|

MERITUM PRAWO OŚWIATOWE
M. KWIATKOWSKI S. GAWROŃSKI K. RED. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2016, wydanie IIIcena netto: 223.80 Twoja cena 212,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Meritum
Prawo oświatowe
Książka zawiera kompleksowe informacje z zakresu prawa oświatowego,
prawidłowy sposób jego interpretacji, stosowania, a także klucz do rozwiązywania
bieżących problemów prawnych.
W przykładach zastosowania prawa oświatowego autorzy sięgają do orzecznictwa Sądu
Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych
i sądów powszechnych tak, aby czytelnik podejmujący niejednokrotnie samodzielną
decyzje był przekonany o poprawności przygotowanej dokumentacji.
Każdy z odbiorców książki znajdzie w niej przykład i sposób rozwiązania własnych
problemów, argumenty niezbędne do podjęcia decyzji oraz jej uzasadnienie. Przytoczone
przykłady utwierdzą Czytelnika w przekonaniu, że przygotowane dokumenty przyniosą
korzystne rozstrzygnięcie. Poradnik zawiera szereg wskazówek praktycznych, jak należy
postąpić w konkretnej sytuacji. Każdy temat kończy się swoistym podsumowaniem, tj.
wskazaniem konkretnych podstaw prawnych, wiodącego orzecznictwa oraz literatury
przedmiotu. Publikacja posiada rozbudowany indeks rzeczowy umożliwiający szybkie
odszukanie interesującego tematu czy pojęcia.
W nowym wydaniu uwzględniono m.in.:
najnowsze zmiany, poszerzając formułę publikacji o część metodyczną, co
ułatwi Czytelnikowi nabycie umiejętności czytania prawa i jego właściwej
interpretacji; wskazano więc, jak czytać i rozumieć prawo oświatowe oraz jak je
stosować;
nowo dodany rozdział z omówieniem ważnych kompetencje nauczycieli i kadry
kierowniczej systemu oświaty;
wszystkie (od 2014 roku) nowelizacje ustawy według stanu prawnego na 31 sierpnia
2016 r.;
zmiany dotyczące:
organizacji i funkcjonowania wychowania przedszkolnego zawarte w tzw. ustawie
przedszkolnej,
przyjmowania do przedszkoli szkół i placówek - szczegółowe omówienie tzw.
ustawy rekrutacyjnej,
podręczników oraz programów szkolnych,
zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy,
systemu egzaminów zewnętrznych.
Ponadto:
- zmieniono zawartość i układ poszczególnych części, odstępując od przyjętej
wcześniej systematyki zbliżonej do ustawy o systemie oświaty na rzecz układu
zadaniowo-problemowego, co czyni ją bardziej czytelną, a nazwy podrozdziałów
konkretnie prezentują ich zawartość;
- z orzecznictwa i literatury wybrano i przedstawiono reprezentatywne poglądy, które mają
pomóc w rozumieniu i stosowaniu odpowiednich regulacji prawych oraz w podejmowaniu
decyzji i zarządzaniu systemem oświaty w różnych jego obszarach i na poszczególnych
szczeblach struktury.
- wyeksponowano tzw. istotne ścieżki problemowe w postaci odrębnych rozdziałów lub wątków
wewnątrz rozdziałów, np.:
- zarys regulacji obowiązków edukacyjnych,
- specyfika szkolnictwa zawodowego,
- egzaminowanie zewnętrzne,
- nadzór pedagogiczny,
- wymagania techniczne i eksploatacyjne budynków oświatowych.
Zmiany mają na celu skuteczne wprowadzenie Czytelnika w obszar prawa jako narzędzia
zarządzania systemem oświaty.
Treści - sformułowane językiem praktyków - ułatwią nabycie umiejętności czytania
prawa i jego właściwej interpretacji.
Konsultantem i współautorem obecnego wydania publikacji jest profesor Mateusz Pilich
(UW).
Słowo wstępne
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
Definicje
Jak czytać prawo (nie tylko) oświatowe?
