Komercjalizacja wyników badań naukowych
Publikacja dotyczy wszystkich prawnych aspektów tytułowego zagadnienia -
ochrony, obrotu i finansowania, a także powiązania z innymi stronami funkcjonowania
uczelni.
Zawiłości tego procesu przedstawiono w sposób zrozumiały również dla
nieprawnika. Autorzy, mający doświadczenie w kontaktach z inżynierami, tłumaczą, co
jest chronione, komu przynależą prawa i jakie należy się wynagrodzenie. Wskazują też
konkretne problemy i metody ich rozwiązania.
Czytelnicy odnajdą w opracowaniu omówienie zagadnień odnoszących się m.in. do:
konstruowania regulaminów ochrony własności intelektualnej,
relacji z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi,
ryzyka komercjalizacji oraz jej związków z oceną parametryczną.
Książka jest przeznaczona dla pracowników centrów transferu technologii, naukowców
i przedsiębiorców akademickich, menedżerów w firmach prowadzących działalność
innowacyjną, władz uczelni wyższych oraz prawników stykających się zawodowo z
omawianą tematyką.
Wykaz skrótów
Od Autorów
Wprowadzenie: komercjalizacja własności intelektualnej jako zadanie jednostek
naukowych
Rozdział I
Wyniki prac naukowo-badawczych jako dobro chronione prawem
1. Wprowadzenie
2. Zagadnienia ogólne
3. Wyniki badań naukowych - zakres przedmiotowy
4. Wyniki prac naukowo-badawczych chronione na podstawie ustawy o prawie autorskim i
prawach pokrewnych
4.1. Przedmiot ochrony
4.2. Sposób ochrony wyników badań naukowych w prawie autorskim
4.3. Jak powstaje ochrona prawna wyników badań naukowych?
5. Wyniki badań naukowych chronione na podstawie ustawy - Prawo własności przemysłowej
5.1. Wynalazek
5.2. Wzór użytkowy
5.3. Wzór przemysłowy
5.4. Znak towarowy
5.5. Topografia układu scalonego
6. Wyniki badań naukowych chronione na podstawie ustawy o ochronie baz danych
7. Wyniki badań naukowych chronione na podstawie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin
8. Wyniki badań naukowych chronione jako know-how
9. Wyniki badań naukowych chronione jako program komputerowy
10. Wyniki badań naukowych chronione jako dobra osobiste
11. Problem "wiedzy wolnej"
Rozdział II
Prawo do korzystania z wyników prac naukowo-badawczych (B+R)
1. Uczelnia i instytut naukowy jako podmiot praw na dobrach niematerialnych
1.1. Uczelnia i instytut naukowy jako podmiot nabywający prawa majątkowe do dóbr własności
przemysłowej
1.2. Uczelnia i instytut naukowy jako podmiot nabywający wyłączne prawo do odmiany
rośliny
1.3. Uczelnia i instytut naukowy jako podmiot nabywający autorskie prawa majątkowe do
utworów pracowniczych
1.4. Zasady nabycia praw na podstawie prawa o szkolnictwie wyższym i ustawy o PAN
1.5. Nabycie praw do wyników prac badawczo-rozwojowych na podstawie ustawy o NCBiR,
ustawy o NCN i ustawy o zasadach finansowania nauki
2. Uczelnia i instytut naukowy jako podmiot korzystający z praw na dobrach
niematerialnych
2.1. Pracownicze dobra własności przemysłowej stworzone przy pomocy przedsiębiorcy
2.2. Utwory naukowe stworzone przez pracowników instytucji naukowej
3. Przyporządkowanie praw na dobrach niematerialnych w stosunkach umownych
3.1. Swoboda umów modyfikujących ustawowe reguły przyporządkowania i jej granice w
prawie własności przemysłowej
3.2. Swoboda umów i jej granice na gruncie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin
3.3. Swoboda umów i jej granice na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
3.4. Ograniczenia swobody umów wynikające z przepisów prawa o szkolnictwie wyższym i
ustawy o PAN
3.5. Ograniczenia w swobodzie umów na podstawie ustawy o NCBiR, ustawy o NCN i ustawy o
zasadach finansowania nauki
4. Uprawnienia pracownika do wynagrodzenia z tytułu komercjalizacji
4.1. Zasady wynagradzania na podstawie prawa własności przemysłowej
4.2. Zasady wynagradzania przyjęte w ustawie o ochronie prawnej odmian roślin
4.3. Zasady wynagradzania w świetle prawa autorskiego
4.4. Zasady wynagradzania za pracownicze dobra intelektualne niestanowiące przedmiotu
praw wyłącznych (know-how, projekty racjonalizatorskie)
4.5. Prawo do wynagrodzenia z tytułu komercjalizacji na podstawie przepisów prawa o
szkolnictwie wyższym i ustawy o PAN
Rozdział III
Organizacyjno-prawne aspekty komercjalizacji
1. Uczelnia i instytut naukowy jako przedsiębiorca i organizator transferu
technologii
1.1. Centra transferu technologii
1.2. Akademickie inkubatory przedsiębiorczości
1.3. Parki technologiczne
1.4. Spółki celowe
2. Formy przedsiębiorczości akademickiej
2.1. Przedsiębiorca jednoosobowy
2.2. Spin-off, spin-out
3. Przedsiębiorczość akademicka jako źródło potencjalnego konfliktu interesów
3.1. Konflikt interesów
3.2. Ustawowe granice działalności pozauczelnianej
3.3. Ograniczenia statutowe działalności pozauczelnianej
3.4. Polityka rozwiązywania konfliktów interesów
Rozdział IV
Prawne formy komercjalizacji wyników badań
1. Umowy o świadczenie usług badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych
1.1. Umowa o wykonanie prac badawczych
1.2. Umowa o wykonanie prac rozwojowych lub wdrożeniowych
1.3. Umowa o stworzenie rozwiązania technicznego
2. Umowy o współpracy badawczej
2.1. Umowa o utworzenie centrum naukowo-przemysłowego
2.2. Umowa o utworzenie konsorcjum naukowego
2.3. Umowa o współpracy badawczo-rozwojowej
3. Obrót prawami do wyników badań naukowych (komercjalizacja bezpośrednia)
3.1. Sprzedaż praw wyłącznych
3.2. Licencja
3.3. Udostępnianie wyników badań w formule open access
4. Wokół problematyki komercjalizacji bezpośredniej
4.1. Zgoda na korzystanie ze znaku towarowego
4.2. Badania sponsorowane
4.3. Umowy patronackie
Rozdział V
Finansowanie komercjalizacji
1. Finansowanie ze środków państwowych
1.1. Ustawa o zasadach finansowania nauki
1.2. Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
2. Finansowanie ze środków unijnych
2.1. Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
2.2. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
2.3. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko oraz Program Operacyjny Polska
Cyfrowa
3. Finansowanie ze środków prywatnych
3.1. Kredyt i pożyczka
3.2. Private equity
3.3. Venture capital
3.4. Business angels
4. Ocena parametryczna a finansowanie komercjalizacji
4.1. Parametryzacja jednostek naukowych - zasady ogólne
4.2. Osiągnięcia naukowe i twórcze nadające się do komercjalizacji oraz potencjał
naukowy jednostki
4.3. Przychody z komercjalizacji i pozostałe osiągnięcia
4.4. Taktyka komercjalizacji
Bibliografia
400 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka