Kreowanie produktu turystyki kulturowej w muzeach etnograficznych na przykładzie
Mazowsza i Pomorza
„No i po co nam w ogóle te muzea?” – takie przewrotne pytanie postawiła Anna
Żakiewicz (2008) w odpowiedzi na liczne doniesienia medialne dotyczące spadku
zainteresowania społeczeństwa polskiego tą formą obcowania z kulturą. Jednakże dane
statystyczne publikowane przez GUS oraz gromadzone przez muzea wskazują, że tendencja
jest zupełnie odwrotna.
W ciągu ostatnich piętnastu lat notuje się stały wzrost liczby osób odwiedzających
muzea, a wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Turystyki wykazały, że głównym
celem przyjazdu turystów do Polski jest zwiedzanie. Zatem produkt będący wynikiem prac
muzealników stanowi istotny i perspektywiczny element potencjału turystycznego naszego
kraju. Niniejsza książka jest próbą syntetycznej oceny i analizy produktu
turystycznego kreowanego przez muzea etnograficzne na wolnym powietrzu w dwóch regionach
etnograficznych: na Mazowszu i Pomorzu.
Wstęp
Rozdział 1. Turystyka kulturowa w badaniach naukowych
1.1. Dziedzictwo kulturowe a trendy rozwojowe współczesnej turystyki
1.2. Turystyka kulturowa a system nauk geograficznych
1.3. Turystyka kulturowa jako element klasyfikacji ruchu turystycznego
1.4. Produkt turystyczny
1.5. Produkt turystyki kulturowej
Rozdział 2. Wybrane elementy obrazu etnograficznego Mazowsza i Pomorza
2.1. Kultura ludowa a tworzenie się tożsamości regionalnej
2.2. Położenie geograficzne oraz historyczne zmiany granic badanych regionów
etnograficznych
2.3. Lud i tradycyjna społeczność wiejska
2.4. Kultura materialna
2.4.1. Strój ludowy
2.4.2. Architektura i budownictwo ludowe
2.4.3. Wyposażenie domu wiejskiego
2.4.4. Kuchnia regionalna
2.5. Kultura niematerialna
2.5.1. Folklor i sztuka ludowa
2.5.2. Wierzenia, obrzędy i zwyczaje
Rozdział 3. Produkt turystyczny i atrakcyjność turystyczna wybranych muzeów
etnograficznych Mazowsza i Pomorza
3.1. Muzeum etnograficzne jako jednostka organizacyjna
3.2. Proces kreowania produktu turystycznego badanych muzeów
3.3. Charakterystyka produktu turystycznego badanych muzeów
3.3.1. Dziedzictwo
3.3.2. Infrastruktura
3.3.3. Organizacja i zarządzanie
3.3.4. Wartość dodana
3.4. Atrakcyjność turystyczna badanych muzeów
Rozdział 4. Produkt turystyczny muzeum etnograficznego jako jeden ze sposobów na
zachowanie tożsamości regionalnej w dobie globalizacji
Zakończenie
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków
208 stron, Format: 23.7x16.8, oprawa miękka