ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 154.80 147,06   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WYBRANE DOBRE PRAKTYKI W ZAKRESIE USŁUG ELEKTRONICZNYCH


GOŁACZYŃSKI J. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 154.80 Twoja cena  147,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wybrane dobre praktyki w zakresie usług elektronicznych


Prezentowana publikacja zawiera opracowanie projektu kodeksu dobrych praktyk w zakresie jawności i jej ograniczeń.

Analizy zawarte w tym opracowaniu dotyczą roli, jaka pełnią kodeksy dobrych praktyk. Istotne znaczenie miała ocena, czy istniejące już dobre praktyki, realizują cel w postaci zwiększenia skuteczności ochrony tajemnic przez podmioty (przedsiębiorców, korporacje zawodowe itp.),

Stworzenie przewodnika (wzorca) definiującego i standaryzującego dotychczas rozproszone założenia ochrony występujące w licznych dokumentach jak np. różnego rodzaju politykach, zestawach zasad, kodeksach, procedurach, komunikatach, przyczynią się do oceny poziomu dostępu do informacji .

Przedmiotem szczegółowych rozważań są dobre praktyki w zakresie odpowiedzialności w biznesie, poufności w mediacji, w usługach geolokacyjnych, dla zachowania tajemnicy zawodowej na przykładzie tajemnicy adwokatów i radców prawnych oraz dziennikarzy.

Omówiono także zagadnienia związane z dobrymi praktykami w zakresie udostępniania informacji sadowej, bezpieczeństwa sadowych systemów informatycznych, oraz korzystania z usług internetowych.

Całość podsumowują wzorce dobrych praktyk, w omawianych powyżej obszarach, które mogą stać się inspiracja dla administracji, sądów oraz przedsiębiorców i korporacji zawodowych.


Wykaz autorów
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Wstęp

Część I. Uwagi wprowadzające do roli dobrych praktyk

Rozdział I. Wprowadzenie do tematyki społecznej odpowiedzialności biznesu i kodeksów dobrych praktyk
§ 1. Wprowadzenie, cel opracowania
§ 2. Etyka w biznesie
§ 3. Historia społecznej odpowiedzialności biznesu
§ 4. Pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu
§ 5. ISO 26000
§ 6. Wybrane narzędzia społecznej odpowiedzialności biznesu
§ 7. Wdrażanie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu
§ 8. Korzyści z wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu
§ 9. Społeczna odpowiedzialność biznesu w badaniach
§ 10. Polskie przykłady społecznej odpowiedzialności biznesu
I. "L‘Oreal Polska dla Kobiet i Nauki przy wsparciu Polskiego
Komitetu do spraw UNESCO"
II. Świadoma energia RWE
III. Program "Tak! Pomagam"
IV. Fundusz Kropli Beskidu
§ 11. Kodeksy dobrych praktyk
I. Definicje
II. Funkcje kodeksów dobrych praktyk
III. Historia kodeksów dobrych praktyk
IV. Niektóre polskie kodeksy dobrych praktyk
§ 12. Wnioski

Rozdział II. Kodeksy dobrych praktyk w krajach o systemach common law - na przykładzie brytyjskich standardów w zakresie konsultacji społecznych
§ 1. Cel opracowania
§ 2. Krótkie wprowadzenie do systemu common law
§ 3. Brytyjskie kodeksy dobrych praktyk w zakresie konsultacji społecznych
§ 4. Rekomendacje dla Polski w zakresie konsultacji społecznych

Rozdział III. Mowa nienawiści w prawie polskim - postulaty de lege lata i de lege ferenda
§ 1. Mowa nienawiści - ujęcie ogólne
§ 2. Pojęcie mowy nienawiści w prawodawstwie unijnym
§ 3. Regulacja mowy nienawiści w prawie polskim
I. Regulacje karnoprawne
II. Regulacje cywilnoprawne
§ 4. Zakończenie

Część II. Ochrona prywatności w usługach geolokacyjnych

Rozdział I. Unijne ramy ochrony prywatności w kontekście zagrożeń związanych z korzystaniem z usług geolokalizacyjnych
§ 1. Wprowadzenie do problematyki ochrony danych geolokalizacyjnych
1. Stopień rozwoju nowych technologii a sposoby przetwarzania danych
§ 2. Rodzaje infrastruktur geolokalizacyjnych
§ 3. Konieczność zapewnienia odpowiedniego stopnia ochrony prywatności
§ 4. Uregulowanie prawne zagadnienia ochrony prywatności w kontekście wykorzystywania danych geolokalizacyjnych
§ 5. Podsumowanie

