|
KICZ W JĘZYKU I KOMUNIKACJI
KUDRA B. SZKUDLAREK-ŚMIECHOWICZ E. RED. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 49.39 Twoja cena 46,92 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kicz w języku i komunikacji
Prezentowany tom dotyczy trudnego do zdefiniowania, a zarazem coraz bardziej
wszechobecnego zjawiska kiczu.
Jeszcze w XIX wieku pojęcie to dotyczyło malarstwa, obecnie zostało rozszerzone na
wszelkie sfery życia, stało się też zjawiskiem ponadstylowym, a nawet - jednym z
kanałów komunikowania, który ukierunkowuje indywidualne i zbiorowe aksjologie, emocje,
postawy i zachowania. Autorzy reprezentujący różne dziedziny naukowe, omawiając
zagadnienie kiczu w języku, literaturze, sztuce i mediach, zadają pytanie, co jest
dzisiaj jego istotą. Kicz w tych refleksjach to nie tylko „piękny efekt, przesada,
tandeta, „proste przeżycia duchowe, to nie tylko popkultura, stereotypowość,
szablonowość, seryjność, sentymentalizm itp., lecz także „terapia kompleksów” -
indywidualnych i zbiorowych, niekiedy wręcz konieczna dla emocjonalnego zdrowia,
samopoczucia i znalezienia równowagi w rozrelatywizowanej rzeczywistości. Kicz to
realizacja tęsknoty za rzeczywistością taką, jaką chcielibyśmy, by była.
Wprowadzenie 9
I. KICZ – ZAGADNIENIA OGÓLNE 11
Jarosław Płuciennik (Uniwersytet Łódzki), Kicz, empatia, sprawiedliwość.
Kognitywistyczne studium anachronizmu na przekładach biblijnych 13
Grzegorz Sztabiński (Uniwersytet Łódzki), Kicz a etos sztuki 27
Zuzana Stanislavová (Prešovská Univerzita v Prešove), G?č v súčasnom dievčenskom
románe 37
Edyta Pałuszyńska (Uniwersytet Łódzki), Kicz w ujęciu leksykologicznym (w aspekcie
semantycznym i pragmatycznym) 47
Barbara Kudra (Uniwersytet Łódzki), Komunikacja językowa kiczem podszyta. Rzecz o
strategiach 57
II. KICZ W JĘZYKU, LITERATURZE I SZTUCE 65
Dorota Samborska-Kukuć (Uniwersytet Łódzki), Z tajników Sienkiewiczowskiego
koniunkturalizmu. Botano- i zoomorfizacja w ornamentyce erotycznej 67
Ewa Górecka (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), Kicz w przekładzie
intersemiotycznym dzieła literackiego jako trop aksjologii. O pocztówkowych
przedstawieniach jednej sceny z „Quo vadis” H. Sienkiewicza 81
Tomasz Fisiak (Uniwersytet Łódzki), 50 odcieni kiczu – notatki o współczesnej
literaturze erotycznej 95
Magdalena Nowakowska (Uniwersytet Łódzki), „Madame” Antoniego Libery – kicz czy
zabawa kiczem? 103
Adela Mitrová (Prešovská Univerzita v Prešove), Ideologick? g?č v dramatickej
tvorbe pre deti a mládež 111
Radoslav Rusňák (Prešovská Univerzita v Prešove), Variácie gyča v prekladowej
literatúre pre deti po roku 1990 121
Lujza Urbancová (Univerzita M. Bela v Banskej Bystrici), Gyč v hovorovej slovenčine 127
Beata Burska-Ratajczyk (Uniwersytet Łódzki), Kicz językowy w świadomości studentów
łódzkiej polonistyki 133
Mateusz Gaze, Magdalena Karasek (Uniwersytet Łódzki), Kicz niejedno ma imię, czyli o
językowym obrazie kiczu (na podstawie analizy słownikowej oraz stron www) 143
Mateusz Gaze, Magdalena Karasek (Uniwersytet Łódzki), Kicz niejedno ma imię, czyli o
językowym obrazie kiczu (na podstawie badań ankietowych) 153
Maria Czempka-Wewióra (Uniwersytet Śląski), Tekst uproszczony w procesie nauczania
języka polskiego jako obcego 161
Katarzyna Sikorska-Bujnowicz (Uniwersytet Łódzki), Życie tekstu kabaretowego poza
sceną i rola kanału YouTube. Na przykładzie kabaretu PARANIENORMALNI 171
Małgorzata Miławska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), „Kocham cię
najbardziej na świecie”, czyli o tym, jak dialog wpływa na kiczowatość filmu (na
wybranych przykładach) 181
Paweł Sporek (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie), Rozbrajanie filmowego kiczu.
