Prawo do fonogramu w ¶wietle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Ksi±¿ka jest pierwsz± monografi± po¶wiêcon± problematyce prawa do
fonogramu, bêd±cego prawem pokrewnym prawu autorskiemu.
Zasadniczym jej celem jest ustalenie, czy w ¶wietle polskiej ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych ka¿da rejestracja d¼wiêku prowadzi do powstania prawa do
fonogramu oraz czy ka¿dy podmiot prawa cywilnego, który dokona³ utrwalenia d¼wiêku,
mo¿e byæ pierwotnie uprawniony z tytu³u prawa do fonogramu.
Istotnymi przedmiotami prowadzonych analiz s± tak¿e:
umowa przenosz±ca prawo do fonogramu,
naruszenie prawa do fonogramu na przyk³adzie samplingu,
umowa o korzystanie z fonogramu,
remastering jako postaæ zwielokrotnienia fonogramu.
Przedstawione informacje bêd± przydatne czytelnikom m.in. w sporach o naruszenie
prawa do fonogramu czy przy konstruowaniu umów przenosz±cych prawo do fonogramu oraz umów
licencyjnych.
Publikacja jest przeznaczona przede wszystkim dla pracowników firm fonograficznych,
producentów muzycznych oraz prawników zajmuj±cych siê omawian± tematyk±.
Wykaz skrótów
Podziêkowania
Wstêp
Rozdzia³ I
Ochrona d¼wiêku
1. Status normatywny i ontologiczny pojêcia "d¼wiêk" - wprowadzenie
2. Geneza ustanowienia ochrony fonogramów
3. Re¿imy ochrony fonogramów
3.1. Wprowadzenie
3.2. Ochrona fonogramów w ramach re¿imu prawa karnego
3.3. Ochrona fonogramów w ramach re¿imu prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji
3.4. Ochrona fonogramów w ramach re¿imu prawa autorskiego oraz w ramach re¿imu praw
pokrewnych
4. Spe³nienie warunków formalnych a udzielenie ochrony
Rozdzia³ II
Regulacja prawa do fonogramu w zagranicznych porz±dkach prawnych
1. Uwagi wstêpne
2. Ochrona nagrania d¼wiêkowego (sound recording) w ramach systemu copyright
2.1. USA
2.2. Wielka Brytania
3. Ochrona fonogramu w ramach systemu droit d‘auteur
3.1. Niemcy
3.2. Szwajcaria
3.3. Francja
Rozdzia³ III
Przedmiot utrwalenia w postaci fonogramu
1. Wprowadzenie
2. Utwór (dzie³o) jako przedmiot utrwalenia w postaci fonogramu
2.1. Wstêp
2.2. Pojêcie utworu w prawie autorskim
2.3. Utwór muzyczny
2.4. Utwór fonograficzny
2.5. Utwór audialny
3. Nadanie
4. Artystyczne wykonanie
Rozdzia³ IV
¬ród³a norm prawnych i zakres ich stosowania odno¶nie do fonogramu
1. Uwagi wstêpne
2. Zagadnienia intertemporalne
3. Podmiotowe przes³anki ochrony fonogramu
4. Umowy miêdzynarodowe jako ¼ród³a prawa odnosz±ce siê do prawa do fonogramu w
Polsce
4.1. Wprowadzenie
4.2. Zasady ochrony
4.3. Normy prawa obcych
4.4. Stosowanie umów miêdzynarodowych do tzw. sytuacji wewn±trzkrajowych
5. Normy prawa unijnego
Rozdzia³ V
Przedmiot prawa do fonogramu
1. Przedmiot prawa do fonogramu w ¶wietle umów miêdzynarodowych
1.1. Konwencja rzymska
1.2. Porozumienie TRIPS
1.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach
2. Przedmiot prawa do fonogramu w ¶wietle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
2.1. Przedmiot prawa do fonogramu w ¶wietle pogl±dów przedstawicieli polskiej doktryny
2.2. Przes³anki warunkuj±ce powstanie prawa do fonogramu
2.2.1. Wprowadzenie
2.2.2. Wideogram
2.2.3. Powstanie prawa do fonogramu
2.3. Remastering ("cyfrowa korekcja i oczyszczenie d¼wiêku z szumów i
trzasków?")