Rozdział II. Geolokalizacja za pomocą urządzeń mobilnych w świetle ochrony danych osobowych
§ 1. Funkcjonalności urządzeń mobilnych
§ 2. Cele i metody ustalania lokalizacji
§ 3. Pozorność zgody
§ 4. Prawny chaos informacyjny
§ 5. Rola prawa bezwzględnie obowiązującego
§ 6. Ekwiwalentność świadczeń
§ 7. Nierównowaga ekonomiczna i inlormacyjna

Rozdział III. Dobre praktyki organów administracji publicznej w dostępie do geoinformacji w świetle ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Dane przestrzenne jako informacja publiczna
§ 3. Pojęcie informacji geoprzestrzennej
§ 4. Obowiązki organów administracji publicznej w zakresie udostępniania danych przestrzennych
§ 5. Zakończenie

Rozdział IV. Niemiecki Kodeks ochrony danych osobowych w usługach danych przestrzennych
§ 1. DKGD jako Kodeks dobrych praktyk
§ 2. Ochrona danych osobowych w usługach danych przestrzennych
I. Dane i usługi danych przestrzennych
II. Dane osobowe
III. Przetwarzanie danych przestrzennych/osobowych
1. Autonomia informacyjna jednostki a zewnętrzny obraz nieruchomości
2. Autonomia informacyjna jednostki a wewnętrzny obraz nieruchomości
3. Powiązanie (obrazu) nieruchomości z konkretną osobą
§ 3. Kodeks ochrony danych osobowych w usługach danych przestrzennych
I. DKGD jako samoregulacja przedsiębiorstw
II. Cel DKGD
III. Zakres zastosowania DKGD
1. Konflikty między posiadaczami "domów"
2. Kontrowersje terminologiczne
IV. Prawa i zobowiązania sygnatariuszy DKGD
V. Ocena okresowa i zmiany w DKGD
§ 4. Projekt zmian przepisów ustawowych
§ 5. Podsumowanie

Rozdział V. Dobre praktyki w zakresie tworzenia i wykorzystania danych geodezyjnych i kartograficznych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Dane geodezyjne i kartograficzne
§ 3. Praktyczne przykłady wykorzystania danych przestrzennych
§ 4. Dobre praktyki w zakresie tworzenia baz danych kartograficznych i geodezyjnych
§ 5. Dobre praktyki w obszarach wykorzystania danych kartograficznych i geodezyjnych
§ 6. Zakończenie

Część III. Tajemnica zawodowa

Rozdział I. Tajemnica adwokata i radcy prawnego w świetle norm etyki zawodowej
§ 2. Ustawowy zakres tajemnicy adwokata i radcy prawnego
§ 3. Tajemnica adwokata i radcy prawnego w kodeksach etyki zawodowej
§ 4. Odpowiedzialność dyscyplinarna za naruszenie obowiązku zachowania tajemnicy adwokata i radcy prawnego
§ 5. Zakończenie

Rozdział II. Dobre praktyki w zakresie poufności mediacji w sprawach gospodarczych
§ 1. Wprowadzenie do problematyki mediacji w sprawach gospodarczych
§ 2. Poufność jako kluczowa zasada mediacji
§ 3. Poufność mediacji na gruncie prawa unijnego
§ 4. Modele rozwiązywania konfliktów
§ 5. Stanowisko doktryny
§ 6. Poufność mediacji na gruncie prawa polskiego
§ 7. Konsekwencje naruszenia zasady poufności
§ 8. Wnioski

Rozdział III. Zasady etyki zawodowej w stosunkach biznesowych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Zasadność tworzenia kodeksów etyk zawodowych
§ 3. Autonomia korporacji zawodowych
§ 4. Kodeksy etyczne przedsiębiorstw
§ 5. Etyka w biznesie
§ 6. Etyka w biznesie jako dział etyki stosowanej
I. Uzasadnienie aksjologiczne
II. Koncepcja utylitarna
III. Kodeks etyczny a koncepcja sprawiedliwości
§ 7. Wnioski na temat aksjologii etyki biznesowej

