Jednolity Europejski Dokument Zamówienia oraz inne dokumenty w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
Stan prawny: październik 2016 r.
Poznaj już dziś praktyczne aspekty nowych regulacji o
zamówieniach publicznych, jakie przyniosła implementacja dyrektyw.
Nasz poradnik, to jedyna publikacja która przeprowadzi Cię przez cały proces
składania oświadczeń i dokumentów w postępowaniu na zupełnie nowych zasadach,
spoglądając na problemy możliwie szeroko i wskazując punkty zapalne.
Jest to pierwsza publikacja, która w praktyczny sposób przedstawia nową filozofię
podejścia do składania oświadczeń i dokumentów w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego.
Jej najważniejsze atuty to:
- Omówienie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, przez pryzmat polskich i
unijnych regulacji, ze wskazówkami stosowania w praktyce.
- Identyfikacja nowych praw i obowiązków zamawiających i wykonawców w postępowaniu w
zakresie dokumentowania.
- Przygotowane przez autora wzory dokumentów wymagane w nowym stanie prawnym stanowią
pomoc dla instytucji wydatkujących środki w oparciu o Prawo zamówień
publicznych.
- Autor podjął próbę uporządkowania i usystematyzowania regulacji,
podpierając się przykładami i wskazówkami, mającymi na celu ułatwienie ich
zrozumienia oraz stosowanie.
Nowe przepisy weszły w życie 28.7.2016 r. jednak rodzą niezliczoną ilość
problemów interpretacyjnych. Najwięcej z nich dotyka aspektów wykazywania spełniania
warunków udziału oraz braku podstaw do wykluczenia na całkiem nowych zasadach.
Zagadnienia dodatkowo komplikuje obowiązek bezpośredniego stosowania rozporządzenia
Komisji Europejskiej o jednolitym europejskim dokumencie zamówienia. Formularz
jednolitego dokumentu jest konstrukcją trudną do zrozumienia i stosowania, bowiem opiera
się na regulacjach dyrektyw, a nie na polskich przepisach.
Najważniejsze zmiany i nowości jakie wprowadzają nowe przepisy:
Obowiązek stosowania jednolitego dokumentu w postępowaniach powyżej progów
unijnych
Zasada weryfikacji wykonawcy, który złożył najwyżej ocenioną ofertę
Obowiązek sprawdzenia podmiotów udostępniających zasoby
Możliwość weryfikacji podwykonawców na różnych etapach procesu zamówienia
publicznego
Stosowanie obligatoryjnych i fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawcy.
Elektroniczne narzędzie dla jednolitego dokumentu jako przedsmak pełnej
elektronizacji.
Największa od czasu obowiązywania Prawa zamówień publicznych nowelizacja, która
wtłacza w ustalony porządek prawny nowe obszerne dyrektywy zamówieniowe. Wymagająca
zarówno od zamawiającego jak i wykonawcy całkowitej zmiany podejścia do procesu
udzielania zamówienia publicznego. Dająca większą swobodę podmiotom zamawiającym w
kształtowaniu zasad obowiązujących w danym postępowaniu, ale wymuszająca realizację
celów ustawodawcy unijnego i w konsekwencji krajowego.
Dzięki tej publikacji Czytelnik dowie się m.in.:
Jaki jest cel wdrożenia nowych zasad
Na czym w istocie polega odformalizowanie procedur
Jak rozumieć jednolity europejski dokument zamówienia
Jak kształtować oświadczenia w postępowaniach poniżej progów unijnych
Jak podejść do weryfikacji podmiotów trzecich
Czy, kiedy i jak sprawdzać podwykonawców
Jak podchodzić do weryfikacji konsorcjantów
Jakie są nowe podstawy wykluczenia i czy stosować podstawy fakultatywne?
Które oświadczenia i dokumenty z rozporządzenia w sprawie rodzajów
dokumentów odpowiadają poszczególnym podstawom wykluczenia.
Jakie są nowe regulacje rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów
Jakich oświadczeń i dokumentów można żądać od wykonawcy i na którym etapie
postępowania
Jak poradzić sobie z dedykowanym dla jednolitego dokumentu narzędziem
elektronicznym.
W jakiej formie składać i przyjmować dokumenty.
Jakie prawa i obowiązki ma zamawiający żądając potwierdzenia informacji
zawartych we wstępnym oświadczeniu?
Jakie prawa i obowiązki przysługują wykonawcy wezwanemu do potwierdzenia
informacji zawartych we wstępnym oświadczeniu?
Na czym polega procedura odwrócona.
Jakie są nowe obowiązki informacyjne w zakresie wyboru oferty.
Zarówno zamawiający jak i wykonawca powinni być świadomi z czym wiążą się nowe
regulacje zamówień publicznych, jakie ryzyka niosą konkretne działania, na co zwracać
uwagę, aby nie popełnić błędu. Jak w praktyce zastosować nową filozofię podejścia
do procesu udzielania zamówienia publicznego. Jak wypełnić cele ustawodawcy, aby
efektywnie udzielać albo uzyskiwać zamówienia publiczne.
Wykaz skrótów
O Autorce
Wprowadzenie
Rozdział I. Geneza zmian w systemie zamówień publicznych
1. Dyrektywy unijne
2. Polska droga do implementacji dyrektyw
Rozdział II. Oświadczenia własne wykonawcy w nowym stanie prawnym
1. Regulacje rozporządzenia Komisji Europejskiej
2. Jednolity europejski dokument zamówienia
2.1. Narzędzie elektroniczne - opis
2.2. ESPD - praktyczne wskazówki
2.3. Wzór standardowego formularza jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia
3. Oświadczenia podmiotów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
4. Oświadczenie wykonawcy w postępowaniu poniżej progów unijnych
Rozdział III. Oświadczenia podmiotów trzecich i podwykonawców
1. Podmioty, na zasobach których polega wykonawca w celu wykazania spełniania warunków
udziału w postępowaniu
2. Podwykonawcy
Rozdział IV. Żądanie potwierdzenia informacji zawartych we wstępnym
1. Wezwanie do złożenia oświadczeń i dokumentów
2. Wezwanie do uzupełnienia oświadczeń i dokumentów
Rozdział V. Podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania
1. Wykluczenia obowiązkowe
1.1. Prawomocny wyrok (art. 24 ust. 1 pkt 13 i 14 ustawy - Prawo zamówień publicznych)
1.2. Poważne zaległości (art. 24 ust. 1 pkt 15 ustawy - Prawo zamówień publicznych)
1.3. Wprowadzenie w błąd (art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy-Prawo zamówień
publicznych)
1.4. Próba wpływu (art. 24 ust. 1 pkt 18 ustawy- Prawo zamówień publicznych)
1.5. Udział w przygotowaniu postępowania (art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy - Prawo zamówień
publicznych)
1.6. Porozumienie zakłócające konkurencję (art. 24 ust. 1 pkt 20 ustawy - Prawo zamówień
publicznych)
1.7. Zakaz ubiegania się o zamówienie (art. 24 ust. 1 pkt 21 i 22 ustawy - Prawo
zamówień publicznych)
1.8. Grupa kapitałowa (art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy - Prawo zamówień publicznych)
2. Wykluczenia fakultatywne
2.1. Upadłość lub likwidacja (art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy- Prawo zamówień
publicznych)
2.2. Poważne naruszenie obowiązków zawodowych (art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy
- Prawo zamówień publicznych)
2.3. Konflikt interesów (art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych)
2.4. Nienależyta realizacja wcześniejszej umowy (art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy - Prawo zamówień
publicznych)
2.5. Prawo pracy, środowiska, zabezpieczeń socjalnych (art. 24 ust. 5 pkt 5, 6, 7
ustawy- Prawo zamówień publicznych)
2.6. Naruszenie obowiązków w płatnościach (art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy - Prawo zamówień
publicznych)
3. Terminy dotyczące wykluczeń
4. Self cleaning (samooczyszczenie)
Rozdział VI. Rodzaje możliwych do żądania oświadczeń i dokumentów
1. Dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia
2. Wykonawcy zagraniczni
3. Aktualność dokumentów
4. Dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu
4.1. Kompetencje lub uprawnienia
4.2. Sytuacja ekonomiczna lub finansowa
4.3. Zdolność techniczna lub zawodowa
5. Ochrona informacji niejawnych
6. Zakłady pracy chronionej
7. Dokumenty przedmiotowe
8. Forma oświadczeń i dokumentów
Rozdział VII. Wybór oferty
1. Obowiązek informacyjny zamawiającego
2. Procedura odwrócona
Rozdział VIII. Wzory dokumentów
1. Wezwanie do złożenia oświadczeń i dokumentów-postępowanie jednoetapowe
2. Wezwanie do złożenia oświadczeń i dokumentów - postępowanie kilkuetapowe
3. Oświadczenie dotyczące spełniania warunków udziału w postępowaniu - postępowanie
jednoetapowe poniżej kwot wynikających z przepisów wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ZamPublU
4. Oświadczenie dotyczące niepodlegania wykluczeniu - postępowanie jednoetapowe
poniżej kwot wynikających z przepisów wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ZamPublU
5. Oświadczenie dotyczące spełniania warunków udziału w postępowaniu i kryteriów
selekcji - postępowanie kilkuetapowe poniżej kwot wynikających z przepisów wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ZamPublU
6. Oświadczenie dotyczące niepodlegania wykluczeniu - postępowanie kilkuetapowe
poniżej kwot wynikających z przepisów wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ZamPublU
142 strony, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka