ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 69.00 65,55   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MARCIN LUTER BUNTOWNIK W CZASACH PRZEŁOMU


SCHILLING H.

wydawnictwo: NAUKA I INNOWACJE , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 69.00 Twoja cena  65,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Marcin Luter Buntownik w czasach przełomu


Żaden Niemiec nie wpłynął na bieg historii Europy w okresie między średniowieczem i nowoczesnością tak silnie jak Marcin Luter. Wittenberski mnich stawia czoła cesarzowi, papieżowi i Kościołowi, pragnie uniwersalnej reformy chrześcijaństwa, lecz w efekcie staje się założycielem protestantyzmu. Heinz Schilling, jeden z najlepszych znawców epoki, przedstawia Lutra na tle jego czasów nie jako samotnego bohatera, lecz jako buntownika toczącego zacięty bój o religię i jej rolę w świecie.

W swojej błyskotliwej biografii autor wnika głęboko w życie Reformatora, pokazując go jako człowieka o trudnym, pełnym sprzeczności charakterze, który dzięki swej potężnej woli wprawdzie zmienia świat, ale pod wieloma względami czyni to inaczej, niż początkowo zamierzał.


Luter jako człowiek w epoce wiary i przełomu. Prolog . 9

CZĘŚĆ PIERWSZA DZIECIŃSTWO, STUDIA I PIERWSZE LATA KLASZTORNE (1483-1511)

I. 1483 – chrześcijaństwo w okresie przełomu . 19
Nowe światowe imperia  21
Nowa pobożność a zmodernizowane papiestwo  27
Państwa terytorialne a wczesnonowożytna Europa mocarstw  31
Przyrost naturalny ludności a kapitalizm handlowy . 35
Wiek nauki i sztuki  40
Ożywienie w Niemczech 45
Niepokój i dezorientacja ludzi. 48

II. Dzieciństwo i młodość  53
Syn „ubogiego rębacza”?  53
Surowość i skrajności codziennego życia w Mansfeld . 59
Szkoła i studia . 64
Profi l intelektualny i charakter . 68

III. Kryzys i schronienie w klasztorze  71
Kryzys w czasie studiów i nawrócenie koło Stotterheim . 71
„Po prostu umarły dla świata”?  82
Cierpienia duszy a pobożność oparta na spełnianiu dobrych uczynków . 87
W służbie zakonu aż do Rzymu . 98

CZĘŚĆ DRUGA WITTENBERGA I POCZĄTKI REFORMACJI (1511-1525)

I. Wittenberga . 115
„Na granicach cywilizacji” . 115
Rozbudowa miasta rezydencjalnego i uniwersyteckiego  117
Bastiony, raweliny i fosy  127
Między klasztorem, dworem i wolnym miastem  128
Uniwersytet i reforma studiów  134
Sieć przyjaciół i znajomych  140

II. Eleutherios – narodziny wolnego Lutra 144
Długa droga do teologii reformacyjnej  144
Rzymska reforma alternatywna . 153
Tezy odpustowe – mit i rzeczywistość . 157
„Samotna szarpanina z papistami” . 167

III. Reformator – samoobrona w obliczu Kościoła, cesarza i Rzeszy . 181
1. Kroki prowadzące do oczyszczenia . 181
Miesiące niepewności i napięcia  181
Usprawiedliwienie przed zakonem i legatem  183
Porażka w starciu z Johannesem Eckiem . 187
„Nadszedł czas mówienia” – pisma reformacyjne z 1520 roku  190
Brak rozwiązania w ostatniej chwili – apel do Leona X oraz wyznanie winy Hadriana VI . 198
Płomienny protest przeciwko papieskiemu Antychrystowi  200
2. Droga do Wormacji  202
Nadzieje pokładane w młodym królu Karolu 202
„Nawet wbrew woli wszystkich bram piekieł” . 207
Triumfalny pochód i cielesne cierpienia  212
3. Reformator i cesarz  216
Wywyższenie świętej wiary albo ewangeliczna reforma uniwersalna  216
„Sumienie usidlone przez słowo Boga”  219
Majestat usidlony przez czcigodnych przodków  224
Renegocjacje i odjazd Lutra . 228
Historyczne znaczenie wydarzeń w Wormacji . 233

IV. Początek morderczej pracy  237
1. Uchodźca w warownym grodzie i bohater rewolty . 237
Rozdroża historii świata . 237
„Żyje jeszcze, czy go już zamordowali?” . 239
Obecny w słowie i obrazie . 241
Reforma wyrąbana mieczami szlachty i władza ludu? . 244
„Ewangelia jest prawem dla ochotników i ludzi wolnych” . 250
2. Czas refl eksji i pracy . 253
Życie codzienne na Wartburgu  253
Pierwsze projekty ewangelickiej odnowy Kościoła . 261
„Narodziłem się dla moich Niemców”  268

V. Walka o rząd dusz we własnym obozie  277
1. Walka z „fałszywymi braćmi”  277
Reformacja przez „bunt i oburzenie”? . 277
Do Wittenbergi „pod o wiele większą ochroną”  281
Głosząc kazania, ponownie wziął ster w swoje ręce  285
Reformacja wyłącznie przez perswazję  287
Zwycięstwo nad Karlstadtem i prorocy z Zwickau . 290
„Kto nie zobaczył Lutra w Wittenberdze, ten w ogóle niczego nie zobaczył”  293
2. Przeciwko Müntzerowi oraz „mordercze roty chłopów”  294
Wolność chrześcijan jako wolność chłopów?  294
Luter albo Müntzer  301
Ucieczka pod skrzydła władzy . 305
Triumf Lutra i jego koszty  310
„Jego śmierć mam na sumieniu”  315

