Mosty wstęgowe
Rozwój polskiej inżynierii mostowej w latach 1989–2016 to fakt bezsporny. W tym
okresie zbudowaliśmy kilka tysięcy mostów różnych typów i opanowane zostały
nowoczesne metody ich wznoszenia. Polscy inżynierowie starają się nawiązać
rywalizację z czołówką projektantów europejskich. Potwierdzeniem tego jest wznoszenie
nietypowych obiektów o złożonej strukturze. I tak w ostatnich latach powstała pierwsza
w Polsce kładka taśmowa z betonu sprężonego w Lubniu, a następne projekty obiektów
tego typu czekają na realizację.
Wiszące mosty taśmowe z betonu sprężonego są ciekawą propozycją w odniesieniu
do obiektów usytuowanych na terenach atrakcyjnych turystycznie. Uatrakcyjniają je głównie
w sferze wizualnej.
Niniejsza pozycja jest pierwszym w Polsce szerszym opracowaniem tego tematu i może
być pomocną dla inżynierów oraz studentów specjalności mostowej chcących bliżej
poznać specyfi kę konstrukcji taśmowych z betonu sprężonego.
Od autorów
1. Wstęp
1.1. Wiszące konstrukcje mostowe
1.2. Podstawowe określenia
2. Rozwiązania konstrukcyjne
2.1. Podstawowe informacje
2.2. Konstrukcje o linach niewspółpracujących z pomostem
2.3. Monolityczne taśmowe konstrukcje sprężone wykonywane na pełnym rusztowaniu
2.4. Konstrukcje taśmowe wykonane z elementów prefabrykowanych
2.4.1. Kładki dla pieszych wykonywane w Czechach (i w dawnej Czechosłowacji) z segmentów
DS-Lv i DS-L
2.4.2. Kładka dla pieszych nad rzeką Sacramento, USA
2.4.3. Kładka we Frydek-Mistek, Czechy
2.4.4. Kładka przez jezioro Hodges w Kalifornii, USA
2.4.5. Polskie projekty i realizacje
2.4.6. Kładki o nieprostoliniowym układzie w planie
2.4.7. Drogowy prefabrykowany most wstęgowy (Rafael Iglesias Bridge) przez rzekę
Colorado w Kostaryce
2.4.8. Most Barra Maldonado w Urugwaju
2.4.9. Most Shiosai, Japonia
2.5. Mosty wiszące o zewnętrznym układzie nośnym
2.6. Mosty wstęgowo-wiszące
2.7. Konstrukcje łukowe z pomostem wstęgowym
2.8. Podsumowanie
3. Podstawy projektowania konstrukcji wstęgowych
3.1. Podstawy prawne
3.2. Kształtowanie
3.3. Wyposażenie
3.4. Podstawy obliczeń i wymiarowania
3.4.1. Obciążenia i oddziaływania
3.4.2. Zasady obliczeń
3.4.3. Wymiarowanie
4. Zasady obliczania wiotkich cięgien o małych strzałkach zwisu
4.1. Pojęcie podstawowe
4.2. Działanie obciążenia równomiernie rozłożonego wzdłuż rozpiętości przęsła
4.3. Długość cięgna
4.4. Ogólny sposób obliczania cięgna przy obciążeniach dodatkowych
4.5. Wpływ zmian temperatury na wielkość wartość siły naciągu cięgna
4.6. Cięgno z podporami usytuowanymi na różnych poziomach
5. Przykład obliczeń wstęgowej kładki dla pieszych
5.1. Przyjęte uproszczenia
5.2. Założenia obliczeniowe
5.3. Parametry modelu obliczeniowego
5.3.1. Charakterystyki materiałowe
5.3.2. Charakterystyki geometryczne
5.3.3. Obciążenia
5.4. Wytężenie konstrukcji pod działaniem obciążeń stałych
5.5. Obliczenie wykonawczych strzałek zwisu taśmy
5.6. Wytężenie kładki w warunkach długotrwałego działania obciążeń stałych g
oraz wpływ pełzania i skurczu betonu w czasie t = co
5.7. Stan użytkowy - wpływ ciężaru własnego, obciążenia użytkowego i zmian
temperatury w czasie / =oo
6. Numeryczne metody statycznej i dynamicznej analizy konstrukcji wstęgowych
6.1. Wykorzystanie komputerowych systemów obliczeniowych
6.2. Analiza statyczna
6.2.1. Modele obliczeniowe konstrukcji wstęgowych
6.2.2. Model geometrii konstrukcji wstęgowej
6.2.3. Modele materiałów
6.2.4. Sposób realizacji obliczeń
6.2.5. Przykład numerycznej analizy wstęgowej kładki dla pieszych
6.3. Analiza dynamiczna
6.3.1. Uwagi ogólne
6.3.2. Ruch człowieka na kładkach dla pieszych
6.3.3. Komfort użytkowania konstrukcji
6.3.4. Specyfika analizy dynamicznej kładek wstęgowych [63]
6.3.5. Przykład obliczeniowy
6.3.5.1. Opis obiektu
6.3.5.2. Charakterystyki mechaniczne zastosowanych materiałów
6.3.6. Analiza dynamiczna konstrukcji
7. Podsumowanie
Literatura
134 strony, Format: 16.5x23.3, oprawa miękka