ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 173.25 164,59   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SAMORZĄDOWE CENTRA USŁUG WSPÓLNYCH TWORZENIE I FUNKCJONOWANIE + CD


GARCZAREK E.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 173.25 Twoja cena  164,59 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Samorządowe centra usług wspólnych

Tworzenie i funkcjonowanie + CD


Pierwszy na runku poradnik z zakresu tworzenia i funkcjonowania CUW. 

Zawiera 27 wzorów dokumentów na płycie CD oraz liczne odpowiedzi na naczęściej zadawane pytania.

Od 1.1.2016 r. weszły w życie zmiany w ustawach samorządowych, które pozwolą na zapewnienie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla podległych i nadzorowanych przez JST jednostek organizacyjnych. W nowo dodanych przepisach ustawodawca określając rodzaj działalności, jakim mogą zajmować się "centra usług wspólnych" użył słowa w "szczególności". Oznacza, to że JST i jej jednostki organizacyjne będą w sposób swobodny określały zakres wspólnej obsługi, w zależności od potrzeb. Zatem od 1.1.2016 r. jednostki organizacyjne JST tj. np. szkoły, OPS-y, instytucje kultury nie muszą mieć księgowej na etacie pod warunkiem, że rada gminy  (powiatu, województwa) podejmie uchwałę, że księgowość tych instytucji będzie prowadzona w ramach struktury gminy. Ustawodawca dał swobodę samorządom w zakresie kształtowania struktury organizacyjnej, a także umiejscowienia w gminie  (powiecie, województwie) "centrum usług wspólnych". Także zasady ich działania, zakres oraz obszar określa JST.

Ponadto tylko do końca 2016 r. mogą istnieć w obecnym kształcie tzw. GZEAS-y (czyli jednostki, które obecnie zajmują się wspólna obsługą w zakresie oświaty). Jeśli samorząd chce je utrzymać, musi dostosować je do obowiązujących obecnie przepisów. Może to uczynić w taki sposób, jaki uzna dla siebie za najlepszy. Pierwszy wariant to utworzenie nowych jednostek do wspólnej obsługi i likwidacja już istniejącej tego typu jednostki. Drugi wariant to utworzenie nowych jednostek obsługujących na bazie już istniejących przez dostosowanie prawno-organizacyjne (zmiana statutu, regulaminu organizacyjnego) np. zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół oraz placówek oświatowych do nowych przepisów. Trzeci wariant to możliwość prowadzenia wspólnej obsługi odpowiednio przez urząd gminy, starostwo powiatowe lub urząd marszałkowski.

We  wszystkich tych wariantach należy podjąć stosowne uchwały (których wzory zamieszczamy w książce). 

W publikacji zostały przedstawione rewolucyjne zmiany jakie wprowadziła ustawa z 25.6.2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045). Dodatkowo książka uwzględnia zmiany wprowadzone ustawą Z 5.9.2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2016 r. poz. 1583 (zmiana ta reguluje m.in. kwestie tworzenia CUW w zakresie zadań z pomocy społecznej). Zmiany te weszły w życie 15 października 2016 r.

 Na funkcjonowanie CUW ma również wpływ :

  1. nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych z 22.6.2016 r.  (Dz.U. poz. 1020), która wprowadziła m.in. możliwość dokonywaniua wspólnego postępowania o zamówienie publiczne;
  2. ustawa z 5.9.2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 1454) – która wprowadza obowiązek dokonania w JST centralizacji rozliczeń VAT.

Dzięki tej publikacji dowiedzą się Państwo m.in.:

  1. Jakie są zasady tworzenia i funkcjonowania CUW w gminie, powiecie i województwie,

  2. Jakie są obowiązki i uprawnienia jednostki obsługiwanej (np. uzgadnienie z kierownikiem CUW zasady wymiany dokumentów i danych, delegowanie obowiązków, ustalenie osób upoważnionych do kontaktu z jednostką obsługującą, przeprowadzenie inwentaryzacji jednostki; obowiązki związane z kotrolą zarządczą; monitorowanie skuteczności poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej funkcjonujących w jednostce; stałe nadzorowanie współpracy z CUW),

  3. Jakie są obowiązki i uprawnienia jednostek obsługiwanych,

  4. Jaki jest podział kompetencji kierowników jednostek obsługiwanych i obsługujących (np. kwestia odpowiedzialności za: przygotowanie planu finansowego i jego realizację; przejęcie prowadzania rachunkowość jednostki obsługiwanej; zaciąganie zobowiązania; dysponowanie środkami publicznymi; przeprowadzenie inwentaryzacji, rozliczenia VAT itd.),

  5. Kto będzie ponosił odpowiedzialność (w tym karnoskarbową) po wprowadzeniu centralizacji rozliczeń podatku VAT w przypadku utworzenia centrum usług wspólnych (dyrektor CUW, główny księgowy CUW czy dyrektorzy jednostek obsługiwanych)?

