ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

CZY MUZUŁMANIN MOŻE BYĆ DOBRYM OBYWATELEM? POSTAWY OBYWATELSKIE MŁODYCH MUZUŁMANÓW Z POLSKI TURCJI I WIELKIEJ BRYTANII


PIETRUSIŃSKA M.J.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 49.15 Twoja cena  46,69 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Czy muzułmanin może być dobrym obywatelem?

Postawy obywatelskie młodych muzułmanów z Polski, Turcji i Wielkiej Brytanii


Autorka opisuje postawy nastoletnich muzułmanów z Polski, Turcji i Wielkiej Brytanii wobec demokracji, narodu, praw człowieka, praw kobiet i Unii Europejskiej.

Dokładnie omawia formalną edukację obywatelską w tych krajach oraz zasady islamu pod kątem ich obywatelskiego potencjału. Próbuje odpowiedzieć na zawarte w tytule pytanie, czy muzułmanin może być dobrym obywatelem. Kwestia ta – choć kontrowersyjna – od lat pojawia się w kontekście „kryzysu migracyjnego”, integracji imigrantów muzułmańskich, zamachów terrorystycznych i wojen toczących się na Bliskim Wschodzie. Obecność w Europie coraz liczniejszej społeczności muzułmańskiej, do której należą nie tylko imigranci przybywający spoza kręgu cywilizacji zachodniej, lecz także osoby urodzone w Europie, będące obywatelami państw europejskich, uczęszczające do europejskich szkół, stała się faktem. W dorosłość wchodzi właśnie nowe pokolenie europejskich muzułmanów starających się połączyć tożsamość europejską z tożsamością muzułmańską, co jest ogromnym wyzwaniem, ponieważ nieustannie muszą oni udowadniać, że są równoprawnymi członkami zachodniego społeczeństwa.

Publikacja będzie inspirować do większej otwartości na Inność i przełamywania strachu przed wchodzeniem w partnerskie relacje z muzułmanami, jak również motywować muzułmanki i muzułmanów do większej śmiałości w podejmowaniu działań obywatelskich.


Podziękowania
Wstęp

ROZDZIAŁ 1. Obywatel i obywatelstwo - podstawowe zagadnienia
1.1. Różne obszary analizy pojęcia obywatela i obywatelstwa
1.1.1. Definicje pojęcia obywatela i obywatelstwa
1.1.2. Obywatelstwo jako status prawny. Definicja prawna obywatela w Polsce, Turcji i Wielkiej Brytanii
1.1.3. Obywatelstwo w kontekście praw i obowiązków
1.1.3.1. Prawa i wolności obywateli
1.1.3.2. Obowiązki i powinności obywatelskie
1.1.4. Obywatelstwo jako tożsamość
1.2. Europejskie obywatelstwo od greckiej polis do państw narodowych
1.2.1. Obywatel i obywatelstwo w antyku
1.2.2. Obywatel w średniowieczu i rozwój idei w renesansie
1.2.3. Nowożytne korzenie obywatelstwa
1.2.4. Znaczenie Rewolucji Francuskiej dla koncepcji obywatelstwa
1.2.5. Obywatelstwo w państwie narodowym
1.2.6. Podsumowanie zarysu historycznego
1.3. Obywatelstwo i obywatel we współczesnych teoriach republikańskich, liberalnych i komunitariańskich
1.4. Włączający i wykluczający potencjał obywatelstwa
1.4.1. Obywatelstwo a narodowość
1.4.2. Postnarodowe/transnarodowe/globalne/kosmopolityczne obywatelstwo
1.4.3. Kobiety - płeć i obywatelstwo
1.4.4. Wielokulturowe obywatelstwo w kontekście migracji
1.4.5. Ekskluzywne czy inkluzywne obywatelstwo?
1.4.6. Wielowymiarowe obywatelstwo Dereka Heatera

ROZDZIAŁ 2. Obywatelskość jako postawa aktywnego obywatela
2.1. Definicja obywatelskości
2.1.1. Obywatelskość jako postawa
2.1.2. Definicja operacyjna postaw obywatelskich
2.2. Aktywne obywatelstwo
2.2.1. Joseph Kahne i Joel Westheimer - trzy modele obywatela
2.2.2. Wielowymiarowy model aktywnego obywatelstwa
2.2.3. Dwuosiowy model obywatelstwa
2.2.4. Break Away
2.2.5. Partycypacja jako jeden z głównych przejawów aktywnej postawy obywatelskiej
2.3. Specyficzne czynniki wpływające na aktywność obywatelską
2.3.1. Religia i religijność a aktywność obywatelska
2.3.2. Grupa mniejszościowa a aktywność obywatelska
2.3.3. Młodzież a zaangażowanie obywatelskie

