O nową jakość edukacji nauczycieli
Autorzy zwracają uwagę na relacje między pedagogiką jako jedną z dyscyplin
naukowych a edukacją jako specyficznym rodzajem praktyki społecznej. Podejmują
zagadnienia kształcenia i przygotowania nauczycieli do zawodu oraz ich dalszego rozwoju.
Poszukują odpowiedzi na pytania o przyszłość edukacji nauczycieli w Polsce.
Ukazują kształcenie pedagogów w powiązaniu z problematyką socjalizacji zawodowej oraz
doskonalenia w zawodzie. Poruszają ważne zagadnienia ogólne dotyczące edukacji
nauczycieli: integracji teorii pedagogicznych z praktyką edukacyjną, kluczowych
wartości w kształceniu pedagogów, inspiracji i perspektyw dla myślenia o tej grupie
zawodowej. Przedstawiają szerokie spektrum problemów wpisujących się w tytułową
tematykę, podkreślają także społeczną wagę kwestii odnoszących się do pracy i
życia nauczycieli.
Książka jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców:
• pracowników naukowych zajmujących się pedagogiką i naukami pokrewnymi,
zwłaszcza problematyką szkoły, reform edukacji, nauczania i uczenia się w szkole,
nauczycieli i ich edukacji ustawicznej,
• nauczycieli, dyrektorów szkół, pracowników administracji rządowej/samorządowej
– osób odpowiedzialnych za realizację zadań oświatowych w gminach i powiatach,
• studentów studiów pedagogicznych i nauczycielskich.
Inicjatywa wydania tomu wiąże się bezpośrednio z jubileuszem 35-lecia Polskiego
Towarzystwa Pedagogicznego, który zainicjował poważny namysł i dyskusję nad
tożsamością pedagogiki, wspólnotowością, etycznością, towarzyskością, a także
nową jakością edukacji nauczycieli.
Joanna Madalińska-Michalak, Edukacja nauczycieli. Na 35-lecie Polskiego Towarzystwa
Pedagogicznego
7
CZĘŚĆ PIERWSZA
PEDAGOGIKA I EDUKACJA – KU INTEGRACJI TEORII Z PRAKTYKĄ
Zbigniew Kwieciński, Rozwój pedagogiki i jego wrogowie. Perspektywa ćwierćwiecza.
Na 35-lecie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
21
Zbigniew Kwieciński, Rozchwianie i kryzys społeczeństwa wychowującego. Pedagogika i
edukacja wobec „polityki zombie”. Na 35-lecie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
. 24
Stefan M. Kwiatkowski, Między teoretycznością a praktycznością pedagogiki
. 29
Piotr Kostyło, Pedagogika i optymizm oświecenia
39
Maria Czerepaniak-Walczak, Towarzyskość towarzystw naukowych
52
CZĘŚĆ DRUGA
EDUKACJA NAUCZYCIELI – KLUCZOWE WARTOŚCI
Andrzej Wierciński, Hermeneutyka gościnności: dobroć i hojność
. 69
Mirosław J. Szymański, Wspólnotowość w edukacji
79
Maria Czerepaniak-Walczak, Nauczycielskie badania w działaniu: profesjonalne doskonalenie
i uczenie się
.
89
Wanda Dróżka, Wartości i dążenia zawodowe nauczycieli w zmiennym kontekście 25-lecia
105
Marcin Rojek, Międzypokoleniowe kontynuacje i zmienności w aksjologicznych orientacjach
trzech pokoleń nauczycieli
126
Justyna Miko-Giedyk, Praca nauczycieli jako wartość w odbiorze społecznym
141
Joanna Leek, Wartości a partycypacja uczniów w sprawy globalne w przestrzeni szkoły.
Wskazania dla edukacji nauczycieli
155
CZĘŚĆ TRZECIA
EDUKACJA NAUCZYCIELI – PRZYGOTOWANIE I ROZWÓJ ZAWODOWY
Magdalena Jelonek, Marcin Kocór, Barbara Worek, Kandydaci do zawodu nauczyciela –
kompetencje i zaangażowanie w ich rozwój
. 177
Dominika Walczak, Prestiż zawodu nauczyciela i nauczycieli a kompetencje zawodowe i społeczne
. 204
Anna Wiłkomirska, Doskonalenie zawodowe nauczycieli a jakość pracy nauczycieli i szkoły
.
225
Marta Kowalczuk-Walędziak, Komplementarność badań i kształcenia w edukacji
akademickiej nauczycieli . 246
Agnieszka Szplit, Rozwój zawodowy nauczycieli jako wartość we współczesnych światowych
koncepcjach pedagogicznych
263
Inetta Nowosad, Marzanna Farnicka, Rozwój zawodowy nauczycieli w zmieniającej się
szkole – pytania o dobrostan i zaangażowanie w kontekście zmiany
274
Joanna M. Łukasik, Trudności w pracy nauczycieli w fazie zawodowego osadzenia.
Implikacje dla edukacji nauczycieli
288
Norbert G. Pikuła, Sukcesy osobiste i zawodowe emerytowanych nauczycieli. Wskazania do
doskonalenia czynnych zawodowo nauczycieli
.
309
CZEŚĆ CZWARTA
EDUKACJA NAUCZYCIELI – PERSPEKTYWY I INSPIRACJE
Stefan T. Kwiatkowski, Kształcenie społeczno-emocjonalne nauczycieli szkół
podstawowych – fakultatywność czy obligatoryjność?
.
327
Joanna Papieska, Edukacja zorientowana na doświadczenie a rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych
dzieci i nauczycieli . 350
Ewa Wasilewska-Kamińska, Myślenie krytyczne i edukacja nauczycieli
359
Joanna Pękala, Kompetencje etyczne nauczyciela . 383
Ewa Kobyłecka, O potrzebie doskonalenia kompetencji aksjologicznych nauczycieli z
perspektywy ich działań w szkole
399
Hanna Tomaszewska-Pękała, Anna Wrona, Paulina Marchlik, Nauczyciele wobec problemu
przedwczesnego kończenia nauki szkolnej
.
409
Alicja Leśniak, Kompetencje cyfrowe nauczycieli
429
444 strony, Format: 16.6x23.7, oprawa miękka