|
KATEGORIA INTEGRALNOŚCI W EDUKACJI
PRZYBOROWSKA B. BŁAJET P. MURAWSKA I. AKSAMIT E. RED. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 44.35 Twoja cena 42,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kategoria integralności w edukacji
Kategoria integralności może być różnie rozumiana. Autorzy tekstów
zamieszczonych w tomie opierają się na koncepcji Kena Wilbera AQAL. Głównymi jej składowymi
są koncepcja Czterech Ćwiartek, ujmująca w sposób systemowy rzeczywistość i pozwalająca
analizować związki między różnymi jej fenomenami, oraz Dynamika Spiralna, dotycząca
rozwoju kulturowego, systemów i świadomości człowieka.
Perspektywa integralna znalazła wyraz w ich publikacjach począwszy od 2005 roku, wcześniej
– w praktyce akademickiej, a zwieńczeniem tego wstępnego etapu poszukiwań
wilberowskich była konferencja naukowa „Ciało – Edukacja – Umysł” (2008) i
monografia pod tym samym tytułem (2010).
Koncepcja Wilbera wzbudziła zainteresowanie w środowisku pedagogicznym akademickim i wśród
praktyków. Między innymi Marzanna Bogumiła Kielar w monografii Integralna wizja Kena
Wilbera i jej zastosowanie w edukacji (2012) dokonała rekonstrukcji koncepcji Wilbera,
Zbigniew Kwieciński nawiązał do niej w wystąpieniu otwierającym VIII Zjazd
Pedagogiczny w 2013 roku. Na UMK odbyły się też studia podyplomowe „Dyrektor jako
lider oświaty”, których treści zostały skonstruowane na podwalinach koncepcji AQAL
Wilbera.
Do tej pory ukazały się następujące nasze monografie, w których AQAL zastosowano jako
narzędzie opisu i wyjaśniania: P. Błajet, Ciało w kulturze współczesnej (2006), B.
Przyborowska, P. Błajet, Szkice o wychowaniu agonistycznym (2008), P. Błajet, Miłość.
Rozwój. Wychowanie (2010), P. Błajet, Od edukacji sportowej do olimpijskiej (2012), B.
Przyborowska, Pedagogika innowacyjności: między teorią a praktyką (2013), P. Błajet,
(Nie)przypadkowa edukacja (2016).
„Kategoria integralności w edukacji” stanowi pokłosie licznych spotkań i dyskusji z
myśleniem Wilbera w tle lub jako wątkiem wiodącym, stanowi rozszerzenie i pogłębienie,
autorski wkład, a czasami krytyczną analizę myśli tego autora.
Wprowadzenie / 9
CZĘŚĆ 1. CIAŁO
JOANNA SZEFER
Preracjonalność w badaniach pedagogicznych – pedagogiczne czytanie kultury w
poszukiwaniu prześwitów dzikości / 13
BERNADETA KOSZTYŁA
Taniec jako twórcza metoda wszechstronnego rozwoju dziecka / 27
MONIKA STASZEWICZ, MARTA MAŁECKA
Zdrowie, seksualność, płciowość. O konieczności integralnej koncepcji/ kształcenia
cielesnego / 37
CZĘŚĆ 2. UMYSŁ
MONIKA MICHALAK
Integralne podejście w nauczaniu języka angielskiego na przykładzie projektu
angażującego uczniów w wieku gimnazjalnym z terenów wiejskich / 65
MARTYNA CIARKOWSKA
Nauczanie literatury a integralność / 75
MAŁGORZATA ANNA ŁUSZCZ
Integralność w nauczaniu języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym
wśród uczniów liceum / 89
ANGELIKA FIGIEL
Szkoła jako „małe demokratyczne państwo” – dobre praktyki na rzecz
demokratyzacji społeczności szkolnej / 103
MARTA CYWIŃSKA
Edukacja patriotyczna oczyma praktyka oraz popularyzatora – „fragment
integralności” / 119
BEATA SUFA
Rola pytań we wspomaganiu myślenia krytycznego uczniów w edukacji
wczesnoszkolnej / 131
CZĘŚĆ 3. DUCH
ANETA GOP
Integralny trening mindfulness a edukacja / 145
JAROSŁAW MARZEC
Odkrycie uważności. Rozważania wokół instytucji „integralnej praktyki życiowe”
Kena Wilbera / 155
ANNA KIZEWETER
Zintegrowany belfer = zintegrowany uczeń. Nauczyciel języków obcych wobec wyzwań
współczesnego świata / 175
ANNA PEŁCZYŃSKA
Połączenie nauki języka obcego z samorozwojem, umożliwiające działanie
paradoksu regresu w podejściu integralnym, zilustrowane za pomocą gry / 189
IWONA MURAWSKA
Podejście integralne w edukacji muzycznej na trzecim etapie edukacyjnym –
oczekiwania i rzeczywistość / 209
CZĘŚĆ 4. INTEGRALNIE
MARZANNA BOGUMIŁA KIELAR
Duchowość według AQAL. Przyczynek do edukacji integralnej / 223
JERZY NORBERT GRZEGOREK
Twórczość przez małe „t” a dążenie do integralności w codzienności życia
/ 247
MAŁGORZATA MUSZYŃSKA
Paraart/alegoro/grafia jako koncept edukacyjny i badawczy / 263
ANDRZEJ GOFRON
Metodologiczna propozycja (re)konstrukcji integralności w edukacji / 281
Podsumowanie / 299
300 stron, Format: 15.6x22.5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|