Polityka rachunkowości 2018 z komentarzem do planu kont dla jednostek budżetowych i
samorządowych zakładów budżetowych
Polityka rachunkowości na 2018 rok w praktyczny sposób omawia aktualne zasady
ewidencji księgowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
Uwzględnia wszystkie wprowadzone w ostatnim okresie zmiany do ustawy o rachunkowości,
ustawy o finansach publicznych oraz przepisów wykonawczych, w tym w szczególności
liczne zmiany wprowadzone przez nowe rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 13
września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów
jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych,
państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911). Zawiera wzory i zarządzenia
gotowe do zastosowania w każdej jednostce. Dodatkowo szczegółowa analiza przykładów różnych
zapisów zdarzeń i operacji gospodarczych ułatwia odnalezienie się w nowej rzeczywistości
prawnej i wykonywanie codziennych obowiązków.
Misją publikacji jest pomoc dla kierowników jednostek w przygotowaniu dokumentacji
opisującej przyjęte w jednostce zasady (polityki) rachunkowości, jak również pomoc
dla służb finansowo-księgowych w zakresie rozwiązań ewidencyjnych, które są częstokroć
odmienne od rozwiązań ewidencyjnych występujących w podmiotach spoza sfery jednostek
sektora finansów publicznych.
W publikacji zawarte są rozwiązania co do zakresu formy, jak też treści
dokumentacji dotyczącej przyjętych zasad rachunkowości oraz co do rozwiązań
ewidencyjnych są propozycją do ewentualnego wykorzystania. Publikacja to kompendium
wiedzy z tego zakresu i gwarantuje prawidłowe przygotowanie dokumentacji księgowej.
Wstęp
Rozdział I. Wprowadzenie do polityki rachunkowości
Rozdział II. Polityka rachunkowości dla jednostek budżetowych
1. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia polityki rachunkowości
2. Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
2.1. Podstawa prawna
2.2. Charakterystyka jednostki
2.3. Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych
2.4. Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych
2.5. Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych
2.6. Zasady i terminy inwentaryzacji składników majątkowych
3. Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego
3.1. Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w jednostce
3.2. Sposób ustalania wyniku finansowego
4. Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych
4.1. Zakładowy plan kont
4.2. Wykaz kont księgi głównej
4.3. Zasady klasyfikacji operacji gospodarczych występujących w ...
4.4. Wykaz kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej
5. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych
oraz ochrona zbiorów ksiąg rachunkowych
5.1. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe i ich ochrona
5.2. Przechowywanie zbiorów i dokumentów
5.3. Udostępnianie danych i dokumentów
Rozdział III. Polityka rachunkowości dla samorządowych zakładów budżetowych
1. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia polityki rachunkowości
2. Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
2.1. Podstawa prawna
2.2. Charakterystyka jednostki
2.3. Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych
2.4. Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych
2.5. Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych
2.6. Zasady i terminy inwentaryzacji składników majątkowych
3. Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego
3.1. Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w jednostce
3.2. Sposób ustalania wyniku finansowego
4. Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych
4.1. Zakładowy Plan Kont
4.2. Wykaz kont księgi głównej
4.3. Zasady klasyfikacji operacji gospodarczych występujących w …
4.4. Wykaz kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej
5. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych
oraz ochrona zbiorów ksiąg rachunkowych
5.1. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe i ich ochrona
5.2. Przechowywanie zbiorów
5.3. Udostępnianie danych i dokumentów
Rozdział IV. Komentarz do planu kont
1. Konta bilansowe
1.2. Zespół 1 – „Środki pieniężne i rachunki bankowe”
1.3. Zespół 2 „Rozrachunki i rozliczenia”
1.4. Zespół 3. „Materiały i towary”
1.5. Zespół 4. „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”
1.6. Zespół 5. „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie”
1.7. Zespół 6. „Produkty”
1.8. Zespół 7. „Przychody, dochody i koszty”
1.9. Zespół 8. „Fundusze, rezerwy i wynik finansowy”
2. Konta pozabilansowe
2.1. Płatności ze środków europejskich
2.2. Rozliczenia pomiędzy jednostkami
2.3. Plany finansowe
2.4. Zaangażowanie środków i wydatków
Rozdział V. Plan kont w przykładach
1. Ewidencja dochodów z tytułu najmu w jednostkach budżetowych – przypadek
wystawienia faktury obejmującej okres przekraczający rok obrachunkowy
2. Ewidencja księgowa odsetek naliczonych w fakturze za usługi telekomunikacyjne
3. Ewidencja nadpłaty składek ZUS w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach
budżetowych
4. Ewidencja pierwszego wyposażenia w jednostkach budżetowych
5. Ewidencja sprzedaży lub likwidacji środka trwałego w księgach jednostek budżetowych
6. Ewidencja szkody wyrządzonej przez pracownika
7. Przyjęcie do ksiąg rachunkowych składników majątkowych rok później niż
faktycznie przyjęto je do używania
8. Wadium i zabezpieczenie w księgach rachunkowych jednostek budżetowych
9. Ewidencja mylnego obciążenia przez bank
10. Ewidencja dotacji przedmiotowej w samorządowym zakładzie budżetowym
11. Ewidencja nakładów inwestycyjnych w jednostce budżetowej
12. Ewidencja spłat nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z odsetkami w
jednostkach budżetowych
13. Ewidencja kar naliczonych wykonawcy z tytułu nieterminowej realizacji umowy w
jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych
14. Ewidencja grzywny wraz z kosztami egzekucji w jednostkach budżetowych
15. Ewidencja kosztu szkolenia wyjazdowego pracownika w jednostkach budżetowych
16. Ewidencja wynagrodzeń wraz z pochodnymi w jednostkach budżetowych i samorządowych
zakładach budżetowych
17. Ewidencja odszkodowania otrzymanego od ubezpieczyciela za zniszczenie mienia jednostki
w wyniku pożaru
18. Ubezpieczenia majątkowe w rozliczeniach międzyokresowych kosztów w jednostkach budżetowych
i samorządowych zakładach budżetowych
19. Ewidencja rezerw na przyszłe zobowiązania w jednostkach budżetowych i samorządowych
zakładach budżetowych
20. Ewidencja zobowiązań zastępczo uregulowanych przez pracownika jednostki budżetowej
lub samorządowego zakładu budżetowego
21. Ewidencja księgowa pobranych przez pracowników zaliczek i ich rozliczenie
22. Błędy w ustaleniu odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
23. Darowizna w księgach rachunkowych jednostki budżetowej
24. Sumy na zlecenia w księgach państwowej jednostki budżetowej
25. Ewidencja dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów i wydatków nimi
sfinansowanych w budżetowej jednostce prowadzącej działalność oświatową
26. Ewidencja zdarzeń związanych z kradzieżą środka trwałego
27. Ewidencja czeku gotówkowego
28. Ewidencja niedoboru ujawnionego w wyniku inwentaryzacji
29. Ewidencja inwestycji w samorządowych zakładach budżetowych z przychodów własnych
30. Ewidencja inwestycji w samorządowych zakładach budżetowych z dotacji celowej
31. Ujawnienie fałszywych znaków pieniężnych w ewidencji księgowej w jednostkach budżetowych
i samorządowych zakładach budżetowych
32. Ewidencja wartości niematerialnych i prawnych w jednostce budżetowej i zakładzie
budżetowym
33. Ewidencja wynagrodzenia przysługującego płatnikowi z tytułu terminowego wpłacania
podatków
34. Ewidencja odpisów aktualizujących należności w jednostce budżetowej
35. Ewidencja odsetek w samorządowym zakładzie budżetowym – ujęcie
bilansowo-podatkowe
36. Modernizacja budynku w księgach rachunkowych jednostki
37. Wymiana podłogi – remont a ulepszenie w księgach rachunkowych zakładu budżetowego
38. Odłączenie części składowej środka trwałego – wpływ na wartość początkową
i umorzenie
39. Ewidencja nieruchomości przekazanej w trwały zarząd
40. Ewidencja dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
41. Ewidencja opłat leasingowych w jednostce budżetowej (leasing finansowy)
42. Zakup części składowej środka trwałego a zwiększenie jego wartości początkowej
43. Ewidencja umorzenia pożyczki udzielonej pracownikowi z zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych
44. Aktualizacja oprogramowania komputerowego a skutki amortyzacji w księgach
rachunkowych
45. Amortyzacja nieużywanego środka trwałego
46. Wpływy sum niewiadomego pochodzenia na rachunek bieżący jednostki (subkonto dochodów)
lub rachunek dochodów jednostek budżetowych (oświatowych)
47. Ewidencja opłat z tytułu gospodarowania odpadami
Wykaz aktów prawnych
348 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka