ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KSZTAŁTOWANIE SIĘ ZACHOWAŃ KOMUNIKACYJNYCH U DZIECI Z USZKODZENIAMI I/LUB DYSFUNKCJAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO


KUROWSKA M.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 42.50 Twoja cena  40,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kształtowanie się zachowań komunikacyjnych u dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego


Autorka podjęła problem kształtowania się komunikacji, w tym językowej, u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego (OUN).

Zasadniczym celem było scharakteryzowanie procesu kształtowania się komunikacji, a przede wszystkim systemowych zachowań językowych u dzieci w warunkach, jakie stwarza nieprawidłowe funkcjonowanie mózgu. Autorka starała się, aby zastosowane w badaniu próby eksperymentalne ukazywały – we wzajemnym powiązaniu – funkcjonowanie poszczególnych podsystemów języka. Dlatego też sprawdzała struktury językowe o różnym stopniu organizacji: wypowiedzi, zdania, wyrazy, a także pojedyncze dźwięki mowy – głoski.

Zebrany materiał językowy został szczegółowo pokazany w tabelach (wraz z przykładami wypowiedzi dzieci zapisany fonetycznie za pomocą preferowanej wciąż w logopedii transkrypcji słowiańskiej), następnie przeanalizowany ilościowo i jakościowo. To cenna część omawianej publikacji, uczy niedoświadczonych logopedów, jak można i należy, interpretować różne zjawiska językowe rejestrowane w wypowiedziach badanych osób.


Wstęp  9
ROZDZIAŁ 1. Zaburzenia mowy i języka wywołane uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego 11
1.1. Terminologia  11
1.2. Etiologia i patomechanizm zaburzeń . 23
1.3. Funkcjonowanie intelektualne  30
1.4. Lateralizacja . 33
1.5. Funkcjonowanie emocjonalne . 33
1.6. Zaburzenia towarzyszące  34

ROZDZIAŁ 2. Założenia badawcze, organizacja i metody badań własnych 35
2.1. Określenie celów badawczych  35
2.2. Organizacja i metody badań specjalistycznych: medycznych i psychologicznego  36
2.3. Organizacja i metody badań własnych – logopedycznych . 37

ROZDZIAŁ 3. Opis grup dzieci uczestniczących w badaniach . 43
3.1. Charakterystyka ogólna . 43
3.2. Charakterystyka szczegółowa  44
3.2.1. Informacje z wywiadu przeprowadzonego z rodzicami dziecka  44
3.2.1.1. Dzieci bez zaburzeń mowy. 44
3.2.1.2. Dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi . 45

ROZDZIAŁ 4. Diagnoza medyczna i psychologiczna 49
4.1. Wyniki badań medycznych: audiologicznego, foniatrycznego, neurologicznego, CT, EEG, genetycznego i psychologicznego . 49
4.2. Podsumowanie i analiza wyników otrzymanych w badaniach specjalistycznych: medycznych i w badaniu psychologicznym . 57

ROZDZIAŁ 5. Wstępna diagnoza logopedyczna 63
5.1. Analiza danych pochodzących z wywiadu, wstępnej oceny stanu dziecka, jego komunikacji przedjęzykowej i językowej oraz badań specjalistycznych . 63
5.2. Sformułowanie wstępnej diagnozy dla każdego dziecka  64
5.2.1. TG. . 65
5.2.2. MG.  66
5.2.3. MB.  66
5.2.4. MM. . 67
5.2.5. AK. . 68
5.2.6. ŁŁ. . 68
5.2.7. JP. . 69
5.2.8. DŚ. . 69
5.2.9. DSi.  70
5.2.10. KF.  71
5.2.11. MBo.  71
5.2.12. WP. . 72
5.2.13. AS. . 73
5.2.14. PS.  73
5.3. Sformułowanie badawczych zadań logopedycznych . 74

BADANIA LOGOPEDYCZNE WŁASNE

ROZDZIAŁ 6. Próby sprawdzające funkcjonowanie struktur językowych   77
6.1. Wykaz stosowanych znaków  77
6.2. Próba sprawdzająca umiejętność tworzenia wypowiedzi narracyjnej . 78
6.2.1. Sposób przeprowadzenia próby . 81
6.2.2. Analiza opisu obrazka sytuacyjnego . 83
6.2.3. Analiza opowiadania historyjki obrazkowej . 90
6.2.4. Podsumowanie  103
6.3. Próby sprawdzające rozumienie znaczeń wyrazów należących do różnych kategorii znaczeniowo-gramatycznych oraz umiejętność ich wypowiadania . 105
6.3.1. Próba sprawdzająca rozumienie znaczeń rzeczowników oraz samodzielne ich wypowiadanie . 106
6.3.1.1. Sposób przeprowadzenia próby  107
6.3.1.2. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci bez zaburzeń mowy  107
6.3.1.3. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi . 110
6.3.1.4. Podsumowanie . 124
6.3.2. Próba sprawdzająca rozumienie znaczeń czasowników oraz samodzielne ich wypowiadanie . 127
6.3.2.1. Sposób przeprowadzenia próby  128
6.3.2.2. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci bez zaburzeń mowy  129
6.3.2.3. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi . 133
6.3.2.4. Podsumowanie . 148
6.3.3. Próba sprawdzająca rozumienie znaczeń przymiotników i samodzielne ich wypowiadanie . 152
6.3.3.1. Sposób przeprowadzenia próby  153
6.3.3.2. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci bez zaburzeń mowy  153
6.3.3.3. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi . 156
6.3.3.4. Podsumowanie . 164
6.3.4. Podsumowanie prób sprawdzających rozumienie znaczeń i wypowiadanie rzeczowników, czasowników i przymiotników  166
6.3.5. Realizacja wyrazów – sprawdzanych rzeczowników, czasowników i przymiotników – przez każde dziecko z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi  170
6.3.6. Realizacja struktury sylabowej wyrazów  174
6.3.7. Realizacja dźwięków w grupie dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi w próbach sprawdzających samodzielne wypowiadanie rzeczowników, czasowników i przymiotników  175
6.3.7.1. Realizacja dźwięków w wyrazach w kontekstach samogłoskowych przez każde dziecko
z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi . 180
6.3.7.2. Analiza realizacji dźwięków. Podsumowanie  188

ROZDZIAŁ 7. Próby sprawdzające organiczne uwarunkowania kształtowania się mowy . 189
7.1. Próba sprawdzenia sprawności aparatu artykulacyjnego  189
7.1.1. Prezentacja próby i sposobu jej przeprowadzenia  189
7.1.2. Analiza próby sprawdzenia sprawności aparatu artykulacyjnego . 191
7.2. Próba sprawdzenia słuchu fonematycznego. 192
7.2.1. Prezentacja próby i sposobu jej przeprowadzenia  192
7.2.2. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci bez zaburzeń mowy  194
7.2.3. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi   196
7.2.3.1. Analiza nieprawidłowych reakcji w grupie dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami OUN  200
7.2.3.2. Analiza reakcji każdego dziecka z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi   201
7.3. Próba sprawdzenia kinestezji artykulacyjnej . 209
7.3.1. Prezentacja próby i sposobu jej przeprowadzenia  210
7.3.2. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci bez zaburzeń 211
7.3.3. Analiza wyników otrzymanych w grupie dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi   212
7.3.3.1. Analiza nieprawidłowych reakcji w grupie dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi . 215
7.3.3.2. Analiza reakcji każdego dziecka z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi . 218

ROZDZIAŁ 8. Podsumowanie wyników badań 233
8.1. Weryfikacja wstępnej diagnozy logopedycznej na podstawie analizy uzyskanych wyników badań  233
8.1.1. TG.  242
8.1.2. MG. . 243
8.1.3. MB.  243
8.1.4. MM. . 244
8.1.5. AK.  244
8.1.6. ŁŁ. . 245
8.1.7. JP.  246
8.1.8. DŚ. . 246
8.1.9. DSi.  247
8.1.10. KF. . 247
8.1.11. MBo.  248
8.1.12. WP.  249
8.1.13. AS. . 250
8.1.14. PS. . 250
8.2. Wnioski  251
8.3. Charakterystyka kształtowania się komunikacji i systemu językowego u dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami OUN . 252

Nota bibliograficzna . 259
Bibliografia . 261
Spis tabel  269


274 strony, Format: 16.8x23.7, oprawa kartonowa foliowana

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022