Rozdzia³ VI
Podmiot prawa do fonogramu
1. Podmiot prawa do fonogramu w ¶wietle umów miêdzynarodowych
1.1. Konwencja rzymska
1.2. Porozumienie TRIPS
1.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach
2. Podmiot prawa do fonogramu w ¶wietle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
2.1. Podmiot prawa do fonogramu w ¶wietle pogl±dów przedstawicieli polskiej doktryny
2.2. Kryteria kwalifikowania podmiotu jako producenta fonogramu
Rozdzia³ VII
Tre¶æ prawa do fonogramu
1. Tre¶æ prawa do fonogramu w ¶wietle umów miêdzynarodowych
1.1. Konwencja rzymska
1.2. Porozumienie TRIPS
1.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach
2. Tre¶æ prawa do fonogramu w ¶wietle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Uprawnienia bezwzglêdne
2.2.1. Wstêp
2.2.2. Prawo do fonogramu przys³uguj±ce producentowi bez uszczerbku dla praw twórców
lub artystów wykonawców
2.2.3. Wy³±czno¶æ na rozporz±dzanie i korzystanie z fonogramu
2.2.4. Uprawnienie do zwielokrotniania
2.2.5. Uprawnienie do wprowadzania do obrotu
2.2.6. Uprawnienie do najmu oraz u¿yczania egzemplarzy fonogramu
2.2.7. Uprawnienie do publicznego udostêpniania fonogramu w taki sposób, aby ka¿dy móg³
mieæ do niego dostêp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym
2.3. Uprawnienia wzglêdne
2.3.1. Wstêp
2.3.2. Nadawanie fonogramu
2.3.3. Reemitowanie fonogramu
2.3.4. Odtwarzanie fonogramu
3. Prawo do fonogramu jako prawo terminowe
3.1. Czas ochrony fonogramu
3.2. Wyga¶niêcie prawa do fonogramu
Rozdzia³ VIII
Ograniczenie tre¶ci prawa do fonogramu
1. Ograniczenie tre¶ci prawa do fonogramu na podstawie konwencji
miêdzynarodowych
2. Ograniczenie tre¶ci prawa do fonogramu w polskiej ustawie
2.1. Wprowadzenie
2.2. Dozwolony u¿ytek prywatny
Rozdzia³ IX
Obrót prawem do fonogramu w ¶wietle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych
1. Wprowadzenie
2. Przeniesienie prawa do fonogramu
2.1. Schemat konstrukcyjny umowy przenosz±cej prawo do fonogramu
2.2. Umowa przenosz±ca w³asno¶æ - podstawowe za³o¿enia konstrukcyjne
2.3. Umowa przelewu - podstawowe za³o¿enia konstrukcyjne
2.4. Umowa przenosz±ca prawo do fonogramu
2.4.1. Umowa przenosz±ca prawo do fonogramu - pojêcie technicznoprawne
2.4.2. Podzielno¶æ prawa do fonogramu
3. Obci±¿enie prawa do fonogramu
3.1. Wprowadzenie
3.2. Obci±¿enie prawa do fonogramu jako rezultat czynno¶ci prawa rzeczowego
3.3. Charakter prawny umowy licencyjnej - umowa o korzystanie z fonogramu
3.3.1. Wstêp
3.3.2. Umowa o korzystanie z utworu jako czynno¶æ prawna rozporz±dzaj±ca
3.3.3. Umowa o korzystanie z utworu jako czynno¶æ prawna upowa¿niaj±ca,
upowa¿niaj±co-zobowi±zuj±ca b±d¼ czynno¶æ prawna zobowi±zuj±ca
3.3.4. Umowa o korzystanie z fonogramu jako czynno¶æ prawna zobowi±zuj±ca
Rozdzia³ X
Naruszenie prawa do fonogramu w ¶wietle polskiej ustawy o prawie autorskim i
prawach pokrewnych
1. Uwagi wstêpne
2. Wkroczenie w uprawnienia wy³±czne producenta fonogramu
2.1. Wprowadzenie
2.2. Sampling
2.2.1. Sampling w ¶wietle ochrony sound recording na gruncie Copyright Act z 1976 r.
2.2.2. Sampling w ¶wietle ochrony sound recording na gruncie CDPA
2.2.3. Sampling w ¶wietle ochrony fonogramu na gruncie UrhG
2.3. Naruszenie prawa do fonogramu w ¶wietle umów miêdzynarodowych
2.4. Naruszenie prawa do fonogramu w ¶wietle dyrektyw UE
2.5. Naruszenie prawa do fonogramu w ¶wietle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych
Rozdzia³ XI
Prawo do g³osu a prawo do fonogramu
1. Wprowadzenie
2. Status ontologiczny pojêcia "g³os"
3. Ochrona g³osu w ramach konstrukcji prawa maj±tkowego na przyk³adzie right of
publicity
4. Ochrona g³osu jako dobra niemaj±tkowego w ¶wietle prawa polskiego
4.1. Wprowadzenie
4.2. Ochrona g³osu w ramach konstrukcji prawa osobistego
4.2.1. Uwagi wstêpne
4.2.2. Pojêcie dóbr osobistych
4.2.3. Pojêcie prawa podmiotowego osobistego
4.2.4. G³os jako dobro osobiste w ¶wietle prawa polskiego
5. Prawo do g³osu a prawo do fonogramu - kolizja praw podmiotowych bezwzglêdnych
Zakoñczenie
Bibliografia
304 strony, Format: 15.3x21.0, oprawa miêkka