Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole
W książce znajdują się przykłady praktycznych rozwiązań związane z organizacją
i dokumentowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W poradniku dyrektor znajdzie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania m.in. związane
z zatrudnianiem nauczycieli do prowadzenia zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
W publikacji znajdują się także gotowe narzędzia, szablony, które dyrektor może
wykorzystać w codziennej pracy.
Wśród nich m.in. wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
Wstęp
Rozdział 1. Prawne aspekty wsparcia dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi
potrzebami
1.1. Wymagania państwa
1.2. Odpowiedzialność dyrektora
1.3. Obowiązki nauczycieli
1.3.1. Zespołowe współdziałanie wychowawców
1.3.2. Działania nauczycieli w celu zapewnienia odpowiedniego wsparcia wychowankom
1.4. Zadania specjalistów
1.5. Prawo wewnątrzszkolne
1.6. Ochrona danych osobowych w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej
1.6.1. Szkolna polityka bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych
1.6.2. Wgląd w dokumentacje ucznia tylko dla uprawnionych osób
1.7. Z praktyki – pytania i odpowiedzi
Rozdział 2. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2.1. Wymiar godzin przeznaczonych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną
2.2. Diagnoza potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży
2.3. Formy wsparcia dzieci i uczniów, rodziców i nauczycieli
2.4. Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2.5. Dokumentacja szkolna w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2.5.1. Dziennik pracy specjalisty
2.5.2. Dziennik innych zajęć
2.5.3. Program prowadzonych przez specjalistę zajęć
2.5.4. Dokumentacja postępów dzieci
2.5.5. Indywidualne teczki ucznia
Rozdział 3. Wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
3.1. Organizacja kształcenia specjalnego
3.1.1. Zadania zespołu pracującego z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego
3.1.2. Dodatkowe możliwości wsparcia uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego
3.1.3. Przygotowanie placówki do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
3.1.4. Środki finansowe na zorganizowanie kształcenia dla uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi
3.2. Dzieci i uczniowie uzdolnieni
3.2.1. Cechy dzieci zdolnych
3.2.2. Wskazówki dla nauczyciela do pracy z dzieckiem zdolnym
3.3. Dzieci z grupy ryzyka dysleksji i uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu
się
3.3.1. Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu
3.3.2. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
3.4. Dzieci i uczniowie z zaburzeniami komunikacji językowej
3.4.1. Dyslalia
3.4.2. Mutyzm
3.4.3. Afazja
3.4.4. Autyzm, w tym z zespół Aspergera
3.4.5. Uczniowie z dysfunkcją narządu słuchu
3.4.6. Uczniowie kształcący się wcześniej za granicą
3.4.7. Organizacja wsparcia
3.5. Dzieci i uczniowie z chorobą przewlekłą
3.5.1. Działania podejmowane przez szkołę w celu zapewnienia dziecku odpowiednich
warunków edukacji
3.5.2. Pomoc pielęgniarki lub higienistki a podawanie dzieciom leków
3.5.3. Podawanie leków a odpowiedzialność pracowników szkoły
3.5.4. Organizacja indywidualnego nauczania
3.5.5. Nauczanie indywidualne a kwalifikacje nauczycieli
3.5.6. Dokumentowanie indywidualnego nauczania
3.5.7. Nauczanie indywidualne a udział ucznia w życiu szkoły
3.6. Uczniowie w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
3.6.1. Reakcje na sytuacje traumatyczne
3.6.2. Interwencja kryzysowa
3.7. Dzieci i młodzież z trudnościami adaptacyjnymi
3.8. Dziecko i uczeń z trudnościami wynikającymi z zaniedbań środowiskowych
3.8.1. Pomoc socjalna dla dzieci z rodzin ubogich
3.8.2. Pomoc dla dzieci, których trudności uwarunkowane są sposobem spędzania czasu
wolnego
3.9. Z praktyki – pytania i odpowiedzi
Rozdział 4. Kwalifikacje nauczycieli i specjalistów
4.1. Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielami i specjalistami
4.2. Z praktyki – pytania i odpowiedzi
Rozdział 5. Podsumowanie
Rozdział 6. Wzory dokumentów
6.1. Zadania wychowawcy – przykładowy zakres uregulowań w statucie
6.2. Wzór wykazu uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w danym roku
szkolnym prowadzony przez wychowawcę
6.3. Wzór pisma informującego rodziców o ustalonych dla ucznia formach udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wymiarze godzin i okresie ich trwania
6.4. Wzór arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
6.5. Przykład konstrukcji arkusza wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dla
ucznia z niepełnosprawnością ruchową
6.6. Wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
6.7. Wzór pisma zawiadamiającego rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia o terminie
spotkania zespołu
6.8 Wzór wniosku w sprawie udziału przedstawiciela poradni w posiedzeniu zespołu
6.9. Wzór karty ustaleń zespołu
6.10. Wzór pisma dyrektora szkoły/przedszkola do dyrektora poradni
psychologiczno-pedagogicznej
6.11. Przykład szkolnej procedury w sprawie wydawania zezwolenia na indywidualny program
lub tok nauki
6.12. Arkusz dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych ucznia
6.13. Przykładowy zakres dostosowania wymagań wobec ucznia
6.14. Przykład szkolnej procedury regulującej możliwość podawania leków uczniom
6.15. Wzór zgody nauczyciela na podawanie leku dziecku z chorobą przewlekłą
6.16. Wzór zaświadczenia lekarskiego o chorobie dziecka i o konieczności podawania mu
leków na terenie przedszkola/szkoły
6.17. Wzór upoważnienia rodziców dla nauczyciela do podawania leków dziecku
6.18. Wzór zarządzenia dyrektora w sprawie wdrożenia szkolnej procedury podawania leków
6.19. Wzór wniosku nauczyciela/specjalisty w sprawie wydania opinii o specyficznych
trudnościach w uczeniu się dla ucznia gimnazjum/szkoły ponadgimnazjalnej
6.20.Wzór pisma dyrektora szkoły przekazującego wniosek o wydanie opinii o
specyficznych trudnościach w uczeniu się dla ucznia gimnazjum/szkoły ponadgimnazjalnej
Rozdział 7. Podstawa prawna
200 stron, Format: 23.4x16.1, oprawa miękka