Podstawy zarządzania organizacjami
Współczesne organizacje funkcjonujące w otoczeniu charakteryzującym się wysokim
poziomem zmienności oraz wzrastającym natężeniem konkurencyjności, dążąc do
poprawy pozycji konkurencyjnej, zmuszone są do ciągłego doskonalenia. Owo dążenie
znajduje swój wyraz w podejmowanych przez osoby zarządzające organizacjami próbach
wdrożenia do systemu zarządzania metod i narzędzi nakierowanych na podnoszenie
efektywności funkcjonowania organizacji. Paradoksalnie, w większości przypadków
podejmowane działania zamiast doprowadzić do podniesienia efektywności organizacji,
skutkują jej obniżeniem. Dzieje się tak, ponieważ osobom odpowiedzialnym za procesy
zmian brakuje, z jednej strony, spójnej wizji tego, co powinno być zrobione, z drugiej
zaś strony - procesy zmian są realizowane w sposób fragmentaryczny, co prowadzi do
wykształcenia się zjawiska suboptymalizacji. Szczególnego znaczenia nabiera zatem
naukowe podejście do procesu zarządzania zasadzające się na kompleksowości procesu
zmian i na zrozumieniu istoty i natury współczesnych organizacji. Jednak owa naukowość
podejścia nie może zostać sprowadzona wyłącznie do wymiaru teoretycznych dywagacji
odnoszących się do postulowanych kierunków działań, wręcz przeciwnie, jak mało która
dyscyplina naukowa, nauka o zarządzaniu jest nauką mocno osadzoną w praktyce. Z jednej
strony, w warstwie teoretycznej nauk o zarządzaniu formułowane są koncepcje
zarządzania i projektowane są modele, które podlegają empirycznej weryfikacji w
praktyce gospodarczej. Z drugiej strony, procesy zmian w otoczeniu i zjawiska zachodzące
w organizacjach pozwalają, poprzez analizy ilościowe i studia przypadków, na
przenoszenie obserwacji na grunt nauki o zarządzaniu poprzez budowanie teoretycznych uogólnień.
Powyższe rozważania prowadzą do konkluzji, że dobra praktyka zarządzania wymaga
solidnych podstaw teoretycznych.
Niniejszy podręcznik jest próbą kompleksowego ujęcia podstawowych zagadnień z
obszaru organizacji i zarządzania.
Podręcznik adresowany jest zarówno do studentów realizujących programy przedmiotów
w obszarze zarządzania organizacjami, jak i do praktyków zarządzania - otrzymają
kompleksową wizję tego, czym jest organizacja, jak nią zarządzać i jak ją
doskonalić.
Podręcznik składa się z jedenastu rozdziałów ułożonych według logicznego
porządku, prezentujących, zdaniem Autorów, najbardziej istotne zagadnienia z obszaru
organizacji i zarządzania
Wstęp
1. Organizacja i zarządzanie - przegląd podstawowych pojęć
Wprowadzenie
1.1 Istota organizacji
1.2 System celów organizacji
1.3 System oceny funkcjonowania organizacji
1.4 Istota zarządzania
2. Funkcja planowania w procesie zarządzania
Wprowadzenie
2.1 Istota planowania
2.2 Plany i cele organizacji
2.3 Typy planów
2.4 Planowanie w dynamicznym otoczeniu
2.5 Zarządzanie przez cele
3. Struktura organizacyjna instytucji
Wprowadzenie
3.1 Istota i funkcje struktury organizacyjnej
3.2 Podstawowe orientacje i formy strukturalne
3.3 Koncepcja struktury organizacyjnej H. Mintzberga
3.4 Grupowanie komórek organizacyjnych - typy struktur organizacyjnych
4. Kształtowanie struktur organizacyjnych
Wprowadzenie
4.1 Istota i definicja projektowania
4.2 Etapy procesu projektowania
4.3 Wymiary organizacji
4.4 Metody projektowania
4.5 Czynniki strukturotwórcze
4.6 Współczesne koncepcje doskonalenia struktur
5. Funkcja motywowania w procesie zarządzania
Wprowadzenie
5.1 Teorie treści
5.2 Teorie procesualne
5.3 Teoria wzmocnienia
6. Funkcja kontrolowania w procesie zarządzania
Wprowadzenie
6.1 Istota kontroli
6.2 System controllingu w organizacji
6.3 Strategiczny wymiar kontroli - strategiczna karta wyników
7. Decyzje kierownicze w zarządzaniu
Wprowadzenie
7.1 Istota decyzji kierowniczych
7.2 Typologia decyzji
7.3 Proces podejmowania decyzji kierowniczych
7.4 Racjonalność decyzji kierowniczych
8. Informacja w procesie zarządzania
Wprowadzenie
8.1 Istota informacji
8.2 System informacyjny w przedsiębiorstwie
8.3 Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie
9. Style kierowania w organizacji
Wprowadzenie
9.1 Istota stylu kierowania
9.2 Teoria cech
9.3 Podejście behawioralne
9.4 Podejście sytuacyjne
9.5 Determinanty skuteczności stylu kierowania
10. Zarządzanie strategiczne
Wprowadzenie
10.1 Istota strategii
10.2 Istota zarządzania strategicznego
10.3 Proces zarządzania strategicznego
10.4 Wybrane metody zarządzania strategicznego
11. Zarządzanie zmianami
Wprowadzenie
11.1 Istota i przesłanki zmian w organizacji
11.2 Proces wdrażania zmian organizacyjnych
11.3 Opór wobec zmian
11.4 Błędy popełniane w procesie dokonywania zmian
11.5 Uwarunkowania skuteczności zarządzania zmianami
11.6 Podstawowe ujęcia zarządzania zmianami
11.7 Teorie rozwoju organizacyjnego i zmiany w organizacji
Bibliografia
Spis wykresów, rysunków, schematów i tabel
Spis schematów
Spis rysunków
Spis wykresów
Spis tabel
278 stron, B5, oprawa twarda