Część IV. Dostęp do informacji sądowej

Rozdział I. Kodeks dobrych praktyk dla sądownictwa w zakresie udostępniania informacji o sprawach
§ 1. Wprowadzenie
I. Problemy sądownictwa
II. Strategia modernizacji przestrzeni sprawiedliwości w Polsce na lata 2014-2020
III. Kodeksy dobrych praktyk dla sądownictwa
IV. Cel opracowania
§ 2. Zarządzanie informacją sądową
I. Wprowadzenie systemu teleinformatycznego obsługującego biurowość elektroniczną
II. Wysyłanie pism sądowych bez podpisu własnoręcznego i centra druku wspólnego
III. Elektroniczne potwierdzenie odbioru (EPO)
IV. Zapis dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia jawnego, transkrypcja, automatyczne rozpoznawanie mowy i audio word spotting
V. Wideokonferencje
VI. Wyszukiwanie akt sądowych za pomocą tagów RFID
VII. Przeglądarka zdigitalizowanych akt sądowych
VIII. Elektroniczny Obieg Dokumentów, Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją, instrukcje kancelaryjne w sądach powszechnych
IX. Uprawnienia w działalności finansowej sądów i uiszczaniu opłat sądowych
X. Uzgadnianie między sądem a prokuraturą dni wokandowych prokuratorów
§ 3. Udostępnianie informacji sądowej
I. Portal Informacyjny Sądów Powszechnych
II. Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych
III. Udostępnianie informacji telefonicznej, system zapowiedzi głosowej IVR
IV. Udzielanie informacji sądowej za pomocą poczty elektronicznej albo ePUAP-u
V. Zamawianie akt sądowych, samodzielne utrwalanie obrazu akt i dokumentów w nich zawartych
VI. Udostępnianie wokandy sądowej przez Internet (i-Wokanda); elektroniczna wokanda (e-Wokanda)
VII. Ujednolicenie stron internetowych sądów
VIII. Rzecznicy prasowi sądów i kontakty sądu z mediami

Rozdział II. Strategie i dobre praktyki dotyczące bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemach teleinformatycznych  ochrony przed ich nieuprawnionym ujawnieniem
§ 1. Podstawowe zagadnienia dotyczące przetwarzania informacji w systemach teleinformatycznych 
I. Wprowadzenie
II. Podstawowe definicje kluczowe dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemach teleinformatycznych
§ 2. Zagrożenia dotyczące bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemach teleinformatycznych
I. Wprowadzenie
II. Utrata zasilania
III. Niewłaściwe działania pracowników
IV. Wady oprogramowania, sprzętu i ich niewłaściwa konfiguracja
V. Zagrożenia społeczno-ekonomiczne i ekologiczne
VI. Cyberprzestępczość
VII. Złośliwe oprogramowanie
VIII. Ataki na systemy teleinformatyczne
§ 3. Akty o charakterze strategicznym i akty prawne z zakresu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w podmiotach publicznych
I. Wprowadzenie
II. Strategia bezpieczeństwa cybernetycznego Unii Europejskiej: otwarta, bezpieczna i chroniona cyberprzestrzeń
1. Osiągnięcie odporności na zagrożenia cybernetyczne
2. Radykalne ograniczenie cyberprzestępczości
3. Opracowanie polityki obronnej i rozbudowa zdolności w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego w powiązaniu ze wspólną polityką bezpieczeństwa i obrony   (WPBiO)
4. Rozbudowa zasobów przemysłowych i technologicznych na potrzeby bezpieczeństwa cybernetycznego
5. Ustanowienie spójnej międzynarodowej polityki w zakresie cyberprzestrzeni dla Unii Europejskiej i promowanie podstawowych wartości UE
6. Rozwój zdolności w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego i odporności infrastruktury informatycznej w państwach trzecich
7. Role i obowiązki
8. Koordynacja między właściwymi organami ds. bezpieczeństwa sieci i informacji /CERT, organami egzekwowania prawa i organami obrony
9. Wnioski i dalsze działania
III. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej
1. Działania Sił Zbrojnych RP w zakresie cyberbezpieczeństwa
2. Działania w obszarze cywilnym w zakresie
cyberbezpieczeństwa
IV. Doktryna cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej
V. Polityka Ochrony Cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej
VI. Krajowe Ramy Interoperacyjności
VII. Normy (polskie, europejskie, ISO) powołane w rozporządzeniu ws. KRI
VIII. Grupy robocze zajmujące się bezpieczeństwem informacji na szczeblu europejskim i międzynarodowym
IX. Inne działania legislacyjne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa cyberprzestrzeni RP
X. Raport Najwyższej Izby Kontroli z czerwca 2015 r. o bezpieczeństwie w cyberprzestrzeni
XI. Ekspertyza NASK na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji "System bezpieczeństwa cyberprzestrzeni RP"
§ 4. Podsumowanie

