|
PRZYSZŁOŚĆ DZIENNIKARSTWA RADIOWEGO
NIERENBERG B. KANIA J. KREFT J. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Przyszłość dziennikarstwa radiowego
Na popularność radia wpłynął jego plebejski charakter. Miało ono tę przewagę
nad gazetą, że mogli z niego korzystać również analfabeci, a warto pamiętać, że
sto lat temu, nawet w krajach rozwiniętych, nie wszyscy potrafili czytać. Marshall
McLuhan przyrównywał radio do plemiennych bębnów, które przekazują wiadomość coraz
dalej i dalej. Taka właśnie jest istota radia. Informację o zdarzeniu w jednym miejscu,
nadaną przez miejscową stację, podchwytują inne rozgłośnie i przekazują dalej.
Przypomina to fale rozchodzące się po stawie, do którego ktoś wrzucił kamyk. Radio
nie istnieje bez ludzi, którzy je tworzą. Często są to pasjonaci przygotowujący
znakomite audycje za marne pieniądze. Polska jest potęgą w dziedzinie sztuki radiowej.
Gdybyśmy jako kraj mieli takie osiągnięcia jak w sztuce radiowej, to bylibyśmy
światowym mocarstwem. I to raczej za sprawą pań dziennikarek niż panów dziennikarzy
radiowych.
Jako redaktorzy tej książki mamy nadzieję, że zebrane w niej wyniki prac badawczych
będą służyć zarówno samym dziennikarzom radiowym, jak i środowisku akademickiemu w
refleksji nad obecnym stanem oraz przyszłością radia i jego pracowników. Mamy też
nadzieję, że okażą się inspiracją do kolejnych projektów badawczych, służących
lepszemu rozumieniu tego szlachetnego medium komunikacyjnego.
Bogusław Nierenberg, Jan Kania, Jan Kreft
Kilka uwag o przyszłości dziennikarstwa radiowego
Część 1. Przyszłość radiofonii w Polsce
Stanisław Jędrzejewski, Polskie Radio wobec wyzwań technologicznych
Jan Kreft, Radio regionalne w internecie. Strategiczne wyzwania
Marek Sokołowski, Tabloidyzacja radia. Czy istnieją granice dziennikarskiej prowokacji?
Katarzyna Giereło-Klimaszewska, Przyszła rola radia publicznego w kontekście tworzenia
systemu medialnego
Część 2. Dziennikarz radiowy – kompetencje, pozycja zawodowa i społeczna,
aktywność twórcza
Monika Kaczmarek-Śliwińska, Etyka zawodowa dziennikarzy radiowych – zbędny balast czy
warunek profesjonalizacji zawodu?
Krzysztof Kurianiuk, Dziennikarstwo radiowe: rzemiosło czy sztuka – osobowość czy
pracownik medialny
Paulina Olechowska, Regionalne rozgłośnie publicznego radia wobec komunikacji
międzynarodowej i międzykulturowej. Studium przypadku na przykładzie twórczości
Zbigniewa Plesnera (Polskie Radio Szczecin)
Jacek Wiśniewski, Miejsce dziennikarza w programie rozgłośni regionalnej i wymagane
kompetencje; perspektywy rozwoju wobec prognozowanych zmian technologicznych
Część 3. Kształcenie dziennikarzy radiowych – terminowanie czy edukacja
medialna?
Jan Kania, Prace dyplomowe w akademickim kształceniu dziennikarzy radiowych
Radosław Aksamit, Działania dydaktyczne mediów akademickich a sytuacja młodych
dziennikarzy na rynku pracy
Joanna Kic-Drgas, Zawód dziennikarza radiowego a znajomość języka angielskiego
Grzegorz Mnich, Przygotowanie do zawodu dziennikarza radiowego – uwagi z perspektywy łódzkiego
środowiska mediów
166 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miekka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|