ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

VAT W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO CENTRALIZACJA WRAZ Z PIERWSZĄ KOREKTĄ PREWSPÓŁCZYNNIKA


SOKOŁOWSKA-STRUG E. GIERSZEWSKA K. BARNIK P. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 157.15 Twoja cena  149,29 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

VAT w jednostkach samorządu terytorialnego

Centralizacja wraz z pierwszą korektą prewspółczynnika


"VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Centralizacja wraz z pierwszą korektą prewskaźnika" zawiera:

  • przedstawienie specyfiki odliczeń podatku VAT w JST,

  • opis rewolucyjnych zmian jakie ustawodawca wprowadził w podatku od towarów i usług od 1 października 2016 r. w zakresie w ogóle rozliczania podatku VAT w JST (tzw. centralizacja VAT),

  • opis szczegółowych zasad przeprowadzenia wspólnego scentralizowanego rozliczenia podatku VAT, w tym m.in. nowe zasady wystawiania faktur, prowadzenie wspólnych rejestrów podatkowych, zasady składania wspólnej skonsolidowanej deklaracji podatkowej,

  • opis rewolucyjnych zmian jakie ustawodawca wprowadził w podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2016 r. w zakresie odliczania podatku naliczonego w JST (tzw. prewspółczynnik),opis sposobu wyliczenia prewspółczynnika i współczynnika (poparty przykładami),przedstawienie na przykładach sposobu dokonania pierwszej korekty prewspółczynnika odliczenia podatku naliczonego,

  • przedstawienie na przykładach sposobu dokonania łącznej korekty prewspółczynnika jak i wskaźnika proporcji,

  • przedstawienie na przykładach procesu przeprowadzenia tzw. korekty wieloletniej,

  • najważniejsze interpretacje podatkowe, pisma Ministerstwa Finansów i wyroki sądowe w sprawach rozliczeń podatku od towarów i usług dotyczących JST.

Centralizacja rozliczeń podatku od towarów i usług stanowi fundamentalną zmianę rozliczeń  jednostek samorządu terytorialnego. Po 1 stycznia 2017 r. gmina (powiat, województwo) i jej jednostki zależne (tj. jednostki budżetowe i zakłady budżetowe) stanowią z punktu widzenia "jedną całość". Podmioty te są bowiem uznawane za jednego podatnika VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. ustaje odrębność podatkowa jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. Zarówno jednostki organizacyjne JST (jak i sama JST – czyli gmina, powiat czy województwo) muszą wspólnie rozliczać podatek od towarów i usług.

Niniejsza publikacja opisuje zasady dokonania centralizacji VAT na podstawie ustawy z 13.9.2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.

W publikacji zostały przedstawione rewolucyjne zmiany jakie ustawodawca wprowadził:

  1. od 1 stycznia 2016 r. w zakresie odliczania podatku naliczonego w JST;
  2. od 1 października 2016 r. w zakresie w ogóle rozliczania podatku VAT w JST (tzw. centralizacja VAT).

 Dzięki tej publikacji dowiedzą się Państwo m.in.:

  1. jak dokonać wyliczenia prewspółczynnika oraz wskaźnika proporcji,

  2. jak dokonać pierwszej korekty prewspółczynnika odliczenia podatku naliczonego,

  3. jak dokonać łącznej korekty prewspółczynnika jak i wskaźnika proporcji,

  4. jak dokonać tzw. korekty wieloletniej.

  5. jak przygotować się do centralizacji względem rozliczeń podatku VAT,

  6. jak wystawiać faktury w trakcie centralizacji oraz po jej dokonaniu,

  7. czy korygować wstecz dokumenty już wystawione,

  8. w jaki sposób prowadzić wspólne rejestry podatkowe,

  9. w jaki sposób rozliczać wspólną skonsolidowaną deklarację podatkową,

  10. jak dokonać konsolidacji w zakresie kas rejestrujących,

  11. co oznacza dla JST sukcesja podatkowa wprowadzona w związku z centralizacją VAT,

  12. jakie są zasady odliczenia podatku naliczonego, gdy zakup służy jednocześnie działalności opodatkowanej (ewentualnie opodatkowanej oraz zwolnionej) jak i niepodlegającej opodatkowaniu (odliczanie podatku naliczonego wg tzw. struktury).

Książka zawiera również bardzo liczne wyroki sądowe, najważniejsze interpretacje podatkowe, pisma Ministerstwa Finansów dotyczące kwestii VAT w samorządzie.