Rozdział III. Dobre praktyki w zakresie udostępniania dokumentów w postaci elektronicznej w sądach powszechnych w kontekście ochrony danych osobowych
§ 1. Wprowadzenie i cel opracowania
§ 2. Dokument sądowy w postaci elektronicznej w postępowaniu sądowym
§ 3. Dobre praktyki w zakresie udostępniania dokumentów sądowych utrwalonych pierwotnie w postaci elektronicznej
I. Bezpieczeństwo teleinformatyczne
II. Zasady identyfikacji i uwierzytelnienia
III. Interoperacyjność
IV. Zasady przetwarzania danych osobowych
V. Kompetencje ministra sprawiedliwości w zakresie przetwarzania danych zawartych w systemach obsługujących sądy powszechne
§ 4. Sposoby udostępniania dokumentów sądowych w postaci elektronicznej
I. Portal Informacyjny
II. Konto w systemie teleinformatycznym (EPU)
III. Informatyczny nośnik danych
IV. Dedykowane stanowisko komputerowe w budynku sądu
§ 5. Wnioski końcowe i Kodeks dobrych praktyk w zakresie udostępniania dokumentów sądowych w sieci Internet

Część V. Dobre praktyki w zakresie usług internetowych

Rozdział I. Dobre praktyki w zakresie dostępu do internetu i korzystania z usług internetowych
§ 1. Wprowadzenie, cel opracowania
§ 2. Czy Internet jest globalnym dobrem wspólnym?
I. Zarządzanie Internetem
§ 3. Blokowanie dostępu do Internetu
I. Naruszanie praw autorskich
II. Ochrona dzieci i młodzieży korzystających z nowoczesnych technologii
III. Hazard on-line
IV. Rejestr Stron i Usług Niedozwolonych
V. Wnioski de lege ferenda dotyczące blokowania dostępu do Internetu
VI. Samoregulacja w zakresie korzystania z Internetu
§ 4. Wnioski de lege ferenda w zakresie kodeksów etycznych dla usług internetowych

Część VI. Wzory dobrych praktyk

Rozdział I. Dobre praktyki w zakresie konsultacji publicznych, wypływające z wzorców brytyjskich
§ 1. Podstawowe zasady
I. Konieczność angażowania partnerów społecznych na etapie planowania legislacji
II. Zapewnienie pełnej przejrzystości dokumentów konsultacyjnych
III. Zapewnienie informacji zwrotnej
IV. Prowadzenie dialogu konsultacyjnego
V. Zapewnienie powszechnego dostępu do konsultowanych aktów
VI. Opracowanie przewodników i podręczników dotyczących konsultacji
§ 2. Dobre praktyki w zakresie planowania konsultacji społecznych
I. Zakres konsultacji
II. Podstawowe informacje
III. Tło
IV. Przedmowa
V. Zawartość/Spis treści
VI. Streszczenie i/lub wstęp
VII. Kluczowa część dokumentacji wraz z pytaniami
VIII. Podsumowanie pytań
IX. Dodatkowe informacje
X. Załączniki

Rozdział II. Geolokalizacja za pomocą urządzeń mobilnych w świetle ochrony danych osobowych
§ 1. Ocena użyteczności geolokalizacji dla użytkowników aplikacji mobilnych
§ 2. Dobre praktyki użytkownika urządzeń mobilnych w kontekście geolokalizacji

Rozdział III. Dobre praktyki w zakresie tworzenia i wykorzystania baz danych przestrzennych
§ 1. Tworzenie baz danych przestrzennych
I. Interoperacyjność danych geodezyjnych i kartograficznych
II. Metadane
III. Tworzenie systemów informacyjnych udostępniających dane przestrzenne
§ 2. Wykorzystanie baz danych przestrzennych
I. Publikacja map w Internecie
II. Dostęp do baz danych przestrzennych
III. E-usługi
IV. Zgłaszanie prac geodezyjnych
V. Polityka bezpieczeństwa

Rozdział IV. Zbiór dobrych praktyk w procesie udostępniania danych przestrzennych
§ 1. Przedmiot udostępnienia
§ 2. Zasadność procesu udostępnienia
§ 3. Sposób udostępnienia
§ 4. Powszechność procesu udostępniania
§ 5. Elektroniczny charakter procesu udostępnienia
§ 6. Nieodpłatność i ograniczona bezpłatność procesu udostępnienia
§ 7. Postulaty w zakresie bezpieczeństwa danych udostępnianych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (zapewnienie bezpieczeństwa danych w Internecie)

Rozdział V. Dobre praktyki w zakresie przestrzegania tajemnicy adwokata i radcy prawnego

