Myślenie krytyczne jako cel kształcenia
Na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady
Autorka przedstawia amerykańskie i kanadyjskie dokonania w dziedzinie kształcenia
umiejętności myślenia krytycznego, wypracowania jego definicji oraz tworzenia
odpowiednich programów i metod nauczania.
W Polsce myślenie krytyczne jest utożsamiane z niektórymi kompetencjami logicznymi
lub kulturą logiczną, ale bez wyraźnej konceptualizacji i bezpośredniego odniesienia
do dydaktyki, szczególnie na niższych szczeblach kształcenia. Pojawia się więc luka w
systemie pojęciowym oraz w wiedzy dydaktycznej. Książka Ewy Wasilewskiej-Kamińskiej
doskonale ten brak uzupełnia.
Autorka stara się odpowiedzieć na pytania:
Czym jest myślenie krytyczne?
Jaki to rodzaj wiedzy, kompetencji lub procesów poznawczych?
W jaki sposób (jeśli w ogóle) można go nauczać?
dając czytelnikom (pedagogom, nauczycielom, wychowawcom i rodzicom) możliwość
zapoznania się z dotychczasowymi osiągnięciami w tym zakresie, opisanymi w obszernej
literaturze anglojęzycznej, w nikłym stopniu zaś znanymi w naszym kraju.
Wstęp.7
Rozdział I. Kształcenie myślenia krytycznego – perspektywa historyczna
18
Rozdział II. Myślenie krytyczne celem kształcenia 59
Rozdział III. Pojęcie myślenia krytycznego 80
Rozdział IV. Wybrane koncepcje myślenia krytycznego 119
Koncepcja myślenia krytycznego według Roberta Ennisa 120
Koncepcja myślenia krytycznego według Richarda Paula 129
Koncepcja myślenia krytycznego według Harveya Siegela 138
Koncepcja myślenia krytycznego według Deanny Kuhn 147
Rozdział V. Rzeczywistość kształcenia myślenia krytycznego 160
Rozdział VI. Programy nauczania myślenia krytycznego 182
Program/Metoda Baker. 186
Program Surry College . 192
Metoda Richarda Paula . 197
Program/Metoda „Filozofia dla dzieci” . 205
Program Davida Hitchcocka . 210
Program THISTLE 214
Zakończenie 224
Bibliografia 228
Indeks osób 237
242 strony, Format: 23.5x16.3, oprawa miękka