ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 178.79 169,85   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MECHANIZM I GRANICE WERYFIKACJI SĄDOWOADMINISTRACYJNEJ A NORMY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO I ICH KONKRETYZACJA


KAMIŃSKI M.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 178.79 Twoja cena  169,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Mechanizm i granice weryfikacji sądowoadministracyjnej a normy prawa administracyjnego i ich konkretyzacja


Monografia stanowi studium prawnodogmatyczne z zakresu teorii prawa administracyjnego i postępowania sądowoadministracyjnego. Zasadniczym celem pracy jest z jednej strony wykazanie i wyjaśnienie związku pomiędzy mechanizmem sądowoadministracyjnej weryfikacji legalności i granicami tej weryfikacji a rodzajami i cechami norm prawa administracyjnego wchodzącymi w skład podstaw prawnych aktów dokonujących ich konkretyzacji, z drugiej zaś – ukazanie użytecznego praktycznie i zrelatywizowanego do polskiego porządku prawnego modelu teoretycznego przebiegu i sposobu funkcjonowania procesu kontroli sądowoadministracyjnej na tle faz konkretyzacji norm prawa administracyjnego.

W pierwszej części pracy analizie poddano zasadnicze problemy podziału norm prawa administracyjnego na normy merytoryczne i kompetencyjne. Szczególnie istotne z punktu widzenia zakresów związania i swobody prawnej organów administracji publicznej są rozważania na temat norm merytorycznych realizacji kompetencji oraz podziału norm merytorycznych na normy zewnętrzne i wewnętrzne, normy-reguły i normy-zasady oraz normy warunkowe i celowe. Zagadnienia otwartości norm prawa administracyjnego zostały również omówione na tle klasycznych form „osłabiania” związania ustawą, w tym konstrukcji uznania administracyjnego.

Część druga rozważań została poświęcona omówieniu problematyki konkretyzacji norm prawa administracyjnego. Przedstawiono zasadnicze modele subsumpcyjnej oraz antyformalistycznej konkretyzacji norm, które są dostosowane do specyfiki struktury i treści określonych kategorii norm materialnego prawa administracyjnego. Zaproponowano także zarys koncepcji modelu zintegrowanego konkretyzacji norm administracyjnoprawnych.

W części trzeciej opracowania analiza została skoncentrowana na ukazaniu struktury statycznej i dynamicznej oraz granic procesu sądowoadministracyjnej weryfikacji legalności konkretyzacji norm prawa administracyjnego. Zasadniczym przedmiotem rozważań stały się kolejne etapy weryfikacji sądowoadministracyjnej na tle faz konkretyzacji norm prawa administracyjnego. Wyróżniono sześć zasadniczych rodzajów weryfikacji: walidacyjną, kognicyjną, interpretacyjną, subsumpcyjną, decyzyjną, konsekwencyjną. Odrębnie omówiono granice legalnościowej weryfikacji sądu administracyjnego. Z jednej strony poddano analizie poziome (ustrojowe i proceduralne) granice weryfikacji, z drugiej zaś – granice pionowe związane z głębokością kompetencji weryfikacyjnych sądu administracyjnego. W tym fragmencie rozważań uwzględniono klasyczne teorie redukcji głębokości kontroli legalnościowej – teorię uznania administracyjnego oraz teorię swobodnej oceny stanu faktycznego.

Książka jest opracowaniem naukowym, w którym płaszczyzny teoretyczna i praktyczna przenikają się i uzupełniają wzajemnie. Stanowi ona nie tylko studium teoretyczne, lecz może być także wykorzystywana w szerokim zakresie jako źródło praktycznych dyrektyw sposobu rozstrzygania spornych problemów, jakie pojawiają się w toku przeprowadzania kontroli legalnościowej przez sąd administracyjny. Istotnym elementem rozważań jest nowatorskie powiązanie czynności kontrolno-rozpoznawczych sądu administracyjnego z kolejnymi fazami procesu konkretyzacji norm prawa administracyjnego. W ten sposób prezentowane dzieło może stać się nieocenioną pomocą nie tylko dla sędziów sądów administracyjnych, lecz także dla wszystkich podmiotów, które z racji zainteresowań naukowych, potrzeb dydaktycznych lub obowiązków zawodowych (w tym pełnomocników procesowych wnoszących skargi do sądu administracyjnego lub środki odwoławcze w postępowaniu sądowoadministracyjnym) stykają się z problematyką mechanizmu i granic weryfikacji sądowoadministracyjnej.