Rozdział VI. Dobre praktyki w zakresie prowadzenia mediacji w sprawach gospodarczych
§ 1. Dobre praktyki mediatora
§ 2. Dobre praktyki w postępowaniu mediacyjnym
§ 3. Dobre praktyki legislatora

Rozdział VII. Dobre praktyki w negocjacjach biznesowych oraz dobre praktyki negocjatora
§ 1. Dobre praktyki negocjacyjne
§ 2. Dobre praktyki negocjatora

Rozdział VIII. Dobre praktyki dotyczące bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemach teleinformatycznych i ochrony przed ich nieuprawnionym ujawnieniem - dla organizacji publicznych i prywatnych
§ 1. Dobre praktyki z obszaru organizacyjnego
§ 2. Dobre praktyki z obszaru szkolenia użytkowników w organizacji
§ 3. Dobre praktyki z obszaru technicznego
I. Zróżnicowanie poziomu zabezpieczeń
II. Zabezpieczenie przed utratą zasilania i utratą danych
III. Logowanie do serwisów internetowych
IV. Dobre praktyki z zakresu ochrony przed atakami typu phishing
V. Dobre praktyki z zakresu ochrony przed atakami
socjotechnicznymi
VI. Dobre praktyki z zakresu ochrony przed atakami DDoS
VII. Dobre praktyki z zakresu ochrony usług elektronicznych świadczonych w sieci Internet
VIII. Dobre praktyki z obszaru poczty elektronicznej
IX. Dobre praktyki dotyczące stosowania urządzeń mobilnych w organizacji
X. Dobre praktyki dotyczące stosowania pamięci USB w organizacji
XI. Dobre praktyki dotyczące tworzenia haseł
XII. Pozostałe dobre praktyki z obszaru technicznego
§ 4. Dobre praktyki z obszaru współpracy z organizacjami
zewnętrznymi przy budowie systemów lub usług informatycznych .

Rozdział IX. Kodeks dobrych praktyk w zakresie zarządzania informacją sądową i jej udostępniania
§ 1. Zarządzanie informacją sądową
I. Oprogramowanie repertoryjno-biurowe
II. Centra usług wspólnych
III. Elektroniczne potwierdzenie odbioru (EPO) i inne doręczenia
IV. Zapis dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia jawnego, transkrypcja, automatyczne rozpoznawanie mowy i audio word spotting
V. Wideokonferencje
VI. Wyszukiwanie akt sądowych za pomocą tagów RFID
VII. Przeglądarka zdigitalizowanych akt sądowych
VIII. Elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczne zarządzanie dokumentacją, instrukcje kancelaryjne
IX. Usprawnienia w działalności finansowej sądów i uiszczaniu opłat sądowych
X. Uzgadnianie między sądem a prokuraturą dni wokandowych prokuratorów
§ 2. Udostępnianie informacji sądowej
I. Portal Informacyjny Sądów Powszechnych
II. Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych
III. Udostępnianie informacji telefonicznej, system zapowiedzi głosowej IVR
IV. Udzielanie informacji sądowej za pomocą poczty elektronicznej albo ePUAP-u
V. Zamawianie akt sądowych, samodzielne utrwalanie obrazu akt i dokumentów w nich zawartych
VI. Udostępnianie wokandy sądowej przez Internet (i-Wokanda); e-Wokanda
VII. Ujednolicenie stron internetowych sądów
VIII. Rzecznicy prasowi sądów i kontakty sądu z mediami

Rozdział X. Katalog dobrych praktyk w zakresie udostępniania dokumentów w postaci elektronicznej w sądach powszechnych w kontekście ochrony danych osobowych
§ 1. System teleinformatyczny obsługujący postępowania sądowe. Zasada jednego okienka
§ 2. Identyfikacja użytkownika i zasady przetwarzania danych
§ 3. Relacja na linii urząd-obywatel

Rozdział XI. Kodeks dobrych praktyk w zakresie korzystania z usług internetowych
§ 1. "Dekalog" korzystających z usług internetowych
§ 2. Kultura osobista
§ 3. Kontrola rodzicielska wobec dzieci i młodzieży
§ 4. Poczta elektroniczna
§ 5. Fora internetowe
§ 6. Komunikatory internetowe
§ 7. Tworzenie bloga
§ 8. Czytanie bloga i jego komentowanie
§ 9. Tworzenie stron WWW
§ 10. Publikacja strony WWW
§ 11. Utrzymanie strony WWW

Indeks rzeczowy


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022