|
RODZINNE ZASOBY W PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ I PRAKTYCE PSYCHOPEDAGOGICZNEJ
KULESZA M. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 47.25 Twoja cena 44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej
Oddana do rąk czytelników książka jest próbą wszechstronnego zinterpretowania, a
także zakorzenienia terminu zasoby rodzinne w polskiej pedagogice, zwłaszcza w
pedagogice społecznej.
Termin zasoby rodzinne wiąże się z humanistycznym spojrzeniem na drugiego
człowieka, podkreśleniem jego potencjałów, predyspozycji, sprawczości. Zasoby
rodzinne w praktyce psychopedagogicznej należy traktować jako zmianę perspektywy
postrzegania z perspektywy patogenetycznej skoncentrowanej wokół czynników
stresogennych na perspektywę zmiany, sprawczości – całościowość postrzegania.
Przyjęcie pojęcia zasoby rodzinne powoduje, że w centrum relacji specjalista–rodzina
ważne jest uchwycenie niepowtarzalności, subiektywności, funkcjonalności danego
systemu rodzinnego, czyli dogłębne jego poznanie. Przedmiotem niniejszej książki jest
teoretyczna specyfikacja i usytuowanie zasobów rodzin - nych wśród pojęć
bliskoznacznych, określenie ich korzeni metateoretycznych. W tym obszarze kluczowe jest również
wypracowanie spójnej klasyfikacji zasobów rodzinnych i modelu pracy psychopedagogicznej
w oparciu o nie.
Wstęp
Rozdział 1. "Zasoby rodzinne" - status teoretyczno-empiryczny pojęcia
1.1. Wprowadzenie
1.2. Definiowanie zasobów rodzinnych
1.2.1. Kategoria "zasoby" i "zasoby rodzinne"
1.2.2. Zasoby rodzinne a pojęcie "resilience"
1.2.3. Zasoby rodzinne a pojęcie "empowerment"
1.2.4. Zasoby rodzinne a pojęcie kapitału społecznego/kapitału ludzkiego
1.2.5. Zasoby rodzinne a pojęcie sił społecznych
1.3. Rodzaje zasobów rodzinnych
1.4. Amerykańskie i niemieckie badania zasobów rodzinnych
Rozdział 2. Teoretyczne i empiryczne modele zasobów rodzinnych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Model konstruktywistyczny
2.3. Perspektywa socjoekologiczna
2.4. Konstruktywistyczna i socjoekologiczna koncepcja badawcza
2.5. Badanie przez działanie jako koncepcja badań i działań
Rozdział 3. Zasoby rodzinne w diagnostyce psychopedagogicznej i poradnictwie
wychowawczym
3.1. Wprowadzenie
3.2. Tradycyjne ujęcie diagnostyki psychopedagogicznej i poradnictwa wychowawczego -
diagnoza negatywna
3.3. Współczesne podejście do diagnostyki psychopedagogicznej i poradnictwa
psychopedagogicznego - diagnoza pozytywna
3.4. Wybrane modele poradnictwa i diagnostyki psychopedagogicznej opartego na zasobach
rodzinnych
3.4.1. Model poradnictwa psychopedagogicznego opartego na zasobach Franza Nestmanna
3.4.2. Integracyjna teoria zasobów Hilariona Petzolda
3.4.3. Teoria zachowania zasobów Stevana Hobfolla
3.4.4. Coaching rodzinny
Rozdział 4. Zasoby i brak zasobów - rodzinne radzenie sobie z trudnością -
studia przypadków
4.1. Wprowadzenie
4.2. Operacjonalizacja pojęcia "zasoby rodzinne" w badaniach własnych
4.3. Studium przypadku jako przykład oddziaływań na zasobach rodzinnych
4.3.1. Ogólna charakterystyka prowadzonej rodziny
4.3.2. Wyniki w teście MSEI
4.3.3. Analiza zasobów rodzinnych - opis i charakterystyka
4.3.4. Zasoby wewnętrzne osobiste
4.3.5. Zasoby wewnętrzne systemowe
4.3.6. Zasoby wewnętrzne materialne
4.3.7. Zasoby zewnętrzne nieformalne
4.3.8. Zasoby zewnętrzne formalne
4.4. Rozwój rodziny w procesie pracy w oparciu o model poradnictwa wykorzystującego
zasoby rodzinne
4.5. Korzyści z metody studium przypadku
Rozdział 5. Wnioski i rekomendacje do modelu pracy opartej na wykorzystaniu zasobów
rodzinnych
Dopowiedzenie
Bibliografia
156 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|