ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MERITUM PRAWO OŚWIATOWE


M. KWIATKOWSKI S. GAWROŃSKI K. RED.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2016, wydanie III

cena netto: 223.80 Twoja cena  212,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Meritum

Prawo oświatowe


Książka zawiera kompleksowe informacje z zakresu prawa oświatowego, prawidłowy sposób jego interpretacji, stosowania, a także klucz do rozwiązywania bieżących problemów prawnych.

W przykładach zastosowania prawa oświatowego autorzy sięgają do orzecznictwa Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych i sądów powszechnych tak, aby czytelnik podejmujący niejednokrotnie samodzielną decyzje był przekonany o poprawności przygotowanej dokumentacji.

Każdy z odbiorców książki znajdzie w niej przykład i sposób rozwiązania własnych problemów, argumenty niezbędne do podjęcia decyzji oraz jej uzasadnienie. Przytoczone przykłady utwierdzą Czytelnika w przekonaniu, że przygotowane dokumenty przyniosą korzystne rozstrzygnięcie. Poradnik zawiera szereg wskazówek praktycznych, jak należy postąpić w konkretnej sytuacji. Każdy temat kończy się swoistym podsumowaniem, tj. wskazaniem konkretnych podstaw prawnych, wiodącego orzecznictwa oraz literatury przedmiotu. Publikacja posiada rozbudowany indeks rzeczowy umożliwiający szybkie odszukanie interesującego tematu czy pojęcia.

 

W nowym wydaniu uwzględniono m.in.:

  • najnowsze zmiany, poszerzając formułę publikacji o część metodyczną, co ułatwi Czytelnikowi nabycie umiejętności czytania prawa i jego właściwej interpretacji; wskazano więc, jak czytać i rozumieć prawo oświatowe oraz jak je stosować;

  • nowo dodany rozdział z omówieniem ważnych kompetencje nauczycieli i kadry kierowniczej systemu oświaty;

  • wszystkie (od 2014 roku) nowelizacje ustawy według stanu prawnego na 31 sierpnia 2016 r.;

  • zmiany dotyczące:

    • organizacji i funkcjonowania wychowania przedszkolnego zawarte w tzw. ustawie przedszkolnej,

    • przyjmowania do przedszkoli szkół i placówek - szczegółowe omówienie tzw. ustawy rekrutacyjnej,

    • podręczników oraz programów szkolnych,

    • zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy,

    • systemu egzaminów zewnętrznych.

 

Ponadto:

  • zmieniono zawartość i układ poszczególnych części, odstępując od przyjętej wcześniej systematyki zbliżonej do ustawy o systemie oświaty na rzecz układu zadaniowo-problemowego, co czyni ją bardziej czytelną, a nazwy podrozdziałów konkretnie prezentują ich zawartość;
  • z orzecznictwa i literatury wybrano i przedstawiono reprezentatywne poglądy, które mają pomóc w rozumieniu i stosowaniu odpowiednich regulacji prawych oraz w podejmowaniu decyzji i zarządzaniu systemem oświaty w różnych jego obszarach i na poszczególnych szczeblach struktury.
  • wyeksponowano tzw. istotne ścieżki problemowe w postaci odrębnych rozdziałów lub wątków wewnątrz rozdziałów, np.:
    • zarys regulacji obowiązków edukacyjnych,
    • specyfika szkolnictwa zawodowego,
    • egzaminowanie zewnętrzne,
    • nadzór pedagogiczny,
    • wymagania techniczne i eksploatacyjne budynków oświatowych.

Zmiany mają na celu skuteczne wprowadzenie Czytelnika w obszar prawa jako narzędzia zarządzania systemem oświaty.
Treści - sformułowane językiem praktyków - ułatwią nabycie umiejętności czytania prawa i jego właściwej interpretacji.

Konsultantem i współautorem obecnego wydania publikacji jest profesor Mateusz Pilich (UW).


