Nadzór pedagogiczny w szkole i przedszkolu - praktyczne zastosowanie nowych przepisów
Książka "Nadzór pedagogiczny w szkole i przedszkolu - praktyczne zastosowanie
nowych przepisów" to zbiór przepisów dotyczących nadzoru pedagogicznego oraz ich
interpretacji i dokumentów szkolnych związanych z nadzorem pedagogicznym.
Publikacja zawiera szczegółowo omówione nowe przepisy oświatowe - zadania
dyrektora, formy sprawowanego nadzoru, zadania organu nadzoru pedagogocznego.
Książka i płyta CD zawierają ponad 40 aktualnych dokumentów,
gotowych do edytowania i zastosowania w placówce.
Materiał opisuje nowe zadania dyrektora szkoły oraz organu kontroli związane z
nadzorem pedagogicznym. Publikacja to kompleksowe kompendium wiedzy na temat sprawowania
nadzoru, prowadzonej dokumentacji, przeprowadzania poszczególnych czynności związanych
z nadzorem pedagogicznym w szkole i przedszkolu. Wszystkie dokumenty są opracowane na
podstawie nowych przepisów oświatowych i uwzględniają zmiany wprowadzone 1 stycznia
2018 roku. Płyta CD dołączona do publikacji zawiera ponad 40 wzorów dokumentów,
gotowych do zastosowania w każdej szkole. Publikacja pozwoli usystematyzować wiedzę z
zakresu nadzoru pedagogicznego, wskaże zgodny z prawem sposób postępowania oraz gotowe,
praktyczne i prawidłowe rozwiązanie.
Wstęp . 5
Rozdział 1. Nadzór pedagogiczny kuratora oświaty . 7
1.1. Plan nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty 8
1.2. Kontrola . 9
1.3. Monitorowanie 13
1.4. Ewaluacja zewnętrzna 13
1.4.1. Etap przygotowawczy . 15
1.4.2. Czynności badawcze . 16
1.4.3. Wyniki ewaluacji . 17
1.4.4. Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w kwestii ewaluacji .
20
1.4.5. Program poprawy efektywności kształcenia lub wychowania 20
1.4.6. Platforma elektroniczna 22
1.5. Wspomaganie 23
1.5.1. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznej we wspomaganiu szkół 24
1.6. Placówki doskonalenia zawodowego w procesie wspomagania 26
1.6.1. Biblioteki publiczne a wspomaganie . 28
Rozdział 2. Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/przedszkola . 31
2.1. Plan nadzoru pedagogicznego . 32
2.2. Ewaluacja wewnętrzna 33
2.3. Kontrola . 37
2.4. Wspomaganie 39
2.5. Monitorowanie 42
2.6. Diagnozowanie . 44
2.7. Terminarz czynności dyrektora 45
Rozdział 3. Wymagania państwa wobec szkół i placówek . 47
3.1. Przykłady działań, które należy podjąć, by zrealizować wymagania
sformułowane wobec szkoły 49
3.2. Przykłady działań, które należy podjąć, by zrealizować wymagania
sformułowane wobec przedszkola . 53
Rozdział 4. Materiały do wykorzystania . 61
4.1. Scenariusz rady pedagogicznej opracowującej wyniki nadzoru pedagogicznego .
61
4.2. Projekt uchwały rady pedagogicznej w sprawie ustalenia sposobów wykorzystania
wyników nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły/przedszkola . 64
4.3. Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły 65
4.4. Aneks do planu nadzoru pedagogicznego 74
4.5. Projekt planu nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola . 75
4.6. Arkusze obserwacji zajęć 84
4.6.1. Materiały pomocnicze do obserwacji zajęć umiejętności określonych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego . 84
4.6.2. Arkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – kształcenie umiejętności określonych
w podstawie programowej . 115
4.6.3. Arkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – zastosowanie zalecanych sposobów i
warunków realizacji podstawy programowej 118
4.6.4. Materiały pomocnicze do obserwacji lekcji – indywidualizacja procesu nauczania
121
4.6.5. Arkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – indywidualizacja procesu nauczania
122
4.6.6. Materiały pomocnicze do obserwacji lekcji – umiejętności i zalecane warunki
realizacji określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego 126
4.6.7. Arkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – kształtowanie umiejętności
określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego 140
4.6.8. Arkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – wykorzystanie zalecanych warunków
realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego 147
4.6.9. Arkusz kontroli dziennika lekcyjnego 149
4.6.10. Arkusz kontroli dziennika zajęć pozalekcyjnych 151
4.6.11. Arkusz kontroli dziennika zajęć przedszkola 152
4.6.12. Arkusz analizy karty wycieczki 153
4.6.13. Arkusz obserwacji zajęć świetlicowych . 154
4.6.14. Arkusz obserwacji zebrania z rodzicami 156
4.6.15. Karta działań nauczyciela 158
4.6.16. Arkusz kontroli informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
podstawowej 159
Podstawa prawna . 163
164 strony, Format: 15.8x23.4, oprawa miękka