ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ETYKA URZĘDNICZA I ETYKA SŁUŻBY PUBLICZNEJ SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO TOM 13


HAUSER R. NIEWIADOMSKI Z. WRÓBEL A. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 478.80 Twoja cena  454,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Etyka urzędnicza i etyka służby publicznej

System Prawa Administracyjnego Tom 13


Tom 13 z serii Systemu Prawa Administracyjnego w sposób dogłębny i kompleksowy omawia zagadnienia dotyczące etyki urzędniczej i etyki służby publicznej. Publikacja została poświęcona osobom pełniących służbę publiczną, w szczególności administracji publicznej, a także zagadnieniom z zakresu określanego na ogół jako etyka (etyka służby publicznej, etyka w administracji publicznej, etyka urzędnicza itp.).

Publikacja została podzielona na trzy części.

W części I. Ogólne problemy etyki urzędniczej i etyki w służbie publicznej Autorzy omówili problem wyodrębnienia etyki urzędniczej i etyki służby publicznej. Przedstawiono w niej następujące zagadnienia: kryteria podmiotowe (w ramach władzy wykonawczej, w ramach administracji publicznej, w ramach służby cywilnej i grupy pracowników samorządowych, w ramach innych władz, w ramach zawodów zaufania publicznego) i przedmiotowe; etyka urzędnicza a etyka zawodowa, w tym prawnicza; etyka urzędnicza a etyka służby publicznej; etyka urzędnicza a etyka służb społecznych; etyka urzędnicza a etyka administracji publicznej.

W części II. Etyka urzędnicza omówiono takie zagadnienia jak:

  • refleksje etyczną (m.in. etyczne treści prawa do administracji, kształtowanie kadr administracji publicznej, interdyscyplinarność badań nad etyką urzędniczą);
  • modele etyki urzędniczej;
  • infrastrukturę etyczną administracji publicznej (m.in. Komitet Lorda Nolana, Komitet Zarządzania Publicznego OECD);
  • polityczne wsparcie i ograniczenie etyki urzędniczej;
  • normatywne elementy infrastruktury etycznej administracji publicznej (m.in. system odpowiedzialności urzędnika, odpowiedzialność dyscyplinarna urzędnika, kodeksy etyczne);
  • pozanormatywne elementy infrastruktury etycznej administracji publicznej (m.in. mechanizmy socjalizacji zawodowej, warunki pełnienia służby publicznej, kontrola społeczna i społeczeństwo obywatelskie);
  • podstawowe zasady etyki urzędniczej, takie jak: godność zawodowa, profesjonalizm i służba publiczna, lojalność, neutralność polityczna, bezstronność, rzetelność;
  • obowiązki etyczne urzędnika (m.in. dbałość o środki publiczne, przestrzeganie prawa, udzielanie informacji, dochowanie tajemnicy, forma kontaktów z innymi podmiotami, godne zachowanie, doskonalenie zawodowe, unikanie konfliktów interesów);
  • patologie administracji publicznej (korupcja, klientelizm, nepotyzm).

W części III. Etyka nieurzędniczej służby publicznej Autorzy omówili etykę:

  • władzy ustawodawczej (m.in. etyka poselska oraz parlamentarna, etyka legislatora);
  • organów ścigania (etyka służb mundurowych i umundurowanych, etyka prokuratorska);
  • samorządu terytorialnego i zawodowego;
  • władzy sądowniczej (etyka sędziowska, etyka komorników sądowych, etyka kuratorów sądowych, etyka referendarzy, asystentów oraz pracowników administracji sądowej);
  • osób świadczących profesjonalną pomoc prawną (etyka adwokatów i radców prawnych, etyka notarialna, etyka doradców podatkowych, etyka rzeczników patentowych).

Niniejsza pozycja to nieodzowna pomoc dla praktyków, w szczególności sędziów sądów administracyjnych, a w sprawach dyscyplinarnych sędziów właściwych w ich zakresie, radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych, rzeczników patentowych, urzędników administracji publicznej i innych osób w służbie publicznej, w tym członków organów samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego. Stanowi ona również nieocenioną bazę wiedzy dla doktorantów, aplikantów zawodów prawniczych w trakcie odbywania aplikacji i tych, którzy przygotowują się do egzaminu końcowego, a także zainteresowanych tematem studentów.


