ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KOBIETA SZTUKA I KOLONIZACJA WIZERUNKI KOBIET W STREFIE KONTAKTU INDYJSKO-BRYTYJSKIEGO


KAMIŃSKA-JONES D.

wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 81.80 Twoja cena  77,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kobieta, sztuka i kolonizacja.

Wizerunki kobiet w strefie kontaktu indyjsko-brytyjskiego


Książka dr Doroty Kamińskiej-Jones pomyślana została jako analiza wizerunków kobiet stworzonych w złożonej przestrzeni kontaktu indyjsko-brytyjskiego, jaki zachodził od początków wieku XVII do połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem prac pochodzących z drugiej połowy XVIII w. i wieku XIX. […] Autorka łączy w rozprawie warsztat historyka sztuki z metodologiami stosowanymi w szeroko pojmowanych badaniach kulturowych, w tym przede wszystkim odwołując się do dyskursu postkolonialnego i feministyczno-genderowego. Prezentowane analizy zostały starannie osadzone we właściwym im kontekście historycznym i społeczno-kulturowym, dając wyraz pogłębionemu rozumieniu analizowanych przedstawień (...)

Z recenzji prof. dr hab. Danuty Stasik


WSTĘP / 13

1. Cel i zakres badań / 13
2. Metodologia / 20
3. Stan badań / 33
4. Konstrukcja pracy / 37
5. Podziękowania / 41

Rozdział I. KOBIETA EUROPEJSKA W INDYJSKIEJ PRZESTRZENI ARTYSTYCZNEJ / 43
1. Wprowadzenie / 43
2. Pierwsze kontakty / 44
3. Szkoły lokalne / 45
4. Przedstawienia kobiet / 45
4.1. Indianizacja kobiety europejskiej / 46
4.1.1. Kopiowanie / 46
4.1.2. Firangi / 47
4.1.3. Indianizacja detalu – indianizacja kontekstu – indianizacja kobiecości / 49
4.2. Europeizacja kobiety indyjskiej / 54
4.2.1. Kobieta indyjska jako europejska dama / 54
4.2.2. Madonna zostaje indyjską matką / 57
4.2.3. Indyjska kobieta – europejska ekspresja / 59
4.2.4. Portrety kobiet indyjskich / 59
4.3. Wiele kobiecości – jedna rzeczywistość / 65
5. Konkluzja / 66

Rozdział II. INDYJSKA PARTNERKA BRYTYJCZYKA / 67
1. Wprowadzenie / 67
2. Bibi – indyjska partnerka Brytyjczyka / 67
3. Przedstawienia malarskie bibi / 71
3.1. Portrety samodzielne / 72
3.2. Portrety z dziećmi / 81
3.3. Portrety rodzinne / 83
4. Konkluzja / 88

Rozdział III. KOBIETA MALOWNICZA / 92
1. Wprowadzenie / 92
2. Geneza malowniczości / 92
3. Teoria malowniczości / 95
4. Malowniczość w indyjskim kontekście / 98
4.1. Artyści i amatorzy w Indiach / 98
4.2. Malownicze kobiety indyjskie / 100
4.3. Ideologia indyjskiej malowniczości / 113
5. Malowniczość jako estetyka klas wyższych / 121
6. Malowniczość i kobiety brytyjskie / 125
7. Konkluzja / 129

Rozdział IV. KOBIETA ANTYCZNA I KLASYCZNA / 130
1. Wprowadzenie / 130
2. Związki Indii z Europą – współczesne Indie jako europejski antyk / 130
3. Antyczna kobieta indyjska / 133
3.1. Antykizacja wyglądu / 135
3.2. Antykizacja formy / 137
3.3. Antykizacja tematu / 139
4. Konkluzja / 142

Rozdział V. KOBIETA ETNOGRAFICZNA / 144
1. Wprowadzenie / 144
2. Przedstawienia etnograficzne / 144
2.1. Twórcy europejscy / 144
2.2. Twórcy indyjscy / 151
2.3. Kopie dzieł indyjskich w pracach brytyjskich / 155
2.4. Fotografia etnograficzna / 157
3. Geneza i znaczenie przedstawień etnograficznych / 159
4. Kobiety w przedstawieniach etnograficznych / 162
5. Cele przedstawień etnograficznych / 167
6. Autoetnografia / 169
7. Konkluzja / 176