Wprowadzenie

Wykaz skrótów

Wykaz literatury

Część I. Normy kompetencyjne i merytoryczne prawa administracyjnego

Rozdział I. Konstrukcja normy prawnej w analitycznej teorii prawa
§ 1. Ogólnoteoretyczny status normy prawnej w płaszczyźnie logicznojęzykowej
§ 2. Redukcjonistyczne i nieredukcjonistyczne koncepcje normy
§ 3. Koncepcje struktury oraz modalności treściowych hipotez i dyspozycji normy

Rozdział II. Koncepcja norm kompetencyjnych prawa administracyjnego
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Pojęcie kompetencji w nauce prawa administracyjnego
§ 3. Koncepcja kompetencji publicznoprawnej
§ 4. Norma kompetencji administracyjnej (norma kompetencyjna prawa administracyjnego)
§ 5. Normy kompetencji obligatoryjnej, fakultatywnej i mieszanej a normy merytoryczne realizacji kompetencji
§ 6. Norma kompetencji fakultatywnej a konstrukcja uznania administracyjnego
§ 7. Uwagi końcowe

Rozdział III. Koncepcja norm merytorycznych prawa administracyjnego
§ 1. Normy merytoryczne wewnętrzne i zewnętrzne
§ 2. Konkluzywność norm merytorycznych prawa administracyjnego
I. Koncepcja norm-reguł i norm-zasad w ogólnej teorii prawa
II. Reguły i zasady - kryteria dyferencjacji i cechy dystynktywne
III. Koncepcja norm celowych i norm warunkowych
IV. Reguły i zasady a normy celowe i warunkowe
V. Normy celowe sensu largo w prawie administracyjnym
VI. Administracyjnoprawne normy-zasady i normy celowe na poziomie konstytucyjnym
VII. Administracyjnoprawne normy-zasady i normy celowe na poziomie ustawowym
VIII. Zewnętrzne oddziaływanie norm-zasad i norm celowych prawa administracyjnego
§ 3. Otwartość treściowa i zakresowa norm merytorycznych prawa administracyjnego
I. Otwartość i zamkniętość norm w ogólnej teorii prawa i teorii prawa administracyjnego
II. Nieokreśloność językowa norm
III. Normy otwarte w sensie zakresowym i treściowym
IV. Źródła nieostrości zakresowej i niewyraźności treściowej języka prawnego i jego pojęć
V. Normy otwarte a klasyczne formy "osłabienia" związania administracji ustawą
VI. Typologia pojęć lub zwrotów nieokreślonych prawa administracyjnego

Część II. Konkretyzacja norm prawa administracyjnego

Rozdział IV. Koncepcje teoretyczne konkretyzacji norm prawnych
§ 1. Idealizacja i konkretyzacja jako metody modelowania w teorii prawa
§ 2. Sposoby pojmowania konkretyzacji prawa lub norm prawnych
§ 3. Koncepcje teoretycznoprawne konkretyzacji normatywnej

Rozdział V. Modele subsumpcyjne i antyformalistyczne konkretyzacji norm prawnych
§ 1. Modele teoretyczne stosowania prawa
§ 2. Prosty model subsumpcyjny (model sylogistyczny)
§ 3. Złożone (wyrafinowane) modele subsumpcyjne
§ 4. Modele antyformalistyczne konkretyzacji normatywnej
§ 5. Model sylogistyczno-argumentacyjny

Rozdział VI. Koncepcja modelu zintegrowanego konkretyzacji norm prawa administracyjnego
§ 1. Konkretyzowalność norm materialnego prawa administracyjnego
§ 2. Przedmiot i złożona podstawa konkretyzacji administracyjnoprawnej
§ 3. Budowa podstawy prawnej konkretyzacji norm prawa administracyjnego
§ 4. Zagadnienia konkretyzacji hipotezy i dyspozycji normatywnej
§ 5. Zintegrowany model konkretyzacji a zasadnicze podziały norm prawa administracyjnego
I. Normy kompetencyjne i normy merytoryczne
II. Normy-reguły (normy warunkowe) i normy-zasady (normy celowe)
III. Normy otwarte i normy zamknięte
§ 6. Bezpośrednia i pośrednia konkretyzacja normatywna: przedmiot oraz metody
§ 7. Struktura i rodzaje operacji wyważania argumentacyjnego