ROZDZIAŁ 3. Muzułmańskie obywatelstwa - historia i współczesność
3.1. Problemy Europejczyków z muzułmańską obywatelskością
3.2. Historia kształtowania się pojęcia obywatela w kręgu cywilizacji muzułmańskiej
3.2.1. Arabia przedmuzułmańska
3.2.2. Obywatelstwo w początkach islamu
3.2.3. Obywatelstwo i kalifat
3.2.4. Obywatelstwo w Imperium Osmańskim
3.2.4.1. Millet
3.2.4.2. Tanzimat
3.2.5. Podsumowanie
3.3. Islam i społeczeństwo obywatelskie. Muzułmańska umma w kontekście wspólnoty i stowarzyszenia Ferdinanda Tonniesa
3.4. Zaangażowanie i kompetencje obywatelskie muzułmanów w Europie
3.4.1. Kluczowe wartości zachodniej obywatelskości w perspektywie wykładni teologii islamskiej
3.4.1.1. Demokracja i islam
3.4.1.2. Prawa człowieka w islamie
3.4.1.3. Status kobiety w islamie na podstawie Koranu i hadisów
3.4.2. Karta Europejskich Muzułmanów
3.4.3. Bassam Tibi i Euro-Islam
3.4.4. Tariq Ramadan i pobożna (islamska) obywatelskość
3.5. Muzułmańska obywatelskość - wybór badań
3.5.1. Młodzi muzułmanie
3.5.2. Obywatelskość muzułmańska w kontekście polskim
3.5.3. Młodzi Turcy i postawy obywatelskie

ROZDZIAŁ 4. Metodologia badań
4.1. Motywacja do podjęcia badań, ich cele oraz pytania badawcze
4.2. Techniki zbierania danych
4.3. Narzędzia badawcze - opis scenariusza wywiadu grupowego
i scenariusza wywiadu indywidualnego
4.4. Proces gromadzenia danych
4.4.1. Turcja
4.4.2. Wielka Brytania
4.4.3. Polska
4.5. Próba
4.6. Analiza zebranych danych
4.7. Ograniczenia badawcze oraz sposoby ich przezwyciężenia

ROZDZIAŁ 5. Edukacja obywatelska - teoria, założenia i realia
5.1. Edukacja obywatelska - definicja pojęcia
5.2. Proces socjalizacji obywatelskiej
5.3. Edukacja obywatelska w Polsce
5.3.1. Historia edukacji obywatelskiej w Polsce
5.3.2. Edukacja obywatelska w nowej podstawie programowej
5.4. Edukacja obywatelska w Turcji
5.4.1. Historia edukacji obywatelskiej w Turcji
5.4.2. Turecka edukacja obywatelska w latach 2005-2013
5.4.3. Samorząd uczniowski
5.5. Edukacja obywatelska w Anglii
5.6. Muzułmańska edukacja obywatelska w Europie
5.6.1. Główne założenia
5.6.2. Islam & Citizenship Education Project jako przykład muzułmańskiej edukacji obywatelskiej
5.7. Podsumowanie
5.8. Edukacja obywatelska w oczach młodych muzułmanów
5.8.1. Lekcje edukacji obywatelskiej
5.8.2. Demokratyczna kultura szkoły
5.8.3. Samorząd szkolny
5.9. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 6. Postawy obywatelskie młodych muzułmanów
6.1. Postawy wobec demokracji
6.2. Stosunek do narodu
6.3. Postawy wobec praw człowieka
6.4. Postawy wobec praw kobiet
6.5. Stosunek do Unii Europejskiej
6.6. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 7. Obecne i przyszłe zaangażowanie obywatelskie młodych muzułmanów
7.1. Zaangażowanie społeczne poza szkołą
7.2. Przyszły udział w wyborach
7.3. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 8. Muzułmański model dobrego obywatela
8.1. Koncepcja dobrego obywatela przekazywana w ramach edukacji obywatelskiej w badanych krajach
8.2. Cechy i zachowania dobrego obywatela w opinii młodych muzułmanów
8.3. Kobieta jako dobry obywatel
8.4. Islam jako źródło zachowań obywatelskich
8.5. Muzułmański model dobrego obywatela alternatywą dla zachodniego modelu aktywnego obywatelstwa

ROZDZIAŁ 9. Islam czy edukacja obywatelska?
Podsumowanie badań i refleksja końcowa
9.1. Jakimi obywatelami są młodzi muzułmanie?
9.2. Znaczenie edukacji obywatelskiej i zasad islamu dla postaw obywatelskich badanych
9.3. Edukacja obywatelska jako narzędzie włączające grupy mniejszościowe
9.4. Refleksja końcowa

Literatura
Indeks pojęć
Spis rysunków
Spis tabel


400 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022