Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży 8-17 lat
Podręcznik terapeuty
Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia
obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8–17 lat.
Autorzy, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej
metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i
stosowane techniki. Program terapeutyczny składa się z dwunastu sesji i obejmuje terapię
ekspozycji i powstrzymania reakcji dziecka oraz prowadzoną równolegle terapię
poznawczo-behawioralną całej rodziny. Interwencje są nastawione na aspekty środowiska
rodzinnego kluczowe dla uzyskania pozytywnej i trwałej reakcji na leczenie.
Głównym elementem programu terapeutycznego są praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas
sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik zawiera formularze wykorzystywane przez
terapeutę oraz przez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii.
Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera informacje
teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich
nabywa się w trakcie terapii, a także wszystkie materiały niezbędne do wykonywania
zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia
zmian poziomu lęku oraz formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji.
„Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży.
Podręcznik terapeuty” to nieoceniona pomoc dla każdego psychoterapeuty, dla którego
wartością jest prowadzenie terapii o skuteczności popartej danymi naukowymi. Jest to
kolejny z serii protokołów terapii, które stanowiły podstawę badań nad skutecznością.
Mogą, a nawet powinni odnieść się do niego z ufnością zarówno psychoterapeuci początkujący,
jak i eksperci. Dla studentów i początkujących terapeutów zawarte w podręczniku
informacje praktyczne są doskonałym wprowadzeniem do terapii poznawczo-behawioralnej,
jak dotychczas najskuteczniejszej metody leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. Dla
ekspertów podręcznik może stanowić źródło inspiracji, pozwalając zweryfikować
stosowane podejście. Sposób, w jaki opisane są kolejne kroki postępowania, pozwala na
wierne odtworzenie metody, co jest podstawą uzyskania pozytywnych efektów terapii, zbliżonych
do skuteczności, jaką wykazali autorzy podręcznika i badań na nim opartych oraz na jaką
wskazują metaanalizy badań.
dr n. med. Agnieszka Popiel
psychiatra, psychoterapeuta i superwizor PTTPB, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
168 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka