Fandom
Fanowskie modele odbioru
„Fandom. Fanowskie modele odbioru” to monografia poświęcona zaangażowanemu
(fanowskiemu) odbiorowi kultury popularnej oraz mechanizmom tworzenia i funkcjonowania
artefaktów, twórczości i praktyk fanowskich. To opowieść o afektywnym przywiązaniu
do popkultury i jej zawłaszczeniu w narracjach tożsamościowych i praktykach
upodmiotawiających, o indywidualnych i społecznych kontekstach relacji z popkulturowym
przedmiotem pożądania.
Publikacja prezentuje multimedialny fenomen Tumblra jako platformy dyskursu
fanowskiego, opowiada o feministycznych i queerowych aspektach fanfiction, viddingu i
cosplayu oraz analizuje szczegółowo pozycję fanki jako negocjującej nieustannie własną
podmiotowość i przyjemność w relacjach z kulturą popularną i dostępnymi modelami
ekspresji fanowskiej. Jednocześnie ukazuje też historyczne zaplecze fanowskich praktyk,
prezentuje (pre)historię fandomu w postaci odbioru powieści Jane Austen i opowiadań
Arthura Conan Doyle’a. Książka odsłania także polską specyfikę kultury fanowskiej,
która zasadniczo podważa większość tez przyjętych w badaniach nad fandomem (fan
studies). Fandom. Fanowskie modele odbioru to wszystko, co powinniście wiedzieć o
fandomie, ale baliście się zapytać.
Wstęp. Ekonomia kulturowej szarej strefy
Część I. Fandom
Rozdział 1. Elementarni i romantyczni: wyjątki z historii fandomów
Rozdział 2. Fan jako patologia odbioru
Rozdział 3. KEEP CALM AND… I”M A FANGIRL AND I CANNOT KEEP CALM!
Rozdział 4. Ukryte ciało literatury. Historia i teoria fanfiction
Rozdział 5. Twórczość marginalna
Część II. Slashdom
Rozdział 1. Pornotopie intymności
Rozdział 2. „Chcę być seme, będąc uke”
Rozdział 3. Slash hard. Teorie slashu
Zakończenie. Marginesy szersze od tekstu
Bibliografia
Indeks osobowy
Summary
410 stron, Format: 20.9x14.5, oprawa miękka