Rozdział VI. EROTYZACJA – SUBLIMACJA – DEGRADACJA KOBIETY INDYJSKIEJ / 178
1. Wprowadzenie / 178
2. Erotyzacja kobiety indyjskiej / 179
2.1. Kobieta o dużym libido / 179
2.2. Kobieta dostępna seksualnie / 180
2.3. Kobieta lubieżna we władaniu diabła / 182
2.4. Haremy / 183
3. Sublimacja kobiety indyjskiej / 184
3.1. Kobieta wysublimowana i baśniowa / 185
3.1.1. Nurt naukowy / 185
3.1.2. Nurt baśniowy / 188
3.2. Przedstawienia kobiet w sztuce / 190
3.2.1. Teatralizacja / 191
3.2.2. Orientlizacja / 195
3.2.2.1. Ilustracje do dzieł literackich / 195
Lalla Rookh / 197
Śakuntala / 202
3.2.2.2. Samodzielne przedstawienia / 202
3.2.2.3. Sati / 210
3.2.2.4. Tancerka / 214
Idealistyczna dewadasi / 214
Tancerka i muzykantka orientalna / 216
3.2.2.5. Harem / 220
4. Kobieta indyjska – podbita, upadła i niebezpieczna / 222
4.1. Harem udomowiony / 222
4.2. Erotyzowana i niebezpieczna kobieta indyjska / 223
4.3. Indie jako przestrzeń erotyczna / 230
5. Konkluzja / 231

Rozdział VII. KOBIETA-OFIARA / 234
1. Wprowadzenie / 234
2. Kobieta indyjska / 234
2.1. Ofiara kultury patriarchalnej / 235
2.2. Ofiara religii i zabobonów / 244
2.2.1. Czcicielka Kali / 244
2.2.2. Ofiara idolatrii / 250
2.2.3. Ofiara zabobonów / 254
2.3. Zabójczyni dzieci / 254
2.4. Sati / 264
2.5. Ofiara głodu / 270
2.6. Kobieta indyjska – ofiara: konkluzja / 273
3. Kobieta brytyjska / 287
3.1. Kobieta napadana i masakrowana / 289
3.2. Kobieta obnażona / 297
3.3. Kobieta oblężona / 304
3.4. Kobieta uciekająca i ewakuowana / 307
3.5. Kobieta ratowana / 311
3.6. Kobieta pomszczona / 312
3.7. Kobieta brytyjska – ofiara: konkluzja / 317
4. Kobieta ofiara: konkluzja / 325

Rozdział VIII. KOBIETA W SŁUŻBIE NARODU / 327
1. Wprowadzenie / 327
2. Kobieta brytyjska / 328
2.1. Przedstawienia kobiet w sztuce / 329
2.1.1. Portrety / 330
2.1.1.1. W Indiach bez Indii . 331
2.1.1.2. Mała Wielka Brytania w Indiach / 338
2.1.2. Sceny domowe / 347
2.1.2.1. Idealne małżeństwo – idealny dom / 350
2.1.2.2. Idealna kobieta / 358
2.1.2.3. Idealna matka / 362
2.2. Kobieta brytyjska w służbie narodu: konkluzja / 367
3. Kobieta indyjska / 369
3.1. Idealna kobieta / 370
3.1.1. Kobieta w strukturach nowego patriarchatu / 374
3.1.2. Kobieta w bramińskim patriarchacie / 376
3.2. Idealna kobieta w sztuce / 378
3.2.1. Ideał kobiety indyjskiej – styl Raviego Varmy / 379
3.2.1.1. Matka / 382
3.2.1.2. Sceny rodzajowe / 384
3.2.1.3. Boginie i bohaterki mitologiczne / 392
3.2.1.4. Akt / 394
3.2.1.5. Znaczenie Raviego Varmy / 400
3.2.1.6. Europeizacja kobiety indyjskiej / 402
3.2.1.7. Popularność europeizowanego wizerunku / 403
3.2.1.8. Idealna kobieta w kontekście narodowym / 408
Heroiny z przeszłości / 409
Bogini domowego ogniska / 411
Idealna hinduska / 415
3.2.1.9. Ideał kobiety indyjskiej – styl Raviego Varmy: konkluzja / 417
3.2.2. Ideał kobiety indyjskiej – styl szkoły bengalskiej / 418
3.2.2.1. Idealne wzorce kobiecości z mitologii i literatury / 424
3.2.2.2. Inspiracje sztuką dawną / 432
3.2.2.3. Postaci historyczne / 434
3.2.2.4. Dewadasi / 436
3.2.2.5. Ceremonie religijne / 438
3.2.2.6. Sati / 440
3.2.2.7. Wdowa / 442
3.2.2.8. Ideał szkoły bengalskiej w Europie / 444
3.2.2.9. Ideał kobiety indyjskiej – styl szkoły bengalskiej: konkluzja / 447
3.3. Kobieta indyjska w służbie narodu: konkluzja / 448
4. Kobieta w służbie narodu: konkluzja / 451

