|
JĘZYK NEOLIBERALIZMU FILOZOFIA POLITYKA I MEDIA
MARKIEWKA T.S. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 45.59 Twoja cena 43,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Język neoliberalizmu
Filozofia, polityka i media
Czy osoba biedna i zadłużona jest równie wolna jak miliarder? Czym jest przedsiębiorczość?
Cechą szczególnie uzdolnionych bądź pracowitych osób czy też raczej właściwością
dobrze zorganizowanych społeczeństw? Jak powstaje wolny rynek? W wyniku spontanicznych
procesów czy dzięki interwencjom państwowym?
Język neoliberalizmu ukazuje, że słowa takie jak „wolność”, „przedsiębiorczość”
czy „rynek”, które odgrywają podstawową rolę w języku współczesnej polityki,
mogą odsyłać do wielu różnych zjawisk i służyć do argumentowania na rzecz całkowicie
odmiennych stanowisk politycznych. Niestety najczęściej tego nie zauważamy, ponieważ
debata publiczna ostatnich kilkudziesięciu lat została zdominowana przez neoliberalizm,
którego przedstawiciele narzucili nam swoją interpretację wspomnianych słów. Książka
Język neoliberalizmu jest próbą opisania, jak w praktyce wygląda ta dominacja doktryny
neoliberalnej.
„Markiewce udało się dowieść prawdziwości słynnego
cytatu z Keynesa, głoszącego, że wszyscy ci praktyczni ludzie zajmujący się polityką
służą jakiemuś dawno zmarłemu ekonomiście. Nawet jeśli uważają, że są w swych sądach
i ocenach zupełnie niezależni”.
Fragment przedmowy Rafała Wosia, dziennikarza, autora książki To nie jest kraj dla
pracowników
„Wartość książki Markiewki polega na tym, że może stać się ona istotnym
punktem odniesienia zarówno dla praktycznych debat dotyczących codziennego
funkcjonowania naszych mediów, polityki i społeczeństwa, jak i dla bardziej zamkniętych
dyskusji eksperckich na najwyższym poziomie pojęciowej złożoności”.
Fragment recenzji wydawniczej Jana Sowy, kulturoznawcy, autora Fantomowego ciała
króla
Przedmowa (Rafał Woś)
Wprowadzenie
Od słów do idei
Filozoficzność i polityczność neoliberalizmu
Od polityki do neoliberalizmu i z powrotem
Kompozycja rozważań
Tematy niepodejmowane
Rozdział 1. Wszystko, co warto wiedzieć przed dalszą lekturą
Rozumienie polityki
Słowa i idee
Przekład
Analiza kontekstowa
Język a rzeczywistość
Dyskurs medialny
Rozdział 2. Neoliberalizm, czyli co dokładnie?
Zakres neoliberalizmu
Podobieństwa rodzinne
Neoliberalizm ekonomiczny
Inni ekonomiści
Rozdział 3. Wolność
Etap akademicki
Etap medialny
Rozdział 4. Człowiek
Etap akademicki
Etap medialny
Rozdział 5. Wolny rynek
Etap akademicki
Etap medialny
Zakończenie, czyli hegemonia neoliberalizmu
Teoria hegemonii
Budowanie hegemonii neoliberalizmu
Milcząca hegemonia
Rola filozofii
Bibliografia
Summary
Indeks osobowy
278 stron, Format: 14.5x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|