Sfery życia duchowego dzieci i młodzieży-studium z pogranicza polsko-czeskiego.
T. 2 Religia i tolerancja religijna
Wyniki badań przeprowadzonych w latach 2014/2015 to zapis obecnego stanu
religijności i postaw młodzieży zamieszkującej region pogranicza polsko-czeskiego
wobec Inności religijnej, ale również – poprzez porównanie obecnych wyników z
wynikami badań z lat minionych (rok 1998 i rok 2009) – skonfrontowanie tego stanu z
przemianami społeczno-cywilizacyjnymi, które swym oddziaływaniem objęły
społeczności Polaków po obu stronach Olzy, a także Czechów.
Autorzy tomu żywią nadzieję, że zgromadzony bogaty materiał empiryczny oraz
wnioski wynikające z badań porównawczych mogą zainteresować badaczy polsko-czeskiego
pogranicza, badaczy kultury i religii społeczności pogranicza, jak również szeroki
krąg osób zawodowo związanych z oświatą i edukacją młodzieży z pogranicza Śląska
Cieszyńskiego.
Tadeusz Lewowicki
Wstęp 9
Aniela Różańska
Młodzież z Pogranicza – uczniowie ze szkół ponadgimnazjalnych w roku 2015
– charakterystyka środowiska i badanych grup 12
Barbara Grabowska
Tolerancja religijna młodzieży żyjącej na Pograniczu 21
Wprowadzenie 21
1.1. Teoretyczne podstawy podjętych rozważań 22
1.2. Tolerancja religijna w warunkach polsko-czeskiego pogranicza Śląska Cieszyńskiego
31
1.3. Postawy tolerancyjne młodzieży Pogranicza – analiza wyników badań 38
1.3.1. Wiara jako kryterium narodowości . 39
1.3.2. Kontakty z przedstawicielami innych wyznań . 43
1.3.3. Prawo do życia według swoich obyczajów 44
1.3.4. Tematyka lekcji religii 47
1.3.5. Prawo do zachowania własnego wyznania w małżeństwie . 53
1.3.6. Wiara dzieci . 54
Konkluzje 59
Aniela Różańska
Postrzeganie Inności religijnej jako element tożsamości religijnej młodzieży
Śląska Cieszyńskiego – między zamknięciem a otwartością . 62
Wprowadzenie 62
2.1. Postrzeganie Innego religijnie – teoretyczne podstawy . 63
2.2. Tożsamość religijna 67
2.3. Rola pamięci w rozwijaniu pozytywnej percepcji Innego i w dialogu ekumenicznym . 69
2.4. Relacje między wyznaniami na Śląsku Cieszyńskim – od konfliktu do dialogu i
komunii . 71
2.5. Postrzeganie Inności i Innego w wymiarze religijnym
przez młodzież pogranicza – analiza wyników badań 75
2.5.1. Postrzeganie przez młodzież innych wyznań i religii 76
2.5.2. Pozytywne postrzeganie Innego i kontakty z przedstawicielami innych wyznań
87
2.5.3. Szkoła, problematyka szkolnej edukacji religijnej a wrażliwość wobec Innego
religijnie 90
Konkluzje 93
Urszula Klajmon-Lech
Doświadczanie wspólnoty wśród młodzieży Śląska Cieszyńskiego 96
Wprowadzenie 96
3.1. Wspólnota w ujęciu socjologicznym . 97
3.2. Wspólnota w ujęciu teologicznym . 99
3.3. Poczucie wspólnotowości w ujęciu psychologicznym . 104
3.4. Poczucie wspólnotowości w perspektywie pedagogicznej 106
3.5. Wspólnota i poczucie wspólnotowości młodzieży
na Śląsku Cieszyńskim w dotychczasowych opracowaniach 108
3.6. Doświadczanie wspólnoty w życiu młodzieży Śląska Cieszyńskiego 112
Konkluzje 125
Tadeusz Lewowicki
Stałość i zmienność stosunku do kwestii związanych z religią i do Innych
religijnie/wyznaniowo – próba porównania . 127
Bibliografia 138
Wykaz publikacji w serii „Edukacja Międzykulturowa” 151
Nota o autorach 161
164 strony, Format: 15.8x22.5, oprawa miękka