Wszystkie prawa zastrzeżone
Historia sporów o autorskie prawa majątkowe, 1469-1928
W książce pt. „Wszystkie prawa zastrzeżone. Historia sporów o autorskie prawa
majątkowe. 1469–1928” Konrad Gliściński oferuje nam błyskotliwą podróż przez
meandry historii prawa autorskiego w którym nic nie jest takie jak mogłoby się wydawać
na pierwszy rzut oka. Z książki dowiecie się na przykład o cenzorskich korzeniach
prawa autorskiego, dlaczego za prawami autorów najsilniej lobbowali wydawcy oraz co właściwie
na temat prawa autorskiego myślał John Locke.
Książkę polecają:
Dr Sybilla Stanisławska-Kloc, adwokatka i ekspertka Narodowego
Centrum Badań i Rozwoju współpracująca z Ośrodkiem Badań Adwokatury:
„Autor proponuje nam błyskotliwą, bardzo osobistą
rekonstrukcję dyskusji wokół prawa autorskiego. Prezentuje bogato ilustrowane
przykładami spojrzenie na system prawa autorskiego przez wieki aż do dzisiejszego
świata, w którym modele biznesowe umożliwiające komercjalizację twórczości
doprowadziły do powstania globalnego przemysłu praw autorskich. Książka ta
zainteresuje twórców, wydawców (producentów) i prawników, jak również prawnych laików,
gdyż dzisiaj prawo autorskie odnosi się do każdego z nas. To lektura dla tych, którzy
chcą się dowiedzieć, ile prawo autorskie ma wspólnego z prawem własności. Historia
prawa autorskiego może też być naszą nauczycielką w procesie kształtowania nowego
systemu prawnego – w czasach „kapitalizmu kognitywnego”, wirtualnej rzeczywistości
oraz ruchów wolnościowych.”
Prof. dr hab. Ryszard Markiewicz, specjalista w zakresie polskiego i unijnego prawa
własności intelektualnej, były Przewodniczący Komisji Prawa Autorskiego, autor
czołowych pozycji książkowych w zakresie prawa autorskiego, prawa mediów i internetu,
ochrony danych osobowych i baz danych, prawa nieuczciwej konkurencji i ochrony dóbr
osobistych:
„Książkę Konrada Gliścińskiego przeczytałem z
zainteresowaniem i pożytkiem dla siebie. Jest napisana z widoczną pasją, talentem
literackim, rozmachem i w sposób prowokujący do dyskusji. Odnotować należy udane
połączenie w niej stylu naukowego ze swobodnym felietonowym dyskursem, nierzadko
ironicznym i obfitującym w anegdoty. Pozycja zdecydowanie zasługuje na uwagę szerokiej
publiczności.”.
Wstęp
Zamiast streszczenia
Nieco teorii
Periodyzacja
Uzasadnienia prawa autorskiego
Teorie deontologiczne
Teorie konsekwencjalistyczne
Uzasadnienia a systemy prawa autorskiego
Jak to się zaczęło
Orano publicata res libera est
Zmiany, zmiany, zmiany...
Oświecony interes
"O, słowo drukowane! Jakżeś zakłóciło spokój człowieka" - czyli czas na
cenzurę
Chronica Polonorum
Ach ta okropna konkurencja
Use it or lose it! Początki systemu przywilejów drukarskich
Stationers company
Żadnych grzywien
Przywileje w Polsce
Pierwszy polski monopolista
Nieskrępowana wolność drukowania
Statut Anny i zmiana retoryki
Ciężka praca Johna Locka
Wolność, Piraci i Konger
Nadaje i zachęca
Narodziny autora
Scientia Donum Dei Est, Unde Vendi Non potest
Ten który daje wzrost
Od patrona do patrona
Między nami wydawcami
Starcie pierwsze: Bitwa księgarzy
Starcie drugie: Paryż kontra Prowincja
Starcie trzecie: Do przedrukiwaczów lwowskich
Drugie zdanie Isaaca le Chapeliera
Prywatne roszczenia a dostęp publiczny
Przełamać monopol Comedie-Francaise
Deklaracja Praw Geniusza
Zapomniane podobieństwa
Uzasadnienie ma znaczenie?
Droit moral
Niemieckie koncepcje prawa autorskiego
Wydawca pośrednikiem
Trzeba być w formie
Moniści, dualiści
Szczypta praktyki
Prawa zależne i dalsze rozszerzanie monopolu autorskiego
Pomiędzy sztuką a przemysłem
Nadgorliwi neofici
Klauzula postępu
The Game
Największy przegrany
Do as I say, not as I did
W systemie siła
Bilateralnie
Do wszystkich cywilizowanych narodów!
Prawa do tłumaczeń
Konwencja Berneńska i jej następczynie
TRIPS, czyli pełne uhandlowienie praw autorskich
Sekwencja muzyczna
Wydrukować muzykę
Jak żyć, panie kompozytorze?
Londyński Bach
Czas się stowarzyszyć
Marysia miała małego baranka
Paragraf 22
Jukebox exception
Śpiewać każdy może?
Radio
Niedoskonała ochrona?
... i dla zysku
Zysk a radio
Live
Fryzjer kontra...
Smacznego
Czy odbiór publiczny jest publicznym wykonaniem?
Bis! Bis!
Znamienne objawy umoralnienia prawa polskiego
Zaczarowane koło prawa natury, czy szczególnego rodzaju stosunek prawny?
Kwestia prawa autorskiego jako takiego, jest kwestią sporną
Nawet książką kucharska może zostać utworem
Kamień węgielny polskiego prawa autorskiego
"Ustawodawstwo w różnych krajach stara się zabezpieczyć prawa autorskie przed
wszelakim wyzyskiem, a mimo to wyzysk trwa"
Prawo autorskie a własność
Założenia
Jeszcze krótsza historia prawa własności
Haec mea est- ta rzecz jest moja
Własność zobowiązuje
Czy prawo autorskie jest prawem własności?
Słowa wzniosłe i abstrakcyjne
Świeżej daty dorobkiewicz
I Odległe progenitury literackich znakomitości
Transmissible
Zniszcz ten utwór
Kupiecka tych dóbr eksploatacja
Cztery modele
Tabliczka z napisem
To jak to w końcu jest z tym prawem autorskim?
Zakończenie
Wyłączność wyłączności nierówna
Logika ekonomiczna
Przemysł praw do muzyki
Wnioski
Bibliografia
Indeks
494 strony, Format: 16.6x23.8, oprawa miękka