O autorach
Wykaz skrótów
Wprowadzenie

Rozdział I. Jednostka samorządu terytorialnego podatnikiem VAT
1. Definicja podatnika VAT
2. Definicja działalności gospodarczej
3. Jednostka samorządu terytorialnego jako podatnik VAT
4. Jednostka samorządu terytorialnego a obsługujący ją urząd
5. Jednostka samorządu terytorialnego a jej pozostałe jednostki organizacyjne, za pomocą których działa
5.1. Jednostki samorządu terytorialnego
5.2. Jednostki budżetowe
5.3. Zakłady budżetowe
5.3.1. Organizacja zakładu budżetowego
5.3.2. Pogląd, że to samorządowy zakład budżetowy jest odrębnym podatnikiem - jako podmiot samodzielnie prowadzący działalność gospodarczą
5.4. Świadczenia na linii JST a jednostka budżetowa/zakład budżetowy
5.5. Wyzwania, jakie stoją przed JST w wyniku centralizacji

Rozdział II. Centralizacja VAT w jednostkach samorządu terytorialnego
1. Wyrok TSUE oraz NSA w sprawie centralizacji VAT
2. Sukcesja podatkowa
3. Wyzwania stojące przed JST w wyniku centralizacji dla celów VAT
4. Formalności (względem organów podatkowych) związane z centralizacją dla celów podatku VAT
4.1. Jednostki samorządu terytorialnego, które nie dokonały uprzedniej centralizacji dla celów VAT
4.2. Jednostki samorządu terytorialnego, które już dokonały centralizacji dla celów podatku VAT
4.3. Rozliczenia VAT- jedna wspólna księgowość czy wiele drobnych
4.4. Faktury po centralizacji oraz nazwa JST i jej jednostki organizacyjnej na fakturze
4.5. Wystawianie faktur - kto powinien wystawiać faktury po centralizacji?
4.6. Numery faktur po centralizacji
4.7. Korygowanie nazwy sprzedawcy na fakturze wystawionej za lata sprzed centralizacji
4.8. Faktury korygujące
4.9. Faktury jednostek, które przed centralizacją były zwolnione z VAT ze względu na obrót
4.10. Rejestry sprzedaży i zakupu
4.11. JST ijej jednostki-jeden rejestr wspólny czy rejestry cząstkowe
4.12. Ujmowanie zakupów w rejestrze VAT, od których nie odlicza się podatku naliczonego
4.13. Deklaracje VAT
4.14. Deklaracja podatkowe - kto powinien złożyć ostatnią deklarację przed centralizacją
4.15. Ostatnia deklaracja jednostki a kwota nadwyżki podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres
4.16. Korekta deklaracji - kto jest zobowiązany lub uprawniony złożyć korektę po centralizacji
4.17. Prezentacja zakupów w deklaracji, które z czasem staną się środkami trwałymi
4.18. Prezentacja w deklaracji wydatków wykorzystywanych do celów mieszanych
4.19. Kasy rejestrujące
4.19.1. Zasady prowadzenia ewidencji
4.19.2. Warunki uprawniające do zastosowania ulgi
4.19.3. Termin dokonywania odliczeń
4.19.4. Dotychczasowe kasy rejestrujące
4.20. Podatek naliczony
4.20.1. Odliczenie podatku naliczonego - kto jest uprawniony odliczyć VAT po centralizacji
4.21. Odliczanie prewspółczynnikiem i proporcją a centralizacja VAT
4.21.1. Prewspółczynnik a centralizacja VAT
4.21.2. Proporcja a centralizacja VAT
4.21.3. Proporcja a jednostki JST, które były zwolnione zVAT
4.22. Korekta jednoroczna, 5- i 10-letnia-kontynuuje ją JST
4.22.1. Zagadnienia ogólne
4.22.2. Jednostki samorządu terytorialnego, które dokonały centralizacji przed 2016 r
4.22.3. Korekty rozliczeń podatku VAT za okresy przed dniem podjęcia wspólnego rozliczania
4.22.4. Korekty pojedyncze ("zwykłe")
4.22.5. Zbiorcze korekty związane z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
4.22.6. Warunki dokonania zbiorczej korekty
4.22.7. Uwzględnienie w korektach sprzedaży dokonywanej przez jednostki zwolnione z podatku VAT (z uwagi na obrót)
4.22 8. Ujęcie odliczenia podatku naliczonego w korektach "zbiorczych"
4.23. Czy do odliczenia podatku naliczonego niezbędne są faktury korygujące (zmieniające nazwę nabywcy z jednostki organizacyjnej na JST)
4.24. Skutek prawny zbiorczych korekt związanych z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości
4.25. Kwalifikowalność podatku VAT w projektach dofinansowanych z Unii Europejskiej a centralizacja VAT
4.26. Przepisy przejściowe - postępowania w toku

