Z lotu ptaka
Zdjęcia z balonu i latawca jako metoda dokumentacji archeologicznej
W publikacji opisano sposoby wykonywania zdjęć z powietrza oraz efekty
fotograficzne, które udaje się uzyskać przy użyciu balonu i latawca.
Autor przedstawił historię powstania i rozwoju tych metod, a następnie – na
podstawie własnych doświadczeń – przeanalizował ich możliwości i ograniczenia oraz
porównał do innych sposobów fotografowania z lotu ptaka.
Zdjęcia z powietrza to wyjątkowa forma dokumentacji, która znacznie poszerzyła
horyzonty badawcze w archeologii i innych dziedzinach nauki. Stanowi doskonałe narzędzie
zarówno przy poszukiwaniu nowych stanowisk archeologicznych, jak i podczas dokumentowania
prac wykopaliskowych. Sprawdza się również jako jedna z samodzielnych niedestrukcyjnych
metod badawczych oraz podczas przygotowywania dalszych nieinwazyjnych i inwazyjnych badań
archeologicznych.
Prezentacja sposobów wykorzystania aerodyn i aerostatów na uwięzi może pomóc
profesjonalistom docenić te statki latające i poprawić jakość uzyskiwanych danych
dokumentacyjnych.
Wstęp
1. Archeologia lotnicza a fotografowanie z aerostatów oraz aerodyn bez napędu
i na uwięzi
1.1. Możliwości wykorzystania metody fotografii balonowo-latawcowej w archeologii
1.1.1. Ilustrowanie stanowisk archeologicznych z góry
1.1.2. Poszukiwanie nowych stanowisk archeologicznych
1.1.3. Dokumentacja i weryfikacja znanych już stanowisk archeologicznych. Fotografowanie
z powietrza przed badaniami archeologicznymi i podczas ich prowadzenia
1.1.4. Wykorzystanie już istniejących zdjęć lotniczych i satelitarnych
1.2. Inne metody fotografowania z powietrza, w porównaniu ze zdjęciami balonowymi i
latawcowymi
1.2.1. Zdjęcia z samolotu
1.2.2. Zdjęcia z helikoptera
1.2.3. Zdjęcia z paralotni, lotni i motolotni
1.2.4. Zdjęcia ze zdalnie sterowanych modeli
1.3. Wyróżniki stanowisk archeologicznych widoczne na zdjęciach
2. Historia fotografii latawcowej i balonowej
2.1. Wynalezienie fotografii
2.2. Pierwsze statki powietrzne i ich rozwój
2.2.1. Balony
2.2.2. Latawce
2.3. Początki fotografowania z powietrza
2.3.1. Fotografia balonowa
2.3.2. Fotografia latawcowa
2.4. Pierwsze zdjęcia z lotu ptaka w archeologii
2.4.1. Archeologiczne zdjęcia z powietrza w przedwojennej Polsce
2.5. Latawce i balony w archeologii z powietrza od lat 60. XX w. do współczesności
2.5.1. Badacze polscy w fotografii latawcowej
2.5.2. Podsumowanie przykładów wykorzystania metod fotografii latawcowej i balonowej w
archeologii
3. Historia doświadczeń autora z balonami i latawcami
3.1. Balon helowy
3.2. Balon na ogrzane powietrze
3.3. Latawce
4. Fotografowanie z powietrza jako świadoma działalność dokumentacyjna w
archeologii
4.1. Czas i miejsce
4.2. Warunki atmosferyczne
4.3. Światło
4.4. Zdjęcia na wykopaliskach
4.5. Wybór pozycji fotografowania
4.6. Przegląd zdjęć i ich archiwizacja
5. Warsztat fotografii balonowo-latawcowej
5.1. Fotografia balonowa
5.1.1. Balon helowy
5.1.2. Balony na ogrzane powietrze
5.2. Fotografia latawcowa
5.2.1. Typy latawców i ich budowa
5.2.2. Jak działa latawiec?
5.2.3. Przegląd latawców wykorzystywanych do fotografii latawcowej
5.2.4. Linka i kołowrót
5.2.5. Węzły
5.2.6. Fotografowanie z latawca
5.3. Prognoza pogody
5.4. Aparaty fotograficzne
5.4.1. Aparat do zdjęć podczerwonych
5.5. Ustawienia aparatu fotograficznego do zdjęć z powietrza
5.6. Rama sterująca do aparatu
5.6.1. Stabilizacja i poziomowanie ramy aparatu fotograficznego
5.6.2. Aparatura modelarska do sterowania ramą aparatu
5.6.3. Przesyłanie obrazu z aparatu na ziemię
6. Możliwości opracowania i przetwarzania zdjęć z balonu i latawca
6.1. Korekta wad zdjęć i przetwarzanie kolorystyczne
6.2. Geotagowanie fotografii
6.3. Przetwarzanie zdjęć pochylonych i ukośnych
6.4. Przetwarzanie zdjęć pionowych
6.5. Przetwarzanie zdjęć za pomocą oprogramowania fotogrametrycznego
6.6. Przetwarzanie zdjęć za pomocą oprogramowania Topcon Image Master 2
6.7. Przetwarzanie zdjęć w oprogramowaniu Agisoft Photoscan Pro
6.8. Udostępnianie i analiza trójwymiarowych danych dokumentacyjnych
Zakończenie
Tabele
Bibliografia
Spis ilustracji
Ilustracje
98 stron, Format: 16.5x23.4, oprawa miękka