Rozdział IX. KOBIETA POMIĘDZY ŚWIATAMI (KALIGHAT) / 453
1. Wprowadzenie / 453
2. Malarstwo Kalighat / 453
3. Przedstawienia kobiet / 455
3.1. Portret / 457
3.2. Matka z dzieckiem / 458
3.3. Sceny bazarowe / 458
3.4. Kurtyzana i najika / 458
3.5. Kobieta w konfrontacji z systemem patriarchalnym / 462
3.5.1. Kobieta dominująca / 462
3.5.2. Kobieta poniżona / 470
3.5.3. Historia Elokeshi / 471
4. Konkluzja / 474

Rozdział X. KOBIETA SILNA I NIEZALEŻNA / 478
1. Wprowadzenie / 478
2. Kobieta brytyjska / 478
2.1. Motywy podróży / 479
2.1.1. „Złowić męża” (Fishing fleets) / 479
2.1.2. Stan zdrowia / 480
2.1.3. Powody artystyczne i naukowe / 482
2.1.4. Eksploracja nowych miejsc / 483
2.1.5. Aktywność fizyczna / 485
2.1.6. Działalność misyjna i reformatorska / 485
2.2. Podróż jako źródło i czynnik przemiany / 486
2.2.1. Tożsamość płciowa i rasowa jako źródło siły / 486
2.2.2. Konfrontacja z Induskami jako źródło siły / 489
2.2.3. Przełamanie stereotypów o niższości intelektualnej / 492
2.2.4. Przełamanie stereotypów o słabości fizycznej / 493
2.2.5. Wyzwolenie ciała i ducha / 494
2.3. Strój jako wyraz transformacji / 500
2.4. Sposoby ekspresji kobiet jako odzwierciedlenie ich osobowości oraz postaw / 503
2.5. Silna i niezależna kobieta brytyjska: konkluzja / 510
3. Kobieta indyjska / 511
3.1. Portrety / 512
3.1.1. Twórcy europejscy / 513
3.1.2. Artyści tradycyjni / 520
3.1.3. Ravi Ravi Varma / 520
3.1.4. Portrety kobiet indyjskich: konkluzja / 522
3.2. Pionierki feminizmu / 522
3.2.1. Opozycja wobec edukacji kobiet / 524
3.2.2. Portrety fotograficzne feministek / 525
3.2.3. Pionierki feminizmu: konkluzja / 529
4. Konkluzja / 530

ZAKOŃCZENIE / 532
1. Dwie czy jedna kobiecość? / 532
2. Kobiecość, sztuka i kolonizacja / 535
3. Kobiety i sztuka / 536

BIBLIOGRAFIA / 540
Teksty i materiały źródłowe / 540
Opracowania / 562

SPIS ILUSTRACJI / 601


618 stron, Format: 15.2x22.5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022