|
EDUKACJA SEKSUALNA W POLSKIEJ SZKOLE PERSPEKTYWA UCZNIÓW I DYREKTORÓW
BIEŃKO M. IZDEBSKI Z. WĄŻ K. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 66.39 Twoja cena 63,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Edukacja seksualna w polskiej szkole
Perspektywa uczniów i dyrektorów
Książka powstała jako rezultat badań jakościowych, wywiadów grupowych
zrealizowanych z uczniami szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
oraz wywiadów z dyrektorami szkół, na temat zajęć edukacyjnych: wychowanie do życia
w rodzinie.
Opracowanie pozwala na zapoznanie się z obrazem tych zajęć z perspektywy osób
odpowiedzialnych za ich organizację, a przede wszystkim z perspektywy ich uczestników,
poznanie doświadczeń i ocen uczniów dotyczących zarówno organizacji zajęć, ich
problematyki, stosowanych metod i środków dydaktycznych, jak też sposobu postrzegania
postawy nauczyciela prezentowanej na lekcji.
Z badań wyłania się również obraz samych uczestników fokusów, niezwykle cenny
dla zrozumienia uwarunkowań ich rozwoju psychoseksualnego.
Wprowadzenie
Część I. ZOGNISKOWANE WYWIADY GRUPOWE Z UCZNIAMI
Rozdział 1. Organizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie. Motywy
uczęszczania
1.1. Organizowanie zajęć wychowania do życia w rodzinie w szkole
1.2. Motywy uczęszczania na zajęcia wychowania do życia w rodzinie
Rozdział 2. Treści zajęć wychowania do życia w rodzinie oraz sposób ich
przekazywania
2.1. Problematyka zajęć wychowania do życia w rodzinie z perspektywy uczniów
2.2. Omawianie na zajęciach wybranych tematów, uzyskane informacje, sposób
interpretacji stosowany przez nauczyciela
2.3. Sposób prezentacji na zajęciach wychowania do życia w rodzinie kobiet/dziewcząt
oraz mężczyzn/chłopców
2.4. Informacje o grupach osób, które są dyskryminowane, podawane na zajęciach
wychowania do życia w rodzinie
2.5. Korzystanie z podręcznika na zajęciach wychowania do życia w rodzinie
2.6. Metody i środki dydaktyczne stosowane w toku zajęć wychowania do życia w rodzinie
2.7. Możliwość proponowania przez uczniów tematów, które będą omawiane na
zajęciach wychowania do życia w rodzinie
2.8. Używanie przez nauczyciela na zajęciach wychowanie do życia w rodzinie poprawnego
słownictwa w odniesieniu do sfery seksualności i aktywności seksualnej
2.9. Poruszanie tematyki seksualności człowieka na lekcjach innych przedmiotów
Rozdział 3. Postrzeganie zajęć wychowania do życia w rodzinie
3.1. Skojarzenia z nazwą zajęć "wychowanie do życia w rodzinie"
3.2. Emocje towarzyszące zajęciom wychowania do życia w rodzinie
3.3. Atmosfera panująca na zajęciach wychowania do życia w rodzinie
3.4. Różnice pomiędzy zajęciami wychowania do życia w rodzinie i pozostałymi
lekcjami
3.5. Aktywność uczniów na zajęciach wychowania do życia w rodzinie
3.6. Prowadzenie rozmów na temat zajęć wychowania do życia w rodzinie z rówieśnikami
i osobami dorosłymi
3.7. Rekomendowanie uczęszczania na zajęcia wychowania do życia w rodzinie młodszym
uczniom
Rozdział 4. Ocena przydatności wiedzy przekazywanej na zajęciach wychowania do
życia w rodzinie
4.1. Źródła informacji o dojrzewaniu, inicjacji seksualnej, antykoncepcji uznawane
przez uczniów za rzetelne
4.2. Poruszanie na zajęciach wychowania do życia w rodzinie tematów dotyczących
codziennych problemów uczniów
4.3. Ocena przydatności zajęć wychowania do życia w rodzinie w budowaniu relacji z rówieśnikami,
zwłaszcza płci przeciwnej
Rozdział 5. Postrzeganie nauczyciela wychowania do życia w rodzinie
5.1. Ogólna charakterystyka nauczycieli wychowania do życia w rodzinie
5.2. Obraz sposobu realizacji przez nauczyciela zajęć wychowania do życia w rodzinie
5.3. Ujawnianie swoich poglądów przez nauczycieli w trakcie zajęć wychowania do życia
w rodzinie
5.4. Sposób przekazywania wiedzy przez nauczyciela wychowania do życia w rodzinie
5.5. Kontakt nauczyciela z uczniami w trakcie zajęć wychowania do życia w rodzinie
5.6. Realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie przez ekspertów zewnętrznych
