|
ZARZĄDZANIE ZIELONYM ŁAŃCUCHEM DOSTAW
MARYNIAK A. wydawnictwo: UE POZNAŃ , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 36.00 Twoja cena 34,20 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie zielonym łańcuchem dostaw
W ciągu ostatniej dekady problemy dotyczące ochrony środowiskowa stały się i są
nadal bardzo ważne z punktu widzenia działalności przedsiębiorstw. Powodem tego było
między innymi podnoszenie świadomości społeczeństw i presja ze strony klientów, społeczności
lokalnych, organizacji międzynarodowych, agencji rządowych i innych interesariuszy, którzy
oczekują, że przedsiębiorcy staną się bardziej odpowiedzialni.
Wzrost świadomości zagrożeń środowiskowych spowodował przewartościowanie
założeń i celów Unii Europejskiej i, co się z tym wiąże, przewartościowanie
strategii podmiotów biznesowych. Swoboda w zakresie alokacji kapitału, budowanie
konkurencyjności z wykorzystaniem tańszych źródeł zasobów, zlecanie na zewnątrz
działań operacyjnych i produkcyjnych powoduje, że kwestie środowiskowe coraz
częściej rozpatruje się na poziomie łańcuchów dostaw, a nie pojedynczych ogniw.
Konsekwencją tego jest wzrost zainteresowania problematyką zarządzania zielonymi
łańcuchami dostaw (green supply chain management - GSCM).
Z dotychczasowych ustaleń badaczy wynika, że współpraca prośrodowiskowa podmiotów
biznesowych na tym polu może wzmocnić przewagę konkurencyjną oraz że
przedsiębiorstwa z inicjatywą powinny wyjść poza rozwiązania legislacyjne. Jest to
więc nowa perspektywa postrzegania zarządzania łańcuchem dostaw. W łańcuchu
tradycyjnym przedsiębiorstwa koncentrują się przede wszystkim na maksymalizacji zysku.
W łańcuchach zielonych bardzo ważne oprócz czynników ekonomicznych są aspekty
środowiskowe.
Wstęp
1. Ramy analizy zarządzania zielonym łańcuchem dostaw (GSCM)
1.1. Rozwój i wymiary GSCM
1.2. Pojęcie GSCM i jego krytyczna analiza
1.3. Teoretyczne podstawy GSCM
1.4. GSCM - badania bibliometryczne
1.5. Wielowymiarowość GSCM - wybrane wyniki badań
2. Konceptualizacja modelu badawczego
2.1. Modele badawcze GSCM
2.2. Schemat analityczny GSCM, pozycje testowe i hipotezy
2.3. Charakterystyka operatu losowania, doboru przedsiębiorstw i sposobu zbierania danych
2.4. Spójność konstruktów i rozkład zmiennych
3. Zakres implementacji GSCM wśród podmiotów polskich
3.1. Związek uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych z aktywnościami GSCM
3.2. Implikacje GSCM dla interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych
3.3. Efekt pośredni aktywności GSCM w relacji między motywatorami i barierami a
wynikami GSCM
3.4. Hierarchizacja motywatorów, barier, aktywności i wyników GSCM
3.5. Uwarunkowania konkurencyjne na rynku polskim i ich implikacje dla strategii GSCM
4. Perspektywy badawcze GSCM
4.1. Grupy nisko i wysoko aktywne w zielonych łańcuchach dostaw
4.2. Zastosowanie metody interpretative structural modeling (ISM) w procesie implementacji
GSCM na przykładzie barier
4.3. Dyferencjacja typów aktywności GSCM w przekrojach klasyfikacyjnych przedsiębiorstw
Zakończenie
Aneks 1. Najczęściej cytowane pozycje z zakresu GSCM
Aneks 2. Ankieta
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
251 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|