VI. Wejście w świat – małżeństwo, rodzina, duże gospodarstwo domowe . 317
1. Wesele jako znak w czasie apokalipsy . 317
Katarzyna von Bora  319
W poszukiwaniu żony . 321
Wesele – zelżony na ziemi, sławiony w niebie . 323
Nowe doświadczenia życiowe – seksualność i miłość małżeńska . 328
2. „Pan Katarzyn”  334
„Aby Doktor robił tak, jak ja chcę” . 334
Wielkie gospodarstwo w Czarnym Klasztorze . 336
Rozmowy przy stole  341
3. Dzieci są najmilszym zastawem w małżeństwie . 343
Miłość ojcowska. 344
Ojcowska surowość  348

CZĘŚĆ TRZECIA MIĘDZY PROFETYCZNĄ PEWNOŚCIĄ A DORAŹNĄ PORAŻKĄ (1525-1546)

I. Ewangelicka odnowa Kościoła i społeczeństwa  353
1. Wittenberga jako miasto katedralne Lutra  353
Partykularna reformacja zamiast powszechnej reformy . 353
Stary Luter – pesymistyczny i niezmordowany  355
Chrześcijańskie cnoty mieszczańskie a dyscyplina moralna . 358
Duszpasterz i kaznodzieja . 364
W kancelarii głównej protestantyzmu  374
Podróże służbowe . 377
2. Wittenberska teologia między Rzymem a Zurychem  385
Kultura sporu  386
Przeciwko Erazmowi i humanistycznej wolnej woli  389
Realna obecność Chrystusa na ziemi – Wieczerza Pańska i chrzest . 398
Nauczanie akademickie . 410
Róża Lutrowa i pobożność Maryjna 413
3. Zmagania o ewangelicki porządek Kościoła oraz o chrześcijańskie wychowanie dzieci   416
Średniowieczne modele reform a nowy projekt reformacji  418
Początki Kościoła wspólnotowego – tzw. porządek skrzyni w Leisnig . 421
Wizytacje w Saksonii  426
Ewangelicka reforma generalna w szkole i rodzinie  433
Katechizm Lutra  439
Rachunek sumienia oraz spowiedź . 440
Skutki – nowożytne Kościoły oraz kultury wyznaniowe  442

II. „Lecz my, chrześcijanie, inną toczymy walkę” – wobec wyzwania świata . 446
1. Kłótliwy podglądacz sejmu Rzeszy w Augsburgu . 450
Pojednawcze wezwanie cesarza 450
W królestwie kawek . 452
Zmagania wokół Confessio Augustana . 457
Nieufność a poczucie rzeczywistości . 463
Przeciwko ekumenii, rozmowom religijnym i soborowi . 467
2. Prawo do zawierania sojuszy i opór – biblijna doktryna polityczna  474
Z powrotem w Wittenberdze  474
Doradztwo polityczne w czasach kryzysu . 475
O dwóch królestwach i dwóch regimentach  477
Prawo do oporu a Związek Szmalkaldzki . 482
Przeciwko politycznemu katolicyzmowi oraz anabaptystom w Münster 488
Papieski sobór i „testament dla dobra religii” . 492
3. Dylemat heskiego podwójnego małżeństwa . 497
„Wyuzdana seksualność” czy „koniec podwójnej moralności”? . 497
Porównywalne przypadki w obozie katolickim  501
Duszpasterstwo a polityka  502
4. Gospodarka, społeczeństwo, światy przeżywane  507
Przeciwko lichwiarzom i spekulantom  511
Powołanie i stan . 516
O czarownicach i Cyganach . 521
Działanie chrześcijanina w świecie . 522

III. W zawierusze emocji – między pokorną radością życia a apokaliptycznymi lękami . 526
1. Ziemskie rozkosze – malarstwo, poezja i muzyka . 528
„Ja bowiem nie trzymam z obrazoburcami”  528
„Gdy piszę, wszystko samo płynie” . 533
„Kocham muzykę”  539
„Aby słowo Boże dzięki śpiewowi wśród ludzi pozostało”  542
2. Eschatologiczne zagrożenie – Turcy i Żydzi  547
Pamfl ety przeciw Turkom między historią współczesną a historią zbawienia  549
Żydzi a świat przeżywany  554
Josel von Rosheim  562
Wczesne i późne publikacje poświęcone Żydom  566
„Wodnista żydowska krew” . 572
Myślenie eschatologiczne a obrona przed innowiercami . 574

IV. Umieranie w Chrystusie – „Wszyscyśmy żebracy, taka jest prawda”   579
Do Mansfeld na ratunek górnictwa i Kościoła ewangelickiego  581
Ostatnie kazania – przeciwko Turkom, Żydom i diabłu  587
Ostatnie przesłanie – umieranie w Chrystusie  592
Uroczystości żałobne, złożenie do grobu i komemoracja . 598
Jeszcze raz Reformator i cesarz  609
Luter a nowożytność – dialektyka klęski i sukcesu. Epilog . 617
Udział Lutra w zmianie świata  617
Koniec uniwersalizmu . 620
Sukces Lutra i jego przesłanki . 622
Nowożytne Kościoły wyznaniowe a kultury wyznaniowe  626
Państwo i polityka  629
Tolerancja i pluralizm . 632
Chrześcijanie i Żydzi . 635
Wolność i sumienie  636
Światowość wiary . 638

Podziękowania  641
Jerzy Kałążny, Posłowie . 643
Bibliografia  649
Wykaz ilustracji  679
Indeks osobowy  681


701 stron, Format: 14.5x21.0cm, opraa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022