|
TWORZENIE SENSU W ORGANIZACJACH
WEICK K.E. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 51.99 Twoja cena 49,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Tworzenie sensu w organizacjach
„To doskonała i ważna książka, która w jasny,
zrozumiały i wyczerpujący sposób opisuje zagadnienia związane z tworzeniem sensu w
organizacjach. Będzie przydatna zarówno dla młodych, jak i doświadczonych badaczy”.
Bob Sutton, Stanford University
„Weick jest autorem pełnym inwencji. Po mistrzowsku buduje teoretyczną
strukturę tworzenia sensu, dzięki czemu pojęcie to staje się bardziej zrozumiałe dla
środowiska uczonych, czytelnikom zaś przybliża doświadczenie tworzenia sensu”.
Kathleen Sutcliffe, University of Minnesota
Tradycyjna teoria organizacji oraz badania w tej dziedzinie opierały się na
założeniu, że istotą funkcjonowania organizacji jest racjonalne podejmowanie decyzji
strategicznych. Taki model ignoruje jednak wewnętrzną złożoność i
niejednoznaczność tego, co dzieje się w prawdziwych organizacjach i ich otoczeniu.
Dzieło Karla Weicka jest poświęcone procesowi tworzenia sensu w organizacjach. To
niekończący się proces konstruowania rzeczywistości, który polega na tym, że ludzie
retrospektywnie nadają sens sytuacjom, w jakich się znaleźli. W ten właśnie sposób
kształtują się zarówno struktury organizacyjne, jak i procesy organizowania.
Konfrontując czytelnika z pojęciem tworzenia sensu, Weick szczegółowo omawia
takie kwestie, jak historia pojęcia, jego unikatowość, odmiany i zastosowania w różnych
sytuacjach, ale także właściwości ogólne.
Książkę kończą rozważania na temat przyszłości badań tworzenia sensu oraz
przydatności tego pojęcia w praktyce.
Przedmowa
1. Istota tworzenia sensu
Pojęcie "tworzenie sensu"
Unikatowość procesu tworzenia sensu
2. Siedem właściwości procesu tworzenia sensu
1. Ugruntowane w konstrukcji tożsamości
2. Retrospektywne
3. Inscenizuje otoczenie, które ma sens
4. Społeczne
5. Nieustające
6. Zogniskowane na wyłowionych ze środowiska sygnałach
7. Nastawione raczej na wiarygodność niż dokładność
Podsumowanie
3. Tworzenie sensu w organizacjach
Historia tworzenia sensu
Tworzenie sensu jako perspektywa w badaniach organizacji
Tworzenie sensu w Hawick
4. Okazje do tworzenia sensu
Rodzaje okazji do tworzenia sensu
Niejednoznaczność i niepewność
Ogólne właściwości okazji do tworzenia sensu
5. Treść w tworzeniu sensu
Minimalne struktury, które mają sens
Słownictwo społeczeństwa: ideologie
Słownictwo organizacji: kontrola trzeciego stopnia
Słownictwo pracy: Paradygmaty
Słownictwo "dawania sobie rady": Teorie działania
Słownictwo poprzedników: Tradycja
Słownictwo ciągu i doświadczenia: Opowieści
Podsumowanie
6. Proces tworzenia sensu sterowany przekonaniami
Tworzenie sensu przez argumentację
Tworzenie sensu jako oczekiwanie
7. Tworzenie sensu sterowane działaniem
Tworzenie sensu jako zaangażowanie
Tworzenie sensu jako manipulacja
8. Przyszłość tworzenia sensu
Tworzenie sensu w organizacjach: Podsumowanie
Przyszłe badania tworzenia sensu
Przyszła praktyka tworzenia sensu
1. Za czynami idą słowa (Talk the walk)
2. Każdy kierownik autorem
3. Każdy kierownik historykiem
4. Zebrania mają sens
5. Wklej czasowniki
6. Zachęcaj do podzielania doświadczeń
7. Oczekiwania są rzeczywiste
Sposób myślenia o tworzeniu sensu
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
O Autorze
280 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|