Przedmowa
Wykaz skrótów
Wprowadzenie

Część I. Ogólne problemy etyki urzędniczej i etyki w służbie publicznej

Rozdział I. Problem wyodrębnienia etyki urzędniczej i etyki służby publicznej
§ 1. Kryteria wyodrębnienia
§ 2. Etyka urzędnicza a etyka zawodowa
§ 3. Etyka urzędnicza a etyka służby publicznej
§ 4. Etyka urzędnicza a etyka służb społecznych
§ 5. Etyka urzędnicza a etyka administracji publicznej

Część II. Etyka urzędnicza

Rozdział II. Doniosłość refleksji etycznej we współczesnej administracji publicznej
§ 6. Etyczne treści prawa do dobrej administracji
§ 7. Kształtowanie kadr administracji publicznej
§ 8. Etyka urzędnicza a zasada rzetelności i sprawności działania instytucji publicznych w demokratycznym państwie prawnym
§ 9. Interdyscyplinarność badań nad etyką urzędniczą

Rozdział III. Modele etyki urzędniczej
§ 10. Etyka urzędnicza a teorie etyczne
§ 11. Etyka urzędnicza a teorie demokracji
§ 12. Etyka urzędnicza a teorie administracji publicznej

Rozdział IV. Infrastruktura etyczna administracji publicznej
§ 13. Infrastruktura etyczna jako instytucjonalizacja etyki urzędniczej
§ 14. Komitet Lorda Nolana
§ 15. Komitet Zarządzania Publicznego OECD

Rozdział V. Polityczne wsparcie i ograniczenia etyki urzędniczej
§ 16. Infrastruktura etyczna jako polityka administracyjna
§ 17. Zagrożenia polityczne dla infrastruktury etycznej administracji publicznej. Etyka polityków i etyka urzędników

Rozdział VI. Normatywne elementy infrastruktury etycznej administracji publicznej
§ 18. Prawne elementy infrastruktury etycznej
§ 19. System odpowiedzialności urzędnika
§ 20. Odpowiedzialność dyscyplinarna urzędnika
§ 21. Kodeksy etyczne na przykładzie zasad etyki korpusu służby cywilnej
§ 22. Inne kodeksy etyczne w administracji publicznej

Rozdział VII. Pozanormatywne elementy infrastruktury etycznej administracji publicznej
§ 23. Mechanizmy socjalizacji zawodowej
§ 24. Warunki pełnienia służby publicznej
§ 25. Instytucje koordynujące i wspierające działania w sferze etyki
§ 26. Kontrola społeczna i społeczeństwo obywatelskie

Rozdział VIII. Podstawowe zasady etyki urzędniczej
§ 27. Zasady etyki urzędniczej a zasady służby publicznej, w tym służby cywilnej
§ 28. Godność zawodowa
§ 29. Profesjonalizm i służba publiczna
§ 30. Lojalność
§ 31. Neutralność polityczna
§ 32. Bezstronność
§ 33. Rzetelność

Rozdział IX. Obowiązki etyczne urzędnika
§ 34. Wykonywanie zadań publicznych
§ 35. Dbałość o środki publiczne
§ 36. Przestrzeganie prawa
§ 37. Udzielanie informacji
§ 38. Dochowanie tajemnicy
§ 39. Forma kontaktów z innymi podmiotami
§ 40. Godne zachowanie
§ 41. Doskonalenie zawodowe
§ 42. Unikanie konfliktów interesów

Rozdział X. Etyka urzędnicza a patologie administracji publicznej
§ 43. Korupcja
§ 44. Klientelizm
§ 45. Nepotyzm

Część III. Etyka nieurzędniczej służby publicznej

Rozdział XI. Władza ustawodawcza i tworzenie prawa
§ 46. Etyka poselska i parlamentarna
§ 47. Etyka legislatora oraz pozostałych służb prawnych i eksperckich parlamentu

Rozdział XII. Organy ścigania
§ 48. Etyka służb mundurowych i umundurowanych
§ 49. Etyka prokuratorska

Rozdział XIII. Samorząd terytorialny i zawodowy
§ 50. Etyka radnych i innych wybieralnych funkcji w samorządzie terytorialnym
§ 51. Problemy etyczne sprawowania funkcji w samorządzie zawodowym

Rozdział XIV. Władza sądownicza
§ 52. Etyka sędziowska oraz etyczne aspekty wykonywania zawodu referendarza sądowego i asystenta sędziego
§ 53. Etyka komorników sądowych
§ 54. Etyka kuratorów sądowych

Rozdział XV. Pomoc prawna
§ 55. Etyka adwokatów i radców prawnych
§ 56. Etyka notarialna
§ 57. Etyka doradców podatkowych
§ 58. Etyka rzeczników patentowych

Indeks rzeczowy


590 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022