|
POSZUKIWACZE ZAGINIONYCH ZNACZEŃ PERSPEKTYWA (WY)TWÓRCY ODBIORCY I KRYTYKA W BADANIACH NAD KULTURĄ AUDIOWIZUALNĄ
ŁUSZCZYŃSKA K. STAŃCZYK M. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Poszukiwacze zaginionych znaczeń
Perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną
W książce oddanej w Państwa ręce pochyliliśmy się nad filmami odrzuconymi,
niechcianymi i zbędnymi, które wystarczyło poddać recyklingowi, by odkryć istne
wysypisko znaczeń. Recykling ten nie równał się jednak prostemu zatarciu granic
między kulturą niską a wysoką – interesowała nas przede wszystkim sama dynamika
procesów inkluzji i ekskluzji, pozornie niewinna, a w rzeczywistości polityczna,
ustalająca kanony oraz kształtująca wyobrażenia widzów nie tylko o kinie, lecz także
rzeczywistości.
Przeciwstawiając się akademickim resentymentom za kanonem, uprawiamy semiotykę
śmieci, w ramach której hegemonię estetyki zastąpiliśmy krytycyzmem innego rodzaju,
opierającym się na diagnozie zjawisk społecznych, politycznych czy kulturowych. Dlatego
też w niniejszej publikacji Alain Resnais sąsiaduje z Lloydem Kaufmanem, niszowe kino
meksykańskie z filmami studia The Asylum, zaś ostrze krytyki skupia się na Hollywood, a
nie na Bollywood.
Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk — Wstęp, czyli jak przestaliśmy się martwić i
pokochaliśmy „śmieci” 9
PODZIĘKOWANIA 11
(Wy)twórca: remake
Jan Sławiński — Psychopaci lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w pierwszej
dekadzie XXI wieku 17
Mateusz Katner — Między quality tv a telenowelą. O kolumbijskiej wersji Breaking Bad
29
Kamila Kowalczyk — Baśń współczesna – baśń zepsuta? O filmowych adaptacjach
baśni na przykładzie mockbusterów wytwórni The Asylum 41
Jakub Izdebski — Prześmiewczy romans wytwórni Troma z kinem superbohaterskim
55
Widz: odbiór
Grzegorz Fortuna jr — King Bruce Lee karate mistrz. Recepcja filmów sztuk
walki w PRL-u 71
Alicja Mazurkiewicz — Demaskując superbohaterów 83
Kamil Kalbarczyk — Zabłąkany podróżnik w czasie. Kocham cię, kocham cię Alaina
Resnais 95
Bolesław Racięski — Demony postępu. Alucarda, córa ciemności Juana Lópeza
Moctezumy 109
Blanka Katarzyna Dżugaj — Masala movie – kicz czy oblicze klasyki? O
międzykulturowej percepcji indyjskiej kinematografii komercyjnej 121
Barbara Szczekała — Upadek rodu Lubiczów. Klan jako antysaga polskiej rodziny 133
Krytyk: ideologia
Marta Stańczyk — Siostrzeństwo, girl power i kluby pierwszych żon – feminist
revenge comedy 149
Mateusz Góra — Herosi z plastiku. Amerykańskie komedie gejowskie ostatnich piętnastu
lat 161
Kamila Kołacz — Gra bicepsów Arnolda Schwarzeneggera i Sylvestra Stallone’a. Sposoby
eksploatacji męskiego ciała w filmach z udziałem gwiazd kina akcji lat
osiemdziesiątych XX wieku 173
Kaja Łuczyńska — Nieproszona miłość i nierozsądna nienawiść – wizerunki Rosjan
w amerykańskim kinie lat czterdziestych 187
Joanna Łuniewicz, Mateusz Ciołkowski — Rewolucja bez klasy
197
Fryderyk Kwiatkowski — Templariusze są wśród nas? Ezoteryczne obrazy historii w kinie
popularnym 207
Bibliografia 217
Indeks nazwisk 229
Indeks filmów i seriali 239
noty biograficzne 247
252 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|