  6. Czy dyrektor powiatowego CUW może upoważnić dyrektorów jednostek obsługiwanych (np. szkół) do przeprowadzenia inwentaryzacji (w tym spisu z natury)?

  7. Jak powinno przebiegać przejęcia zadań i obowiązków głównego księgowego przez CUW,

  8. Jak przygotować urząd gminy/starostwo powiatowe do zmian organizacyjnych związanych z wdrożeniem wspólnej obsługi

  9. Jakie są możliwe rozwiązania/modele funkcjowania CUW – przedstawiamy przykłady różnych struktur organizacyjnych z tym związanych

  10. Jak dokonać przekształcenia GZEAS-ów w CUW-y,

  11. Jak CUW może dokonywać wspólnych zamówień publicznych (za wszystkie obsługiwane jednostki) – czy wtedy obowiązują go limity zapisane w ustawie o zamówieniach publicznych,

  12. Jakie czynności podjąć przed uruchomieniem wspólnej obsługi przez organ wykonawczy,

  13. Jak nadzorować czynności związane z wdrożeniem wspólnej obsługi,

  14. Jakie zmiany należy dokonać w przepisach wewnętrznych w przypadku wprowadzenia CUW,

  15. Jaka jest odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie działalności wykonywanej przez CUW,

  16. Jak planować budżet oraz realizować plan finansowy (oraz kontrolować jego realizację) w ramach CUW? Jaki jest w tym wszystkim udział kierowników jednostek obsługiwanych?

  17. Jak powinien wyglądać przepływ informacji między CUW a jednostką obsługiwaną,

  18. Jakie są uprawnienia i obowiązki centrum usług wspólnych dotyczące przetwarzania danych osobowych

  19. Jak wdrożyć procedury kontroli zarządczej w jednostce obsługującej i obsługiwanej – przedstawienie praktycznych wyjaśnień jak wdrożyć standardy kontroli zarządczej w poszczególnych jednostkach.

Do ksiązki dołaczono płytę CD z wzorami dokumentów.

Plyta zawiera m.in.:

  1. Wzór uchwały rady gminy dotyczącej utworzenia jednostki obsługującej, na bazie istniejącego zespołu obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół
  2. Wzór uchwały rady gminy dotyczącej wspólnej obsługi jednostek przez już istniejący zespół ekonomiczno-administracyjny szkół
  3. Wzór uchwały rady miasta dotyczącej wspólnej obsługi jednostek przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w przypadku, gdy w samorządzie nie funkcjonowała wcześniej wspólna obsługa
  4. Wzór uchwały rady powiatu dotyczącej wspólnej obsługi jednostek przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w przypadku, gdy w samorządzie nie funkcjonowała wcześniej wspólna obsługa
  5. Wzór uchwały sejmiku województwa dotyczącej wspólnej obsługi jednostek przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną
  6. Wzór porozumienia między instytucją kultury i centrum usług wspólnych
  7. Powierzenie obowiązków głównego księgowego CUW
  8. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia Instrukcji kasowej w CUW,
    1. Instrukcja kasowa w CUW,
    2. Oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie,
    3. Protokół z kontroli stanu kasy,
    4. Oświadczenie o ujęciu wszystkich dowodów źródłowych w raportach kasowych
  9. Zarządzenie w sprawie zasad korzystania z służbowych kart płatniczych
  10. Procedura wewnętrzna dla działu księgowości centrum usług wspólnych
  11. Wykaz ryzyk na stanowisku pracy
  12. Opis stanowisk pray
  13. Zakres czynności do opisu stanowiska pracy
  14. Zarządzenie w sprawie ustalenia dokumentacji przyjętych zasad (polityki) rachunkowości w jednostkach obsługiwanych w ramach wspólnej obsługi
  15. Procedury wewnętrzne w centrum usług wspólnych dotyczące rachunkowości
    1. Procedura wewnętrzna działu księgowości
    2. Schemat obiegu i kontroli dokumentów księgowych
    3. Zasady kontroli dokumentów księgowych
    4. Kontrola dowodów księgowych wpływających do Działu Księgowości
  16. Wzór zarządzenia w sprawie samooceny kontroli zarządczej dla samorządowych jednostek organizacyjnych, w których jest zatrudniony koordynator kontroli zarządczej
  17. Raport z przeprowadzonej samooceny kontroli zarządczej
  18. Wzór zarządzenia w sprawie samooceny kontroli zarządczej dla samorządowych jednostek organizacyjnych
  19. Wzór zarządzenia w sprawie procedury zarządzania ryzykiem
  20. Wzór protokołu z przeprowadzonej analizy i oceny istotności ryzyka

W książce znajduje się ponadto wiele ciekawych odpowiedzi na pytania. 