1. Praktyczne spojrzenie na konstrukcję prawa
2. Język prawny i język prawniczy
3. Rodzaje wypowiedzi
4. Budowa przepisu prawnego
5. Stosunek prawny - pojęcie i klasyfikacja
6. Pojęcie osoby fizycznej jako podmiotu stosunków prawnych
7. Charakterystyka osoby prawnej jako podmiotu stosunków prawnych
8. Krótko o zasadach prawa
9. Źródta prawa (systemu prawa)
10. Rodzaje wnioskowania (rozumowania, argumentacji) prawniczego (rodzaje inferencyjne -
usuwania luk w prawie)
11. Wykładnia prawa - pojęcie i klasyfikacja
12. Ustalenie stanu faktycznego
13. Akty normatywne
14. Wykładnia, czyli interpretacja
15. Wyrażenia kluczowe
16. Prawo oświatowe
Procedowanie i procedury w administrowaniu oświatą
1. Pojęcie i rodzaje procedur administracyjnych
2. Przykłady procedur w administracji oświatowej
Kompetencje dyrektora jako podstawa skuteczności stosowania prawa w systemie
oświaty
1. Kompetencje prawne
2. Kompetencje osobiste, interpersonalne, spoteczno-instytucjonalne
3. Samopoznanie i rozwój a skuteczność zawodowa
Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie kadr nauczycielskie
1. Standardy kwalifikacji zawodowych nauczyciela i dyrektora
2. Kształcenie nauczycieli w ośrodkach akademickich
3. Standardy kształcenia dyrektorów szkół i placówek oraz innych kadr kierowniczych
sytemu oświaty-w ośrodkach akademickich
Rozdział I. Podstawy prawne polskiego systemu oświaty
1. Pojęcie systemu prawa. Normy i przepisy prawne
2. Źródła prawa powszechnie obowiązującego
3. Charakterystyka źródeł prawa oświatowego w Polsce
4. Europejski i międzynarodowy kontekst prawa oświatowego
Rozdział II. Zakłady edukacyjne i organy prowadzące
1. Szkoły i placówki publiczne
2. Publiczne placówki oświatowo-wychowawcze określone w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10u.s.o
3. Szkoły i placówki niepubliczne-zasady i procedury
4. Zakłady kształcenia nauczycieli
Rozdział III. Organizacja wewnętrzna zakładów edukacyjnycr
1. Statut przedszkola, szkoły lub placówki publicznej oraz organizacji publicznej innej
formy wychowania przedszkolnego
2. Organy szkolne oraz podział ich zadań i kompetencji (dyrektor szkoły rada
pedagogiczna)
3. Społeczne organy w systemie oświaty
Rozdział IV. Nadzór pedagogiczny jako narzędzie kształtowania polityki
oświatowej
1. Pojęcie polityki edukacyjnej oraz nadzoru pedagogicznego
2. Pozycja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w systemie oświaty
3. Prawne aspekty współdziałania dyrektora, organu prowadzącego i organu sprawującego
nadzór pedagogiczny na rzecz tworzenia warunków realizacji zadań statutowych szkół i
placówek
4. Polityka oświatowa a nadzór pedagogiczny
5. Kuratorzy i kuratoria - funkcje, kompetencje, zadania
6. Przegląd systemu organów sprawujących nadzór pedagogiczny - wiodąca rola ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania
7. Wewnętrzny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły lub placówki
8. Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny
9. Zakres dopuszczalnej interwencji zewnętrznej w działalność szkół i placówek
publicznych
10. Nadzór pedagogiczny a kompetencje organu prowadzącego szkolę publiczną
11. Specyfika nadzoru pedagogicznego nad szkolnictwem niepublicznym
Rozdział V. Zasadnicze elementy prawa pracy w oświacie
1. Prawo pracy nauczyciela
2. Kwalifikacje i rozwój zawodowy nauczyciela
3. Stosunki pracy pracowników samorządowej administracji szkolnej i pracowników obsługi
szkół
4. Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika
5. Bezpieczeństwo i higiena pracy
Rozdział VI. Prawne kompetencje i obowiązki dyrektora oraz organu prowadzącego
1. Prawne kompetencje i obowiązki dyrektora
2. Prawne kompetencje i obowiązki organu prowadzącego
3. Wewnętrzne prawo szkolne
4. Bezpieczeństwo i higiena nauczania, wychowania i opieki