Część III. Mechanizm i granice weryfikacji sądowoadministracyjnej

Rozdział VII. Koncepcja sądowoadministracyjnej weryfikacji legalności konkretyzacji norm prawa administracyjnego
§ 1. Istota sądownictwa administracyjnego
§ 2. Pojęcie sporów administracyjnoprawnych
§ 3. Sprawa sądowoadministracyjna i jej płaszczyzny
§ 4. Elementy kontroli i nadzoru w działalności sądów administracyjnych
§ 5. Pojęcie weryfikacji sądowoadministracyjnej
§ 6. Sądowoadministracyjne normy dopełnienia i odniesienia
§ 7. Istota i przedmiot orzekania sądu administracyjnego
§ 8. Weryfikacja legalności konkretyzacji norm prawa administracyjnego jako istota i cel działalności sądu administracyjnego

Rozdział VIII. Mechanizm sądowoadministracyjnej weryfikacji legalności konkretyzacji norm prawa administracyjnego
§ 1. Mechanizm weryfikacji sądowoadministracyjnej jako model teoretyczny
§ 2. Mechanizm weryfikacji sądowoadministracyjnej w ujęciu statycznym
§ 3. Przedmiot weryfikacji sądowoadministracyjnej
§ 4. Wzorzec weryfikacji sądowoadministracyjnej
§ 5. Granice weryfikacji sądowoadministracyjnej - wprowadzenie
§ 6. Legalnościowe kryterium weryfikacji sądowoadministracyjnej
I. Legalność w niemieckiej nauce prawa administracyjnego
II. Legalność we francuskiej nauce prawa administracyjnego
III. Legalność w angielskiej nauce prawa administracyjnego
§ 7. Parametry weryfikacji sądowoadministracyjnej
§ 8. Typologia wad prawnych weryfikowalnych na drodze sądowoadministracyjnej
I. Wady formalnoprawne i materialnoprawne (merytorycznoprawne)
II. Wady istotne i nieistotne na drodze sądowoadministracyjnej
III. Wady związane z podstawą faktyczną i podstawą prawną aktu konkretyzacji
IV. Typy wad na tle faz procesu konkretyzacji (postacie zjawiskowe naruszeń prawa)
V. Wady w płaszczyźnie zewnętrznej i wewnętrznej aktu konkretyzacji i ich lokalizacja
VI. Wady bezpośrednie i pośrednie
VII. Wady naruszenia prawa administracyjnego zewnętrznie i wewnętrznie obowiązującego oraz naruszenia prawa krajowego i pozakrajowego
§ 9. Mechanizm weryfikacji sądowoadministracyjnej w ujęciu dynamicznym
§ 10. Stosowanie normy dopełnienia i normy odniesienia przez sąd administracyjny
§ 11. Istota procesu weryfikacji sądowoadministracyjnej na tle faz konkretyzacji norm prawa administracyjnego
§ 12. Wielokierunkowa sekwencyjność czynności weryfikacyjnych sądu administracyjnego
§ 13. Porządek (kolejność) czynności weryfikacyjnych sądu na tle warunków legalności formalnej i materialnej
§ 14. Weryfikacja etapu ustaleń co do obowiązywania i stosowania norm (weryfikacja walidacyjna)
I. Weryfikacja wyboru podstawy normatywnej konkretyzacji w świetle prawa krajowego i unijnego
II. Weryfikacja wyznaczenia zakresów obowiązywania i stosowania podstawy normatywnej konkretyzacji
1. Kolizje normatywne i sposoby ich usuwania
2. Reguły antykolizyjne w relacjach hierarchicznych na tle prawa krajowego
3. Reguły antykolizyjne w relacjach między prawem krajowym a prawem unijnym
4. Reguły antykolizyjne w relacjach chronologicznych, merytorycznych i aksjologicznych między normami
5. Reguły inferencyjne stosowane przez sąd administracyjny
6. Weryfikacja ustaleń walidacyjnych związanych z odesłaniem do pozaprawnych norm lub wartości
7. Weryfikacja ustaleń związanych z zakresami obowiązywania i stosowania norm prawnych w czasie
§ 15. Weryfikacja etapu ustalania podstawy faktycznej konkretyzacji (weryfikacja kognicyjna)
I. Przedmiot weryfikacji kognicyjnej: postępowanie i jego rezultat w ujęciu formalno-procesowym
II. Sekwencja czynności weryfikacyjnych a gradacja naruszeń prawa procesowego
§ 16. Weryfikacja etapu ustalania znaczenia tekstu prawnego (weryfikacja interpretacyjna)
I. Przedmiot weryfikacji interpretacyjnej oraz kategorie wad interpretacyjnych
II. Normatywna koncepcja wykładni jako wzorzec
sądowoadministracyjnej weryfikacji interpretacyjnej
1. Granice początku wykładni wyznaczone przez sąd administracyjny
2. Granice końca i granice zakresowe wykładni wyznaczone przez sąd administracyjny
3. Weryfikacja stosowania dyrektyw interpretacyjnych pierwszego stopnia
A. Dyrektywy językowe wykładni weryfikacyjnej
B. Dyrektywy systemowe wykładni weryfikacyjnej
C. Dyrektywy celowościowo-funkcjonalne wykładni weryfikacyjnej
4. Weryfikacja stosowania dyrektyw interpretacyjnych drugiego stopnia
III. Formy i stopnie prawotwórczego rozwijania prawa przez sąd administracyjny w toku weryfikacji
§ 17. Weryfikacja etapu kwalifikacji prawnej stanu faktycznego (weryfikacja subsumpcyjna)
I. Fazy weryfikacji subsumpcyjnej
II. Swoboda subsumpcyjna organu i zakres jej weryfikowalności
§ 18. Weryfikacja etapu podejmowania decyzji kompetencyjnej (weryfikacja decyzyjna/kompetencyjna)
I. Przedmiot weryfikacji w zakresie realizacji norm kompetencji obligatoryjnej i fakultatywnej
II. Zakres weryfikacji swobody decyzyjnej w ramach uznania administracyjnego. Granice uznania
III. Konstrukcje normatywne ograniczające zakres obowiązku lub swobody decyzyjnej organu
§ 19. Weryfikacja etapu ustalania konsekwencji prawnych (weryfikacja konsekwencyjna)
I. Zakres swobody organu w zakresie konkretyzacji następstw prawnych i fazy weryfikacji konsekwencyjnej
II. Weryfikacja konkretyzacji konsekwencji prawnych wyznaczonych w regułach i zasadach
§ 20. Weryfikacja sądowoadministracyjna a modele konkretyzacji norm prawa administracyjnego
I. Specyfika weryfikacji aktów uznaniowych. Typologia wad uznania
II. Modele weryfikacji sądowoadministracyjnej a modele konkretyzacji norm
III. Specyfika sądowoadministracyjnej weryfikacji konkretyzacji bazującej na metodzie wyważania
IV. Wady procesu lub rezultatu wyważania weryfikowalne przez sąd administracyjny

