Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym - teoria i praktyka
Książka ukazuje się jako czwarty tom serii Pedagogika Społeczna.
Podejmuje dyskurs na temat lokalnego środowiska życia, które jest realną i
konkretną przestrzenią funkcjonowania rodziny i szkoły.
Na zbiór składają się teksty z dwóch kręgów tematycznych: studia i poglądy na
temat teorii i praktyki edukacyjnej oraz badania środowiska, relacji i stosunków
wychowawczych stanowiące inspirację do poszukiwania odpowiedzi na trudne pytania i
dylematy współczesnej edukacji w ustawicznie zmieniającym się świecie.
Publikacja może zainteresować głównie pedagogów, nauczycieli praktyków, ale także
psychologów, socjologów, badaczy kultury oraz osoby odpowiedzialne za kształtowanie
polityki oświatowej i społecznej.
Wprowadzenie (Alina Szczurek-Boruta)
Część I Studia i poglądy na temat teorii i praktyki edukacyjnej
Jerzy Nikitorowicz
Edukacja wobec współczesnych problemów kształtowania się tożsamości dzieci
i młodzieży ukierunkowanej ku tolerancji
Zenon Jasiński
Szkoła środowiskowa czy szkoła osadzona w środowisku. W poszukiwaniu modelu
współpracy między środowiskiem lokalnym a szkołą
Maria Mendel
Uczenie się rodziców, szkoła i Lifelong Learning
Agata Cudowska
Współpraca szkoły z rodzicami - wokół idei i praktyki partnerstwa
edukacyjnego
Sonja Petrovska, Despina Sivevska
Cooperation (partnership) between school and family and student success
Jolanta Suchodolska
Kryzys w rozwoju psychospołecznym młodzieży - potrzeba wsparcia rodzinnego i
środowiskowego
Żanetta Kaczmarek
Realizacja funkcji i zadań szkoły wyższej w kontekście rozwoju mikro- i
makroregionu
Eugenia Karcz-Taranowicz
Edukacja w środowisku lokalnym z perspektywy roli samorządu terytorialnego
Edward Nycz
Osiedle miejskie środowiskiem potencjalnych działań i interakcji
społeczno-kulturowych i wychowawczych
Część II Badania środowiska, relacji i stosunków wychowawczych
Łucja Reczek-Zymróz
Współdziałanie nauczycieli szkół podstawowych z rodzicami w zakresie
kształcenia uczniów na przykładzie badań przeprowadzonych na terenie powiatu
tarnowskiego (Polska) oraz Egeru i Ozd (Węgry)
Barbara Lulek
Rodzicielska przestrzeń w szkole - o powiązaniach typu sieci, koordynacji i
kooperacji
Bożena Marzec
Rodzice jako partnerzy szkoły
Magdalena Szczepańska
Rodzina a więź sąsiedzka
Tomasz Gebel
Praktyczne aspekty współpracy instytucji systemu pieczy zastępczej ze szkołami
Sylwia Ryszawy
Rola rodziny w przekazywaniu wartości na przykładzie badań przeprowadzonych na
terenie powiatu cieszyńskiego
Anna Twardzik
Zadania współczesnej szkoły w opiniach nauczycieli
Beata Podgórska, Anna Podgórska
Przyjaźń jako więź w życiu dziecka w młodszym wieku szkolnym
Anna Sladek
Znaczenie kształtowania kompetencji społecznych i umiejętności życiowych
studentów w kontekście ich przygotowania do zadań społecznych i zawodowych
Prace z serii PEDAGOGIKA SPOŁECZNA
284 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka