Utwór architektoniczny jako przedmiot prawa autorskiego
Publikacja jest pierwszym na polskim rynku opracowaniem dotyczącym utworu
architektonicznego w prawie autorskim.
Autor szczegółowo omawia m.in.:
wzajemne relacje pojęcia utworu i architektury,
jakie dobra niematerialne stanowią utwory architektoniczne w rozumieniu prawa
autorskiego,
które składniki utworu architektonicznego podlegają ochronie prawa autorskiego.
Analiza twórczości architektonicznej obejmuje ponadto twórczość niesamoistną, gdy
na chronioną formę utworu składa się twórczość wielu osób, a wkład przynajmniej
jednej z nich można przypisać do dziedziny architektury.
Publikacja zainteresuje zarówno prawników specjalistów z zakresu własności
intelektualnej, jak i architektów.
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I
Utwór architektoniczny - pojęcie
1. Architektura - cechy
1.1. Organizowanie przestrzeni poprzez budowlę
1.2. Zaspokajanie potrzeb materialnych (użytkowość)
1.3. Zdolność zaspokajania potrzeb duchowych
1.4. Podsumowanie
2. Architektura sensu stricto i architektura sensu largo
2.1. Urbanistyka
2.2. Utwór architektoniczno-urbanistyczny
2.3. Architektura wnętrz
2.4. Architektura krajobrazu
2.5. Architektura ogrodów (architektura ogrodowa)
2.6. Mała architektura
2.7. Zapożyczanie terminu "architektura". Architektura okrętów
2.8. Podsumowanie
3. Architektura a inne rodzaje sztuk plastycznych
3.1. Architektura a rzeźba
3.2. Graficzne przedstawienia architektury
4. "Utwór architektoniczny" w przepisach ustawy o prawie autorskim
5. Struktura dzieła architektury
5.1. Funkcja, konstrukcja, forma
5.1.1. Funkcja
5.1.2. Konstrukcja
5.1.3. Forma
5.1.4. Podsumowanie
5.2. Architektura a teoria warstwowej budowy utworu
5.2.1. Treść utworu architektonicznego
5.2.2. Warstwa formy
5.2.3. Podsumowanie
6. Problem "architektoniczności" utworu na gruncie ustawy o prawie autorskim
6.1. Cecha dobra niematerialnego?
6.2. Cecha nośnika?
6.3. Utwór architektoniczny jako utwór "przeznaczony do budowania"?
6.4. "Architektoniczność" jako cecha sposobu eksploatacji
6.4.1. Dzieło architektury (budowla) a utwór
6.4.2. "Utwór architektoniczny" - niezdefiniowana kategoria normatywna
6.4.3. "Utwór architektoniczny" - utwór eksploatowany w sposób
architektoniczny
7. "Utwór architektoniczny" - wnioski
7.1. Pojęcie utworu architektonicznego
7.2. Utwór architektoniczny a inne kategorie utworów
7.3. Połączenia utworów różnych kategorii
Rozdział II
Uzasadnienie ustanowienia prawa autorskiego a przedmiot ochrony. Dzieła
architektury w konwencji berneńskiej
1. Uzasadnienie prawa autorskiego a przedmiot ochrony
1.1. Wynagrodzenie za pracę
1.2. Osobowość twórcy
1.3. Utylitaryzm. Produktywność intelektualna
1.3.1. Produktywność intelektualna w dziedzinie architektury
1.3.2. Utylitaryzm a polskie prawo autorskie
1.4. Prawo podstawowe do udziału w życiu kulturalnym..
1.5. Prawo autorskie w konstytucji RP
1.5.1. Prawo autorskie a własność
1.5.2. Prawo autorskie a prawo do kultury
1.5.3. Majątkowe prawo autorskie - prawo do kultury czy zasada wolności majątkowej?
1.6. Wspólny rynek - motyw harmonizacji prawa autorskiego w Unii Europejskiej
1.7. Uzasadnienie ochrony a przedmiot prawa autorskiego. Podsumowanie
2. Geneza autorskoprawnej ochrony dzieł architektury w konwencji berneńskiej
3. "Artystyczny charakter". Utwór architektoniczny jako dzieło sztuki
4. Podsumowanie
Rozdział III
"Utwór" w ustawie o prawie autorskim
1. Przedmiot prawa autorskiego
2. Przejaw działalności twórczej
3. Indywidualny charakter
4. Wytwór ludzkiego intelektu
5. Jedność utworu
6. Znaczenie katalogu dla wykładni pojęcia utworu
Rozdział IV
Indywidualny charakter dzieła architektury
1. Indywidualny charakter - utworu czy jego nośnika?
1.1. Utwór, nośnik, ustawienie
1.2. Skala - właściwość utworu czyjego nośnika?
1.3. Dostosowanie do otoczenia
1.3.1. Otoczenie jako kryterium oceny indywidualnego charakteru dzieła
1.3.2. Otoczenie jako składnik utworu
1.3.3. Otoczenie jako wytyczna projektowania
1.4. Światło
1.5. Podsumowanie
2. Wytyczne konstrukcji i funkcji a indywidualny charakter utworu
3. Kształtowanie się standardów w architekturze
3.1. Wymagania zamawiającego
3.2. Ekonomizacja
3.3. Wymogi zastanego środowiska
3.4. Wymagania prawne
3.5. Możliwości techniki i inżynierii
3.6. Domena publiczna
3.7. Podsumowanie
4. Wykluczenie standardu
5. Zakres ochrony utworu architektonicznego
5.1. Wyłączenie ochrony idei
5.1.1. Pomysł w architekturze
5.1.2. Styl w architekturze
5.1.3. Ochrona pomysłów a Kodeks Etyki Zawodowej Architektów
5.2. Ochrona funkcji i konstrukcji
5.3. Ochrona fragmentów budowli
6. Podsumowanie
Rozdział V
Twórczość niesamoistna
1. Postacie, konsekwencje i kryteria rozróżniania
2. Opracowanie, plagiat i inspiracja w architekturze
3. Twórczość niesamoistna w dziedzinie architektury
3.1. Twórczość niesamoistna na etapie powstawania utworu architektonicznego
3.1.1. Twórczość zależna
3.1.2. Współautorstwo
3.2. Przeróbki utworów ucieleśnionych w budowli
3.2.1. Przebudowy
3.2.2. Kontynuacje
3.2.3. Rewaloryzacje, rekonstrukcje, renowacje
3.2.4. Miniatury i problem twórczości przez eliminację
3.3. Niebudowlane przeróbki utworów ucieleśnionych w budowlach
3.4. Architektura jako treść utworów z innych dziedzin twórczości
3.4.1. Malarstwo i rysunek
3.4.2. Fotografia
3.4.3. Dzieło audiowizualne
3.4.4. Dzieło literackie
4. Podsumowanie
Rozdział VI
Przepisy szczególne dotyczące utworów architektonicznych
1. Konwencja berneńska
2. Ustawa o prawie autorskim
2.1. Dozwolony użytek prywatny
2.2. Istotne interesy twórcze
2.3. Nieprzystąpienie do rozpowszechniania
2.4. Nadzór autorski
2.4. Nabycie egzemplarza projektu
2.5. Odbudowa i remont obiektu budowlanego
2.6. Ustawy wcześniejsze
2.7. Podsumowanie
Rozdział VII
Utwór architektoniczny a przepisy szczególne dotyczące utworów plastycznych
1. Stosowanie przepisów dotyczących utworów plastycznych w odniesieniu do utworów
utrwalonych w postaci budowli
1.1. Koncepcja I. Utwór architektoniczny nie jest utworem plastycznym w świetle ustawy
1.2. Koncepcja II. Budowla może ucieleśniać twórczość plastyczną i
architektoniczną
1.3. Koncepcja III. Każdy utwór architektoniczny to utwór plastyczny
1.4. Podsumowanie
2. Droit de suitę i pozostałe przepisy dotyczące utworów plastycznych
3. Utwory związane z architekturą (rysunki, projekty, modele)
4. Podsumowanie
Wnioski końcowe
Bibliografia
372 strony, Format: 21.1x15.8, oprawa twarda