Rozdział IX. Granice sądowoadministracyjnej weryfikacji legalności konkretyzacji norm prawa administracyjnego
§ 1. Płaszczyzny i wymiary granic weryfikacji sądowoadministracyjnej
§ 2. Poziome granice weryfikacji sądowoadministracyjnej
I. Ustrojowokompetencyjne granice weryfikacji sądowoadministracyjnej
1. Granice wynikające z relacji ustrojowokompetencyjnych między władzą ustawodawczą i wykonawczą
2. Granice wynikające z relacji ustrojowo-kompetencyjnych między władzą wykonawczą i sądowniczą
3. Granice wynikające z relacji ustrojowokompetencyjnych między władzą ustawodawczą i sądowniczą
II. Proceduralne granice weryfikacji sądowoadministracyjnej
1. Legalność jako granica weryfikacji
2. Legalność a pozalegalnościowe (celowościowe) kryteria weryfikacji
3. Granice kompetencji kontrolno-rozpoznawczych i orzeczniczych sądu administracyjnego
§ 3. Pionowe granice weryfikacji sądowoadministracyjnej
I. Głębokość kompetencji weryfikacyjnych sądu administracyjnego
II. Koncepcje redukcji głębokości kontroli legalności materialnej: od uznania administracyjnego do teorii swobody oceny stanu faktycznego
III. Typologia spraw administracyjnych związanych z prawem organu do swobody oceny stanu faktycznego
IV. Poziomy i stopnie głębokości weryfikacji sądowoadministracyjnej - uwagi prawnoporównawcze
1. Model francuski głębokości weryfikacji sądowoadministracyjnej
2. Model brytyjski głębokości weryfikacji sądowoadministracyjnej
3. Model niemiecki głębokości weryfikacji sądowoadministracyjnej

Zakończenie
Indeks rzeczowy


900 stron, Format: 14.5x21.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022