Rozdział III. Prewspółczynnik odliczenia podatku naliczonego (zakupy związane z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu VAT)
1. Bezpośredni i pośredni związek z działalnością gospodarczą
2. Odliczenia VAT przy różnych rodzajach działalności
3. Działalność gospodarcza i działalność niemająca charakteru gospodarczego
4. Odliczanie podatku naliczonego w stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2015 r
4.1. Przepisy VATU regulujące materię odliczenia
4.2. Odliczanie podatku naliczonego - zakup towarów i usług innych niż nieruchomości i wytworzenie/modernizacja nieruchomości
4.2.1. Zakup służy działalności opodatkowanej oraz będącej poza regulacjami VATU
4.2.2. Zakup służy działalności opodatkowanej, zwolnionej od podatku oraz będącej poza regulacjami VATU
4.3. Odliczanie podatku naliczonego - inwestycje związane z nieruchomościami
4.4. Argumenty przemawiające za niestosowaniem art. 86 ust. 7b VATU i art. 90a VATU w brzmieniu obowiązującym do końca 2015 r
4.5. Odmienne stanowisko w zakresie budowy/modernizacji targowisk
5. Odliczanie podatku naliczonego w stanie prawnym obowiązującym od 1.1.2016 r
6. Prewspółczynnik
6.1. Ustalenie wartości prewspółczynnika
6.2. Sposób wyliczenia prewspółczynnika przez JST
6.2.1. Przepisy odnoszące się do JST
6.2.2. Urząd obsługujący JST - wzór
6.2.3. Jednostka budżetowa - wzór
6.2.4. Zakład budżetowy - wzór
6.2.5. Okres (rok), za jaki pobierane są dane
6.2.6. Obrót z działalności gospodarczej - część wspólna dla wszystkich jednostek JST
6.2.7. Dochody wykonane-część wspólna dla wszystkich jednostek JST
6.2.8. Dochody wykonane urzędu obsługującego JST (urzędu gminy/ miasta, starostwa, urzędu marszałkowskiego)
6.2.9. Dochody wykonane jednostki budżetowej
6.2.10. Przychody wykonane zakładu budżetowego
6.2.11. Zaokrąglenia
6.3. Prewspółczynnik wstępny
6.4. Prewspółczynnik ustalony z urzędem skarbowym
6.5. Korekta podatku naliczonego ze względu na zmianę prewspółczynnika
6.6. Odliczenie przy inwestycjach dotyczących nieruchomości (wykorzystywanych w celach prywatnych)
7. Zmiana przeznaczenia wykorzystania towarów i usług z czynności poza VAT na działalność gospodarczą - stanowisko sądów i organów podatkowych 
8. Samochody a odliczenie podatku prewspółczynnikiem
8.1. Pojazdy samochodowe a prewspółczynnik
8.2. Wydatki związane z pojazdami samochodowymi - zasady ogólne
8.3. Sytuacja JST - wydatki związane z samochodami osobowymi (i pojazdami z nimi zrównanymi)
8.4. Sytuacja JST - wydatki związane z samochodami, które służą tylko działalności gospodarczej

Rozdział IV. Proporcja odliczenia podatku naliczonego (zakupy związane z czynnościami opodatkowanymi oraz zwolnionymi z podatku VAT)
1. Odliczenie podatku naliczonego według wskaźnika proporcji - uwagi wstępne
2. Alokacja zakupów
3. Sposób obliczenia proporcji
4. Proporcja ustalana dla każdej jednostki samorządu terytorialnego - nowe zasady wyliczeń na podstawie ustawy o centralizacji
5. Korekta jednoroczna
6. Korekta wieloletnia
7. Korekta przy zmianie przeznaczenia
8. Kontynuacja korekty przy zbyciu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części
9. Przypadki szczególne
9.1. Korekta środka trwałego, gdy został oddany do użytkowania w innym roku niż faktyczne odliczenie podatku VAT
9.2. Korekta VAT przy budowie nieruchomości
9.3. Ulepszenie środka trwałego a okres dokonania korekty VAT
9.4. Korekta przy zmianie przeznaczenia - częściowa czy jednorazowa
9.5. Nieodliczony w przeszłości podatek a korekta deklaracji - w wartości proporcji wstępnej czy ostatecznej?
9.6. Zakup na promocję gminy - sposób odliczenia
9.7. Zakup usług doradczych a prawo do odliczenia podatku naliczonego
9.8. Znikome wykorzystanie zakupu do działalności opodatkowanej niepozbawiające podatnika prawa do odliczenia
9.9. Czy przed wejściem w życie przepisów o prewspółczynniku jednostki samorządu terytorialnego również powinny stosować tego typu wskaźnik w zakresie ponoszonych wydatków na nabycie towarów i usług?

Rozdział V. Pierwsza wspólna korekta prewspółczynnika i proporcji
1. Ewidencja podatku naliczonego jako element korekty jednorocznej i wieloletniej
1.1. Prowadzenie rejestrów VAT
1.2. Korekta jednoroczna
1.3. Korekta wieloletnia
1.4. Kontynuacja korekty wieloletniej dla nabyć dokonanych przed 1.1.2016 r. - przepisy przejściowe
1.5. Pierwsza korekta wieloletnia po zmianie przepisów dot. prewspółczynnika - przykłady
1.5.1. Inwestycja dotycząca wybudowania budynku - rozliczenie inwestycji w 2012 r
1.5.2. Bursa (modernizacja) - rozliczenie inwestycji w 2013 r
1.5.3. Inwestycja - budowa hali widowiskowo-sportowej w Gminie A
1.5.4. Inwestycja - budowa hali widowiskowo-sportowej w Gminie A (modyfikacja)
1.5.5. Inwestycja dotycząca budowy bursy
1.5.6. Korekta środków trwałych, które nie są nieruchomościami
1.5.7. Modernizacja nieruchomości

Rozdział VI. Akt prawny


270 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022