|
NOWA SZTUKA POCZĄTKI I KOŃCE
WÓJTOWICZ A. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Nowa sztuka
Początki i końce
Książka Aleksandra Wójtowicza jest pozycją bardzo ważną
dla każdego badacza zajmującego się literaturą awangardową dwudziestolecia
międzywojennego. Długo trzeba było czekać na pracę, która w tak wnikliwy sposób
omawia fenomen Nowej Sztuki. Autor dogłębnie przestudiował stan badań nad polską
literaturą awangardową, złożył hołd wszystkim swoim poprzednikom, ale też postawił
wiele oryginalnych i nowatorskich tez, dokonał również odkrywczych interpretacji tekstów,
które już wielokrotnie były wcześniej omawiane. Wójtowicz słusznie twierdzi, że o
Awangardzie wciąż nie wiemy jeszcze wszystkiego. Odkrywczość tej książki nie byłaby
oczywiście możliwa bez nowoczesnych metodologii, z którymi Autor się zapoznał i które
w swojej refleksji na temat polskiej awangardy świetnie wykorzystał. Dzięki temu Nowa
Sztuka. Początki (i końce) stała się książką odkrywczą i prezentującą nowe
spojrzenie na sprawy polskiej literatury awangardowej.
Z recenzji prof. dr. hab. Adama Dziadka
Awangarda pojawiła się na mapie literatury polskiej sto lat
temu, ale wciąż jeszcze nie wiemy o niej wszystkiego. (...) Jeśli spojrzeć na nią
przez pryzmat historycznoliterackich podziałów, według jakich porządkowana jest
międzywojenna literatura awangardowa, to okaże się, że najlepiej zbadana jest twórczość
autorów związanych ze „Zwrotnicą", a więc konstruktywistów oraz futurystów,
stosunkowo mniej wiemy natomiast o artystach skupionych wokół „Almanachu Nowej
Sztuki". Zbadano co prawda dorobek Anatola Sterna i Adama Ważyka, ale wystarczy
spojrzeć na opracowania poświęcone twórczości innych pisarzy z tego kręgu, żeby
przekonać się, jak wielu z nich wypadło poza obowiązujące i wciąż na nowo
ustanawiane kanony. Tak stało się z przeważającą częścią bohaterów niniejszej książki:
Stefanem Kordianem Gackim, Stanisławem Bruczem, Mieczysławem Braunem czy Czesławem
Bobrowskim, których nazwiska pojawiają się na dalszym planie historii awangardy.
Tymczasem pod koniec pierwszej połowy lat dwudziestych wszystko znajdowało się w stanie
dość chaotycznego wrzenia, a młodzi poeci nowatorzy wahali się, czy po końcu
futuryzmu (jeśli taki w ogóle nastąpił) związać się z „lewicą literacką",
„Almanachem Nowej Sztuki", czy raczej z Peiperem.
z Wprowadzenia
Aleksander Wójtowicz - historyk literatury, edytor, adiunkt Zakładu
Literatury Współczesnej Instytutu Filologii Polskiej UMCS w Lublinie. Zajmuje się
dziejami europejskich ruchów awangardowych, współczesną sztuką eksperymentalną oraz
edytorstwem literatury XX wieku. Autor książki Cogito i „sejsmograf
podświadomości". Proza Pierwszej Awangardy (2010), współredaktor monografii,
edycji krytycznych i popularnych, ostatnio opublikował m.in. Józef Czechowicz. Poeta -
prozaik - krytyk - tłumacz (wraz z A. Niewiadomskim, 2015) oraz Nowy styl, nowe pióra.
Antologia krytyki i eseistyki 1939-1945 (wspólnie z J.Święchem, 2015).
Wprowadzenie 7
1. Wędrujące pojęcia. Od Nowej Sztuki do awangardy
17
2. Ruchome początki 41
Spór o futuryzm 43
„Prehistoria” awangardy (1918–1925) 50
„Lewica literacka” 58
„Front Nowej Sztuki”, czyli początki i kryzysy
64
Klasycyzm i schizma 68
Początki i koniec 76
Epilog „prehistorii” 80
3. Punkty wyjścia i „punkt wejścia” Nowej Sztuki. Przemiany Stefana
Kordiana Gackiego 85
Dwa zwroty 86
Ludyczne preludium 89
Rekwizytornia kosmicznego teatru 93
„Zdrowa gleba pseudoklasycystycznej kultury”
98
W stronę krytyki formalnej 101
Próba „opowieści detektywnej” 104
„Punkt wejścia” Nowej Sztuki 109
Epilog, czyli zarzucony początek 113
4. Stanisław Brucz. Inny „punkt wyjścia”
119
Poezja i „szczęki komend” 120
„Podpalić miasto płonącą żagwią ody”
128
Podmiejskie mitologie i kino 136
5. Poezja na lewo. Wczesna twórczość Mieczysława Brauna
147
„Cerber nowych piekieł” i „czerwony Chrystus”
148
„Ptaki wojny”, czyli technika na ławie oskarżonych
152
Rzemiosła. Utopia pracy 156
„Piszę »klasycznie«” 166
6. Od „punktu wyjścia” do „bilansu”. Czesław Bobrowski i „Reflektor”
169
Dwa odczyty 170
„Reflektor”. Dwa początki 173
Urwana ścieżka 178
W stronę „filmu intensywnego-artystycznego”
182
7. Charlie w Inkipo. Nowa Sztuka i Chaplin
187
8. Kronikarze i „fałszerze”. Powojenne wspomnienia twórców z kręgu
„Zwrotnicy” i „Almanachu Nowej Sztuki”
201
Opowiedzieć awangardę 203
Futuryzm, czyli „trzecia siła” 213
9. Od Epizodu do Dziwnej historii awangardy. Nowa Sztuka według Adama Ważyka
221
Epizod, czyli kryzys 222
Krytyczne lata 230
10. Start, czyli powrót. Wokół Międzywojnia Jana Brzękowskiego
239
Widmowa „Biblioteka Nowej Sztuki”. Zakończenie
253
Bibliografia 261
274 strony, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|