Notki biograficzne
Wykaz skrótów
Wstęp

Rozdział I. Przepisy prawne regulujące funkcjonowanie centrum usług wspólnych w jednostce samorządu terytorialnego
1. Zmiany wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw
2. Tworzenie i funkcjonowanie centrów usług wspólnych w gminie
2.1. Ogólne zasady tworzenia centrów usług wspólnych
2.2. Zakres wspólnej obsługi
2.3. Obowiązki i uprawnienia jednostek obsługujących i obsługiwanych
3. Tworzenie i funkcjonowanie centrów usług wspólnych w powiecie
3.1. Ogólne zasady tworzenia centrów usług wspólnych
3.2. Zakres wspólnej obsługi
3.3. Obowiązki i uprawnienia jednostek obsługujących i obsługiwanych
4. Tworzenie i funkcjonowanie centrów usług wspólnych w województwie
4.1. Zasady tworzenia centrów usług wspólnych
4.2. Zakres wspólnej obsługi
4.3. Obowiązki i uprawnienia jednostek obsługujących i obsługiwanych
5. Dostosowanie innych przepisów do zmian w przepisach ustrojowych wprowadzających centra usług wspólnych
5.1. Zmiany w ustawie o systemie oświaty
5.2. Zmiany w ustawie o systemie informacji oświatowej
5.3. Zmiany w ustawie o rachunkowości
5.4. Zmiany w ustawie o pomocy społecznej
5.4.1. Zmiany wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw
5.4.2. Zmiany wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw
5.5. Zmiany w ustawie o finansach publicznych
5.6. Zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
5.7. Zmiany w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
5.7.1. Zmiany wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw
5.7.2. Zmiany wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie
ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw
5.8. Zmiany dotyczące sprawozdawczości budżetowej

Rozdział II. Obowiązki legislacyjne w zakresie tworzenia, powołania i funkcjonowania centrum usług wspólnych w jednostkach samorządu terytorialnego
1. Prowadzenie wspólnej obsługi jednostek - cel
2. Uwarunkowania prawne uchwały
2.1. Wybór sposobu obsługi przez jednostki obsługujące
2.2. Wskazanie w uchwale jednostek obsługiwanych
2.3. Określenie zakresu przedmiotowego uchwały dotyczącej wspólnej obsługi wybranych jednostek
2.4. Obowiązki rady gminy, rady powiatu, sejmiku samorządowego w związku z wprowadzeniem uchwał
2.5. Wzory uchwał
2.5.1. Wzór uchwały rady gminy dotyczącej utworzenia jednostki obsługującej na bazie istniejącego zespołu obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół
2.5.2. Wzór uchwały rady gminy dotyczącej wspólnej obsługi jednostek
2.5.3. Wzór uchwały rady miasta dotyczącej wspólnej obsługi jednostek przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w przypadku, gdy w samorządzie nie
funkcjonowała wcześniej wspólna obsługa
2.5.4. Wzór uchwały rady powiatu dotyczącej wspólnej obsługi jednostek przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w przypadku, gdy w samorządzie nie funkcjonowała wcześniej wspólna obsługa
2.5.5. Wzór uchwały sejmiku województwa dotyczącej wspólnej obsługi jednostek
przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną
2.6. Centrum usług wspólnych pełniące jednocześnie rolę centralnego zamawiającego
2.6.1. Centralny zamawiający
2.6.2. Wzór uchwały sejmiku województwa dotyczącej wspólnej obsługi jednostek przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną i wskazania jej jako centralnego zamawiającego
3. Obowiązki organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego
3.1. Organizowanie wspólnej obsługi przez organ wykonawczy
3.2. Obowiązki organu wobec pracowników
3.2.1. Zagadnienia ogólne
3.2.2. Obowiązki organu w razie likwidacji jednostki
3.2.3. Obowiązki organu w razie likwidacji stanowisk pracy w związku z przeniesieniem zadań
3.2.4. Obowiązki organu w przypadku podjęcia uchwały o dostosowaniu organizacyjno-prawnym istniejącej jednostki obsługującej do obowiązujących przepisów

