ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 41.15 39,09   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SFERY ŻYCIA DUCHOWEGO DZIECI I MŁODZIEŻY-STUDIUM Z POGRANICZA POLSKO-CZESKIEGO. T.1 PRZEMIANY WARTOŚCI I ASPIRACJI ŻYCIOWYCH


LEWOWICKI T. OGRODZKA-MAZUR E. MINCZANOWSKA A. PIECHACZEK-OGIERMAN G.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 41.15 Twoja cena  39,09 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sfery życia duchowego dzieci i młodzieży-studium z pogranicza polsko-czeskiego.

T.1 Przemiany wartości i aspiracji życiowych


Wyniki badań prezentowane w niniejszej książce to zapis stanu współczesnego po 25 latach przemian społeczno-cywilizacyjnych, które swym oddziaływaniem objęły społeczności zarówno Polaków, jak i Czechów. Główny tytuł tomu eksponuje sfery życia duchowego dzieci i młodzieży i – być może – pozwoli lepiej dostrzec swoistą wartość płynącą z połączenia różnych wymiarów, z synergii całościowego (czy wielowymiarowego) postrzegania funkcjonowania człowieka w warunkach pogranicza.

Autorzy tomu żywią nadzieję, że porównanie wyników badań z lat 1990/1991 oraz 2014/2015 i zgromadzony w ten sposób obszerny materiał empiryczny mogą zainteresować wielu badaczy zagadnień pogranicza, badaczy zaolziańskiej kultury i oświaty, administrację terytorialną i edukacyjną, mieszkańców pogranicza, jak również inne grupy zajmujące się problemami mniejszości narodowych zarówno w Polsce, jak i w Republice Czeskiej.


Tadeusz Lewowicki
Wstęp  9

Ewa Ogrodzka-Mazur
Dzieci i młodzież z Pogranicza – uczniowie ze szkół podstawowych i gimnazjalnych w roku 2015 – charakterystyka środowiska i badanych grup 13

Ewa Ogrodzka-Mazur
Wartości cenione przez uczniów z pogranicza polsko-czeskiego . 23
Wprowadzenie  23
1.1. Problematyka wartości – konteksty filozoficzne i pedagogiczne . 26
1.2. Przemiany społeczno-kulturowe a świadomość aksjologiczna młodego pokolenia   34
1.3. Charakterystyka wartości i celów życiowych młodzieży w kontekście badań z lat 80. i 90. XX wieku . 39
1.4. Preferencje aksjologiczne dzieci i młodzieży – wyniki badań  45
1.4.1. Obraz wartości cenionych przez badanych . 45
1.4.2. Realizacja i urzeczywistnianie wartości . 59
1.4.3. Poczucie sprawstwa i kontroli . 79
1.4.4. Siła dążeń uczniów do osiągnięcia celów życiowych . 84
Konkluzje  95

Gabriela Piechaczek-Ogierman
Aspiracje i plany życiowe dzieci i młodzieży . 99
Wprowadzenie  99
2.1. Aspiracje i plany życiowe – ujęcie teoretyczne . 101
2.2. Typologie aspiracji  104
2.3. Uwarunkowania aspiracji  107
2.3.1. Uwarunkowania osobowościowe . 107
2.3.2. Uwarunkowania środowiskowe . 109
2.3.3. Uwarunkowania pedagogiczne  114
2.4. Funkcje planów życiowych  122
2.5. Aspiracje edukacyjno-zawodowe uczniów – wyniki badań . 124
2.5.1. Plany i dążenia uczniów związane z poziomem wykształcenia  124
2.5.2. Cele życiowe uczniów a ich plany związane z wykształceniem  129
2.5.3. Plany i dążenia i uczniów związane z charakterem przyszłej pracy . 139
2.5.4. Cele życiowe uczniów a ich plany związane z rodzajem wykonywanej pracy  142
2.5.5. Plany i dążenia uczniów związane z krajami Unii Europejskiej  149
Konkluzje  170

Aleksandra Minczanowska
Samoocena, wzory osobowe i cenione przez uczniów z Pogranicza cechy u innych ludzi 174
Wprowadzenie  174
3.1. Kulturowy kontekst współczesnego wychowania  175
3.2. Samoocena dzieci i młodzieży – uwarunkowania i implikacje . 180
3.3. Poczucie sprawstwa i autorytety uznawane przez badanych  202
Konkluzje  223


273 strony, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022