5.7. Stosunek do propozycji, aby nauczyciel wychowania do życia w rodzinie był także
osobą, do której każdy mógłby przyjść i porozmawiać o problemach związanych z
seksualnością i rozwojem psychoseksualnym
Podsumowanie
Część II. WYWIADY Z DYREKTORAMI SZKÓŁ
Rozdział 1. Miejsce wychowania do życia w rodzinie w szkole
1.1. Skojarzenia z nazwą zajęć
1.2. Rola zajęć wychowania do życia w rodzinie na tle pozostałych zajęć szkolnych
1.3. Opinie na temat zajęć wychowania do życia w rodzinie
1.4. Sytuacja związana z prowadzeniem zajęć wychowania do życia w rodzinie, która
utkwiła badanym szczególnie w pamięci
1.5. Określenia, nazwy, jakich używają uczniowie, nauczyciele lub rodzice w związku z
zajęciami wychowania do życia w rodzinie
1.6. Żarty, anegdoty związane z prowadzeniem w szkole zajęć wychowania do życia w
rodzinie
Rozdział 2. Organizacja zajęć
2.1. Prezentacja programu zajęć wychowania do życia w rodzinie na radach pedagogicznych
2.2. Prezentacja programu zajęć wychowania do życia w rodzinie rodzicom uczniów
2.3. Zapoznanie rodziców i uczniów z prawem do odmowy udziału w zajęciach wychowania
do życia w rodzinie
2.4. Wpływ opinii samorządu lokalnego na organizację zajęć wychowania do życia w
rodzinie
2.5. Sposób planowania zajęć wychowania do życia w rodzinie
2.6. Systematyczność realizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie. Frekwencja
uczniów na zajęciach
Rozdział 3. Nauczyciel
3.1. Nauczyciele prowadzący zajęcia wychowania do życia w rodzinie
3.2. Opinie na temat osoby prowadzącej zajęcia wychowania do życia w rodzinie
formułowane przez uczniów, ich rodziców i innych nauczycieli
3.3. Realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie przez ekspertów zewnętrznych
Rozdział 4. Program i przebieg zajęć
4.1. Program zajęć edukacyjnych wychowania do życia w rodzinie obowiązujący w szkole
4.2. Hospitacje zajęć wychowania do życia w rodzinie
4.3. Podręczniki i środki dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach wychowania do życia
w rodzinie
4.4. Relacje między osobami prowadzącymi zajęcia w szkole z takich przedmiotów, jak:
religia, wychowanie do życia w rodzinie, etyka i biologia
4.5. Zagadnienia, które powinny zdaniem dyrektora znajdować się w programie zajęć
wychowania do życia w rodzinie
4.6. Zagadnienia, których zdaniem dyrektora nie powinno się poruszać w ramach zajęć
wychowania do życia w rodzinie
Rozdział 5. Opinie
5.1. Opinia na temat tego, czy zajęcia wychowania do życia w rodzinie są potrzebne
uczniom/uczennicom w szkole
5.2. Opinia na temat tego, czy na przestrzeni lat pracy jako dyrektor badany dostrzega
jakieś zmiany związane z zajęciami wychowania do życia w rodzinie
5.3. Opinia na temat tego, czy należy coś zmienić w związku z obecnością w szkole
zajęć wychowania do życia w rodzinie bądź je zlikwidować
5.4. Największe wyzwanie dla osób prowadzących zajęcia wychowania do życia w rodzinie
5.5. Wartości i zasady, którymi powinna się kierować osoba prowadząca zajęcia
wychowania do życia w rodzinie
5.6. Opinia na temat tego, co dyskwalifikuje nauczyciela/nauczycielkę wychowania do
życia w rodzinie
5.7. Opinia na temat tego, czy nauczyciel WDŻ powinien uwzględniać zjawisko coraz
większego zróżnicowania kulturowego, narodowego i religijnego uczniów
5.8. Opinia o propozycji zmiany nazwy i programu zajęć wychowania do życia w rodzinie
na "edukacja seksualna" bądź "edukacja zdrowotna" oraz nadania im
statusu przedmiotu obowiązkowego
5.9. Opinia na temat propozycji, aby osoby prowadzące wychowanie do życia w rodzinie
pełniły także w ramach swojego etatu funkcję konsultantów, doradców dla uczniów
oraz ich rodziców
5.10. Ocena możliwości współpracy między szkołą a organizacjami pozarządowymi w
zakresie edukacji seksualnej; dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie
Podsumowanie
Bibliografia
Biogramy
289 stron, Format: 15.9x23.0, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|