Rozdział III. Obszar i zakres funkcjonowania centrum usług wspólnych
1. Centra usług wspólnych - podział obowiązków
2. Możliwe rozwiązania wspólnej obsługi
2.1. Wybór jednostki do prowadzenia wspólnej obsługi
2.2. Zakres przedmiotowy wspólnej obsługi
2.3. Zakres podmiotowy wspólnej obsługi
2.4. Specjalizacja w określonych jednostach
3. Ocena skutków wspólnej obsługi
4. Struktura organizacyjna - przykłady
5. Wybrane przepisy wewnętrzne regulujące działalność centrum usług wspólnych
5.1. Wprowadzenie
5.2. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji kasowej
5.3. Instrukcja kasowa
5.4. Oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie
5.5. Protokół z kontroli stanu kasy
5.6. Oświadczenie o ujęciu wszystkich dowodów źródłowych w raportach kasowych
5.7. Zarządzenie w sprawie zasad korzystania z służbowych kart płatniczych
5.8. Procedura wewnętrzna dla działu księgowości centrum usług wspólnych
5.9. Wykaz ryzyk na stanowisku pracy
5.10. Opis stanowisk pray
5.11. Zakres czynności do opisu stanowiska pracy
5.12. Powierzenie obowiązków głównego księgowego centrum usług wspólnych

Rozdział IV. Organizacja centrum usług wspólnych, podział obowiązków i odpowiedzialności
1. Organ podejmujący decyzję o wprowadzeniu wspólnej obsługi
2. Obowiązki i odpowiedzialność kierownika centrum usług wspólnych
2.1. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową centrum usług wspólnych
2.2. Odpowiedzialność kierownika centrum usług wspólnych za gospodarkę finansową jednostki obsługiwanej
2.3. Odpowiedzialność kierownika jednostki obsługującej a odpowiedzialność kierownika jednostki obsługiwanej
2.4. Obowiązki z zakresu prowadzenia gospodarki finansowej centrum usług wspólnych
2.4.1. Podstawowe obowiązki kierownika centrum usług wspólnych
2.4.2. Organizacja pracy jednostki
2.4.3. Zakres obsługi kadrowej
2.4.4. Zakres obsługi rachunkowej i podatkowej
2.4.4.1. Obowiązek ustalenia zasad (polityki) rachunkowości
2.4.4.2. Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji
2.4.4.3. Prowadzenie rozliczeń publicznoprawnych w zakresie VAT
2.4.5. Prowadzenie zamówień publicznych
2.4.6. Doradztwo prawne dla jednostek obsługiwanych
2.4.7. Obsługa informatyczna
2.4.8. Inne zadania
3. Planowanie budżetu, realizacja planu oraz sprawozdawczość jednostek obsługiwanych
3.1. Sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych
3.2. Opracowanie i kontrola realizacji planów finansowych
3.2.1. Specyfika planowania w przypadku utworzenia centrum usług wspólnych
3.2.2. Tryb planowania budżetu dla jednostek obsługiwanych - samorządowych jednostek budżetowych
3.2.3. Tryb planowania budżetu dla jednostek obsługiwanych - samorządowych zakładów budżetowych
3.2.4. Tryb planowania budżetu dla jednostek obsługiwanych - samorządowych instytucji kultury
4. Informacja i komunikacja między centrum usług wspólnych a jednostką obsługiwaną
4.1. Zakres informacji wymagających udostępnienia
4.2. Zasady efektywnej komunikacji
5. Procedury wewnętrzne w centrum usług wspólnych dotyczące rachunkowości
5.1. Procedura wewnętrzna Działu Księgowości
5.2. Schemat obiegu i kontroli dokumentów księgowych
5.3. Zasady kontroli dokumentów księgowych
5.4. Procedura wewnętrzna działu księgowości