Słowo wstępne
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
Definicje

Jak czytać prawo (nie tylko) oświatowe?
1. Praktyczne spojrzenie na konstrukcję prawa
2. Język prawny i język prawniczy
3. Rodzaje wypowiedzi
4. Budowa przepisu prawnego
5. Stosunek prawny - pojęcie i klasyfikacja
6. Pojęcie osoby fizycznej jako podmiotu stosunków prawnych
7. Charakterystyka osoby prawnej jako podmiotu stosunków prawnych
8. Krótko o zasadach prawa
9. Źródta prawa (systemu prawa)
10. Rodzaje wnioskowania (rozumowania, argumentacji) prawniczego (rodzaje inferencyjne - usuwania luk w prawie)
11. Wykładnia prawa - pojęcie i klasyfikacja
12. Ustalenie stanu faktycznego
13. Akty normatywne
14. Wykładnia, czyli interpretacja
15. Wyrażenia kluczowe
16. Prawo oświatowe

Procedowanie i procedury w administrowaniu oświatą
1. Pojęcie i rodzaje procedur administracyjnych
2. Przykłady procedur w administracji oświatowej

Kompetencje dyrektora jako podstawa skuteczności stosowania prawa w systemie oświaty
1. Kompetencje prawne
2. Kompetencje osobiste, interpersonalne, spoteczno-instytucjonalne
3. Samopoznanie i rozwój a skuteczność zawodowa

Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie kadr nauczycielskie
1. Standardy kwalifikacji zawodowych nauczyciela i dyrektora
2. Kształcenie nauczycieli w ośrodkach akademickich
3. Standardy kształcenia dyrektorów szkół i placówek oraz innych kadr kierowniczych sytemu oświaty-w ośrodkach akademickich

Rozdział I. Podstawy prawne polskiego systemu oświaty
1. Pojęcie systemu prawa. Normy i przepisy prawne
2. Źródła prawa powszechnie obowiązującego
3. Charakterystyka źródeł prawa oświatowego w Polsce
4. Europejski i międzynarodowy kontekst prawa oświatowego

Rozdział II. Zakłady edukacyjne i organy prowadzące
1. Szkoły i placówki publiczne
2. Publiczne placówki oświatowo-wychowawcze określone w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10u.s.o
3. Szkoły i placówki niepubliczne-zasady i procedury
4. Zakłady kształcenia nauczycieli

Rozdział III. Organizacja wewnętrzna zakładów edukacyjnycr
1. Statut przedszkola, szkoły lub placówki publicznej oraz organizacji publicznej innej formy wychowania przedszkolnego
2. Organy szkolne oraz podział ich zadań i kompetencji (dyrektor szkoły rada pedagogiczna)
3. Społeczne organy w systemie oświaty

Rozdział IV. Nadzór pedagogiczny jako narzędzie kształtowania polityki oświatowej
1. Pojęcie polityki edukacyjnej oraz nadzoru pedagogicznego
2. Pozycja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w systemie oświaty
3. Prawne aspekty współdziałania dyrektora, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny na rzecz tworzenia warunków realizacji zadań statutowych szkół i placówek
4. Polityka oświatowa a nadzór pedagogiczny
5. Kuratorzy i kuratoria - funkcje, kompetencje, zadania
6. Przegląd systemu organów sprawujących nadzór pedagogiczny - wiodąca rola ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
7. Wewnętrzny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły lub placówki
8. Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny
9. Zakres dopuszczalnej interwencji zewnętrznej w działalność szkół i placówek publicznych
10. Nadzór pedagogiczny a kompetencje organu prowadzącego szkolę publiczną
11. Specyfika nadzoru pedagogicznego nad szkolnictwem niepublicznym

Rozdział V. Zasadnicze elementy prawa pracy w oświacie
1. Prawo pracy nauczyciela
2. Kwalifikacje i rozwój zawodowy nauczyciela
3. Stosunki pracy pracowników samorządowej administracji szkolnej i pracowników obsługi szkół
4. Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika
5. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Rozdział VI. Prawne kompetencje i obowiązki dyrektora oraz organu prowadzącego
1. Prawne kompetencje i obowiązki dyrektora
2. Prawne kompetencje i obowiązki organu prowadzącego
3. Wewnętrzne prawo szkolne
4. Bezpieczeństwo i higiena nauczania, wychowania i opieki
5. Wymagania techniczne i eksploatacyjne obiektów oświatowych

