150
Wszystko, co wiemy o Simone Choule 156
Śmieci i śmierć 161
Grzech i miłość 167
Sukienka w kwiaty 171
Stosunek części do ciała 175
Sojuszniczka Trelkovsky’ego 182
Konflikt z matką, ojcem, dzieckiem 192
Puste niebo 203
Przypisy 206

SEWERYN KUŚMIERCZYK 213
Przemiana wewnętrzna bohatera w filmie Panny z Wilka Andrzeja Wajdy
Scenariusz 216
Scenopis 219
Sérénité 220
Byszewy i Radachówka 223
Prolog filmu 227
Obrzęd przejścia 231
Spotkanie z przewodnikiem duchowym 235
Film „malowany akwarelą” 238
Panie z Wilka 241
Tunia 244
Spóźniona poziomka 247
Harmonia człowieka i natury 249
Rola muzyki 250
Przypisy 256

MACIEJ PRZEMYSŁAW GÓRNICKI-OLSZEWSKI 265
Śmierć – początek i koniec narracji. Łagodna Piotra Dumały
Życie, które nie istnieje 268
Pisarze światłocieniowi 271
Wyprawa do wspomnień 274
Równoległy świat 284
Ostateczny krok 287
Świadomość własnej śmiertelności 293
Śmierć narracji 297
Księga 299
Przypisy 302

AGNIESZKA KORYCKA 309
Tkanie nowego człowieka. Analiza i interpretacja filmu Aleksandra w reżyserii Aleksandra Sokurowa
Droga reżysera do Aleksandry 314
Wpływ biografii reżysera na film 315
Stan badań 317
Analiza i interpretacja przestrzeni 321
Gdzie naprawdę toczy się wojna? 325
Przestrzeń labiryntu 327
Bohater lermontowski 330
Muzyka jako znak czasu 332
Kostium jako metafora 334
Proces tworzenia tkaniny 341
Pierścień czasu 350
Świat bez kobiet 352
Aleksandra jako postać archetypowa 357
Przypisy 366

JACEK PAJĄK 385
Dźwiękowa przestrzeń podróży wewnętrznej bohatera w filmie Wołanie
Zarys fabuły 391
Rola metadiegesis w tworzeniu przestrzeni przemiany wewnętrznej chłopca 394
Ogólna charakterystyka warstwy dźwiękowej 397
Płynna przestrzeń dźwiękowa a psychika Antka 401
Scena otwierająca 404
Wyruszenie w podróż 406
Noc w namiocie – pierwszy lęk 410
Sen o wąwozie – pierwsze wołanie matki 412
Walka z nurtem Sanu – nawoływanie przyrody 414
Posiłek na polanie – odpowiedź na wezwanie słońca 416
Wołanie z mroków piwnicy 418
Drugie wołanie matki 421
Złowienie ryby – zadanie śmierci 423
Złodzieje na polanie – przejęcie inicjatywy 424
Brodzenie w rzece – zamiana ról 427
Rozmowa przy ognisku – Rzeczy Najważniejsze 428
Scena zamykająca 431
Rola warstwy audytywnej w ukazaniu wewnętrznej przemiany chłopca432

Przypisy 435

NOTY O AUTORACH 441
INDEKS NAZWISK 447


485 stron, Format: 15.0x20.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022