5. Wymagania techniczne i eksploatacyjne obiektów oświatowych
Rozdział VII. Rekrutacja do przedszkoli i szkół w świetle art. 20 u.s.o. -
założenia, procedury
1. Uwarunkowanie zmian ustawowych
2. Postępowanie rekrutacyjne
3. Kryteria w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznych przedszkoli, szkół i
publicznych piacówek
4. Procedura postępowania komisji rekrutacyjnej
5. Procedury w postępowaniu rekrutacyjnym od roku 2014/2015 w poszczególnych typach
szkół i placówek
6. Postępowanie odwoławcze w postępowaniu rekrutacyjnym
7. Przepisy szczególne dotyczące rekrutacji do szkół i placówek
Rozdział VIII. Zarys regulacji obowiązków edukacyjnych
1. Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne
2. Obowiązek szkolny i obowiązek nauki
3. Zarys regulacji obowiązków edukacyjnych
4. Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci
i młodzież posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Rozdział IX. Organizacja i zarządzanie pracą dydaktyczną, wychowawczą i
opiekuńczą w przedszkolu, szkole lub placówce
1. Arkusz organizacji szkoty a projekt arkusza organizacyjnego
2. Wykorzystanie programowi podręczników w Szkotach
3. Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły
4. Wydawanie świadectw i dyplomów szkót i placówek
5. Krajoznawstwo, turystyka szkolna i wypoczynek - zasady organizacji zajęć poza
siedzibą szkoty i ich formy
6. Zintegrowane formy wsparcia działalności edukacyjnej ze strony Unii Europejskiej
7. Planowanie pracy wychowawczej w szkole
8. Oczekiwania środowiska a proces wychowania
Rozdział X. Egzaminowanie zewnętrzne
1. Organizacja systemu egzaminów zewnętrznych
2. Najważniejsze akty prawne regulujące zasady organizowania
i przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych
3. Formuła sprawdzianu/ egzaminu gimnazjalnego/ egzaminu maturalnego
Rozdział XI. Specyfika kształcenia zawodowego i ustawicznego
1. Nowe podejście do edukacji zawodowej
2. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia zawodowego i ustawicznego
3. Kluczowe pojęcia powiązane z kształceniem zawodowym i ustawicznym
4. Struktura i organizacja szkolnictwa zawodowego i ustawicznego
5. Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły zawodowej
6. Organizacja praktycznej nauki zawodu
7. Przygotowanie zawodowe młodocianych i ich wynagradzanie
8. Dualny system kształcenia
9. Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego
10. Programy i plany nauczania dla zawodu
11. Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych
Rozdział XII. Potrzeby edukacyjne uczniów i wychowanków
1. Badanie i diagnozowanie potrzeb dzieci i młodzieży w szkole (placówce)
2. Terminologia z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych
Rozdział XIII. Zarządzanie finansami publicznymi w systemie oświaty
1. Zasady gospodarki finansowej i odpowiedzialność dyrektora szkoły za gospodarkę
finansową
2. Kontrola zarządcza w oświatowych jednostkach budżetowych jako system zarządzania
realizacją zadań jednostki
3. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach sektora
finansów publicznych
4. Zamówienia publiczne
5. Zasady realizacji projektów wspótfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej
6. Dotacje dla szkół i placówek oświatowych
7. Zadania kontrolne regionalnej izby obrachunkowej w zakresie gospodarki finansowej
Rozdział XIV. Pomoc materialna dla uczniów, słuchaczy i wychowanków
Rozdział XV. Zarządzanie informacją
1. Sekretariat w szkole
2. System informacji oświatowej
3. Ochrona danych osobowych
4. Dokumentacja pracownicza. Prowadzenie akt osobowych
5. Prawnie dopuszczone informatyczne narzędzia zarządzania informacją
w szkole
Indeks rzeczowy
1350 stron, Format: 24.7x15.3, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|