Rozdział VII. Rekrutacja do przedszkoli i szkół w świetle art. 20 u.s.o. - założenia, procedury
1. Uwarunkowanie zmian ustawowych
2. Postępowanie rekrutacyjne
3. Kryteria w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznych przedszkoli, szkół i publicznych piacówek
4. Procedura postępowania komisji rekrutacyjnej
5. Procedury w postępowaniu rekrutacyjnym od roku 2014/2015 w poszczególnych typach szkół i placówek
6. Postępowanie odwoławcze w postępowaniu rekrutacyjnym
7. Przepisy szczególne dotyczące rekrutacji do szkół i placówek

Rozdział VIII. Zarys regulacji obowiązków edukacyjnych
1. Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne
2. Obowiązek szkolny i obowiązek nauki
3. Zarys regulacji obowiązków edukacyjnych
4. Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci
i młodzież posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Rozdział IX. Organizacja i zarządzanie pracą dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą w przedszkolu, szkole lub placówce
1. Arkusz organizacji szkoty a projekt arkusza organizacyjnego
2. Wykorzystanie programowi podręczników w Szkotach
3. Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły
4. Wydawanie świadectw i dyplomów szkót i placówek
5. Krajoznawstwo, turystyka szkolna i wypoczynek - zasady organizacji zajęć poza siedzibą szkoty i ich formy
6. Zintegrowane formy wsparcia działalności edukacyjnej ze strony Unii Europejskiej
7. Planowanie pracy wychowawczej w szkole
8. Oczekiwania środowiska a proces wychowania

Rozdział X. Egzaminowanie zewnętrzne
1. Organizacja systemu egzaminów zewnętrznych
2. Najważniejsze akty prawne regulujące zasady organizowania
i przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych
3. Formuła sprawdzianu/ egzaminu gimnazjalnego/ egzaminu maturalnego

Rozdział XI. Specyfika kształcenia zawodowego i ustawicznego
1. Nowe podejście do edukacji zawodowej
2. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia zawodowego i ustawicznego
3. Kluczowe pojęcia powiązane z kształceniem zawodowym i ustawicznym
4. Struktura i organizacja szkolnictwa zawodowego i ustawicznego
5. Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły zawodowej
6. Organizacja praktycznej nauki zawodu
7. Przygotowanie zawodowe młodocianych i ich wynagradzanie
8. Dualny system kształcenia
9. Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego
10. Programy i plany nauczania dla zawodu
11. Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych

Rozdział XII. Potrzeby edukacyjne uczniów i wychowanków
1. Badanie i diagnozowanie potrzeb dzieci i młodzieży w szkole (placówce)
2. Terminologia z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych

Rozdział XIII. Zarządzanie finansami publicznymi w systemie oświaty
1. Zasady gospodarki finansowej i odpowiedzialność dyrektora szkoły za gospodarkę finansową
2. Kontrola zarządcza w oświatowych jednostkach budżetowych jako system zarządzania realizacją zadań jednostki
3. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach sektora finansów publicznych
4. Zamówienia publiczne
5. Zasady realizacji projektów wspótfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej
6. Dotacje dla szkół i placówek oświatowych
7. Zadania kontrolne regionalnej izby obrachunkowej w zakresie gospodarki finansowej

Rozdział XIV. Pomoc materialna dla uczniów, słuchaczy i wychowanków

Rozdział XV. Zarządzanie informacją
1. Sekretariat w szkole
2. System informacji oświatowej
3. Ochrona danych osobowych
4. Dokumentacja pracownicza. Prowadzenie akt osobowych
5. Prawnie dopuszczone informatyczne narzędzia zarządzania informacją
w szkole

Indeks rzeczowy


1350 stron, Format: 24.7x15.3, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022