Rozdział V. Obowiązki i odpowiedzialność kierownika jednostki obsługiwanej przez centrum usług wspólnych
1. Zakres odpowiedzialności kierownika jednostki obsługiwanej
1.1. Odpowiedzialność za całość funkcjonowania jednostki
1.2. Przejęcie zadań głównego księgowego przez centrum usług wspólnych
1.3. Odpowiedzialność za sporządzanie planu finansowego i jego realizację
1.4. Odpowiedzialność kierownika jednostki obsługiwanej za zaciąganie zobowiązań
1.5. Odpowiedzialność za dysponowanie środkami publicznymi
2. Obowiązki kierownika instytucji kultury i innych samorządowych osób prawnych
2.1. Zakres powierzonych obowiązków w porozumieniu
2.2. Zakres przekazanych obowiązków kierownika instytucji kultury
2.3. Zakres przekazanych obowiązków kierowników innych samorządowych osób prawnych
3. Ogólne obowiązki kierownika jednostki obsługiwanej
3.1. Zapewnienie efektywnej i bieżącej komunikacji z jednostką obsługującą
3.2. Określenie procedur i przepisów wewnętrznych obejmujących zakres zadań realizowanych przez jednostkę obsługiwaną
3.3. Dodatkowe obowiązki kierownika jednostki obsługiwanej związane ze wspólną obsługą
4. Obowiązki kierownika jednostki obsługiwanej związane z przygotowaniem jednostki do wspólnej obsługi
4.1. Zamknięcie ksiąg rachunkowych
4.2. Sprawy kadrowe
4.3. Przekazanie dokumentacji
4.4. Zmiany w przepisach wewnętrznych
5. Obowiązki kierownika jednostki obsługiwanej (objętej wcześniej wspólną obsługą) związane z przygotowaniem jednostki do nowych zasad wspólnej obsługi
6. Przykładowe procedury wewnętrzne w jednostce obsługiwanej
6.1. Wzór zarządzenia w sprawie samooceny kontroli zarządczej dla samorządowych jednostek organizacyjnych, w których jest zatrudniony koordynator kontroli zarządczej
6.2. Wzór zarządzenia w sprawie samooceny kontroli zarządczej dla samorządowych jednostek organizacyjnych
6.3. Wzór zarządzenia w sprawie procedury zarządzania ryzykiem
6.4. Wzór protokołu z przeprowadzonej analizy i oceny istotności ryzyka

Rozdział VI. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie działalności wykonywanej przez centrum usług wspólnych
1. Zakres odpowiedzialności kierownika centrum usług wspólnych i kierownika jednostki obsługiwanej
2. Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
2.1. Wysokość kary pieniężnej
2.2. Zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi
2.3. Dochodzenie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
3. Zakres odpowiedzialności kierownika centrum usług wspólnych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
3.1. Zagadnienia ogólne
3.2. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową
3.3. Odpowiedzialność za rachunkowość i zamówienia publiczne
4. Zakres odpowiedzialności kierownika jednostki obsługiwanej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
5. Zakres odpowiedzialności pracowników jednostek obsługiwanej i obsługującej

Rozdział VII. Kontrola zarządcza w centrum usług wspólnych i w jednostce obsługiwanej
1. Normy prawne określające kontrolę zarządczą
2. Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych
3. Szczegółowe wytyczne dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem
4. Szczegółowe wytyczne dotyczące samooceny kontroli zarządczej
4.1. Pojęcie samooceny kontroli zarządczej
4.2. Przebieg procesu samooceny kontroli zarządczej
5. Kontrola zarządcza w centrum usług wspólnych
5.1. Zastosowanie standardów kontroli w centrum usług wspólnych
5.2. Informacja i komunikacja
5.3. Ustalenie procedur regulujących zasady postępowania w przejętych od jednostek obsługiwanych obszarach
5.4. Zarządzanie ryzykiem
5.5. Skuteczny system kontroli zarządczej
6. Kontrola zarządcza w jednostce obsługiwanej
6.1. Zagadnienia ogólne
6.2. Stosowanie standardów kontroli zarządczej
6.3. Procedury regulujące wszystkie obszary działalności jednostki
6.4. Samoocena kontroli zarządczej w jednostce obsługiwanej
6.5. Odpowiedzialność kierownika jednostki obsługiwanej za funkcjonowanie kontroli zarządczej

Rozdział VIII. Pytania i odpowiedzi
1. Odpowiedzialność za wykonywanie zadań z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości
2. Główny księgowy w jednostce obsługiwanej
3. Zakres odpowiedzialności kierownika jednostki obsługiwanej za gospodarkę finansową jednostki
4. Upoważnienie wydane przez dyrektora powiatowego centrum usług wspólnych do przeprowadzenia inwentaryzacji
5. Zdefiniowanie osoby wydającej zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w jednostkach obsługiwanych
6. Porozumienie między centrum usług wspólnych i jednostką obsługiwaną
7. Etapy przekształcenia powiatowego zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół w centrum usług wspólnych
8. Konsekwencje przekształcenia powiatowego zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół wynikające z ustawy o rachunkowości
9. Polityka rachunkowości w szkołach obsługiwanych przez centrum usług wspólnych
10. Wdrożenie wspólnej obsługi a obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji
11. Klasyfikacja budżetowa dla centrum usług wspólnych
12. Centralizacja a redukcja etatów


193 strony, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022