Mit o Herkulesie na kinowym ekranie (refleksje dydaktyka) 191
Sylwia Zasada (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Majteczki w kropeczki,
Szalona ruda, Nektar z banana – kicz czy kultura popularna? Słowo o tekstach piosenek
disco polo 203
Ilona Kachniarz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Kicz jako rodzaj brzydoty. O
wartości „złej sztuki” 209
Michał Wójciak (Uniwersytet Jagielloński), Od Elsy Schiaparelli do Jeremy’ego Scotta
– ubiór w kategoriach kiczu i kampu 219
Lidia Kopania-Przebindowska (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), Kicz i kamp w
konkursie Eurowizji. Konkurs piosenki, kreowanie tożsamości europejskiej czy cyniczna
gra? 229
Paweł Maciąg (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Kicz w języku plastycznym sztuki
religijnej – kryzys czy świadome działanie? 239
Karolina Feder (Uniwersytet Łódzki), Kicz religijny a promocja obiektów sakralnych 249
Roman Specht (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Kicz jako maska zbrodni 259
III. KICZ W MEDIACH 265
Monika Worsowicz (Uniwersytet Łódzki), Czym jest kicz prasowy? W kręgu polskich
czasopism „true stories” 267
Julia Legomska (Uniwersytet Śląski), O pięknym dzieciństwie – kicz w komunikacyjnej
strategii zespolonej przekazu prasowego (na przykładzie magazynu lifestylowego dla rodziców
kidultów) 279
Monika Kaczor (Uniwersytet Zielonogórski), Między etyką a kiczem. Językowa analiza
dyskusji na temat instrumentalnego traktowania wartości w przestrzeni publicznej (na
przykładzie „Gazety Wyborczej” i „Tygodnika Powszechnego”) 291
Anna Łucarz (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), „Must have sezonu”.
Refleksje na temat języka w czasopismach shoppingowych 301
Katarzyna Jachimowska (Uniwersytet Łódzki), Nauka w okowach kiczu (na przykładzie
czasopism popularnonaukowych) 315
Wioletta Stefaniak (Uniwersytet Warszawski), Wybrane elementy kiczu językowego w reklamie
na przykładzie dziennika „Metro” – analiza tekstu 323
Beata Grochala (Uniwersytet Łódzki), Kicz jako sposób wyrażania emocji (metaforyka
radiowych relacji sportowych) 335
Katarzyna Burska, Bartłomiej Cieśla (Uniwersytet Łódzki), Dowcip językowy a kicz (na
podstawie audycji „Okruszymki” w Radiu Zet) 343
Maciej Bojda (Uniwersytet Śląski), Masłowska kontra jedenasta muza, czyli entropia i
destrukcja jako strategie oporu względem telewizyjnego kiczu 369
Anna Gumkowska (Uniwersytet Warszawski), Mem i mikroblog jako nowa forma
gatunkowo-komunikacyjna. Czy kicz może zdefiniować gatunek? 377
Dominik Chomik (Uniwersytet Gdański), Kicz zdiagnozowany i estetyczne krucjaty portalu
Fakt.pl 387
Rafał Maćkowiak (Uniwersytet Łódzki), Kicz na portalu YouTube 397
Paweł Wiater (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Political kitsch, czyli
jak nie powinno się tworzyć kampanii 409
418 stron, Format: 16.9x24.0, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|