ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 38.25 36,34   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SFERY ŻYCIA DUCHOWEGO DZIECI I MŁODZIEŻY-STUDIUM Z POGRANICZA POLSKO-CZESKIEGO T. 2 RELIGIA I TOLERANCJA RELIGIJNA


LEWOWICKI T. GRABOWSKA B. KLAJMON-LECH U. RÓŻAŃSKA A.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 38.25 Twoja cena  36,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sfery życia duchowego dzieci i młodzieży-studium z pogranicza polsko-czeskiego.

T. 2 Religia i tolerancja religijna


Wyniki badań przeprowadzonych w latach 2014/2015 to zapis obecnego stanu religijności i postaw młodzieży zamieszkującej region pogranicza polsko-czeskiego wobec Inności religijnej, ale również – poprzez porównanie obecnych wyników z wynikami badań z lat minionych (rok 1998 i rok 2009) – skonfrontowanie tego stanu z przemianami społeczno-cywilizacyjnymi, które swym oddziaływaniem objęły społeczności Polaków po obu stronach Olzy, a także Czechów.

Autorzy tomu żywią nadzieję, że zgromadzony bogaty materiał empiryczny oraz wnioski wynikające z badań porównawczych mogą zainteresować badaczy polsko-czeskiego pogranicza, badaczy kultury i religii społeczności pogranicza, jak również szeroki krąg osób zawodowo związanych z oświatą i edukacją młodzieży z pogranicza Śląska Cieszyńskiego.


Tadeusz Lewowicki
Wstęp  9

Aniela Różańska
Młodzież z Pogranicza – uczniowie ze szkół ponadgimnazjalnych w roku 2015 – charakterystyka środowiska i badanych grup 12

Barbara Grabowska
Tolerancja religijna młodzieży żyjącej na Pograniczu 21
Wprowadzenie  21
1.1. Teoretyczne podstawy podjętych rozważań  22
1.2. Tolerancja religijna w warunkach polsko-czeskiego pogranicza Śląska Cieszyńskiego   31
1.3. Postawy tolerancyjne młodzieży Pogranicza – analiza wyników badań  38
1.3.1. Wiara jako kryterium narodowości . 39
1.3.2. Kontakty z przedstawicielami innych wyznań . 43
1.3.3. Prawo do życia według swoich obyczajów  44
1.3.4. Tematyka lekcji religii  47
1.3.5. Prawo do zachowania własnego wyznania w małżeństwie . 53
1.3.6. Wiara dzieci . 54
Konkluzje  59

Aniela Różańska
Postrzeganie Inności religijnej jako element tożsamości religijnej młodzieży Śląska Cieszyńskiego – między zamknięciem a otwartością . 62
Wprowadzenie  62
2.1. Postrzeganie Innego religijnie – teoretyczne podstawy . 63
2.2. Tożsamość religijna  67
2.3. Rola pamięci w rozwijaniu pozytywnej percepcji Innego i w dialogu ekumenicznym . 69
2.4. Relacje między wyznaniami na Śląsku Cieszyńskim – od konfliktu do dialogu i komunii . 71
2.5. Postrzeganie Inności i Innego w wymiarze religijnym
przez młodzież pogranicza – analiza wyników badań  75
2.5.1. Postrzeganie przez młodzież innych wyznań i religii  76
2.5.2. Pozytywne postrzeganie Innego i kontakty z przedstawicielami innych wyznań   87
2.5.3. Szkoła, problematyka szkolnej edukacji religijnej a wrażliwość wobec Innego religijnie  90
Konkluzje  93

Urszula Klajmon-Lech
Doświadczanie wspólnoty wśród młodzieży Śląska Cieszyńskiego 96
Wprowadzenie  96
3.1. Wspólnota w ujęciu socjologicznym . 97
3.2. Wspólnota w ujęciu teologicznym . 99
3.3. Poczucie wspólnotowości w ujęciu psychologicznym . 104
3.4. Poczucie wspólnotowości w perspektywie pedagogicznej  106
3.5. Wspólnota i poczucie wspólnotowości młodzieży
na Śląsku Cieszyńskim w dotychczasowych opracowaniach  108
3.6. Doświadczanie wspólnoty w życiu młodzieży Śląska Cieszyńskiego  112
Konkluzje  125

Tadeusz Lewowicki
Stałość i zmienność stosunku do kwestii związanych z religią i do Innych religijnie/wyznaniowo – próba porównania . 127

Bibliografia  138
Wykaz publikacji w serii „Edukacja Międzykulturowa”  151
Nota o autorach  161


164 strony, Format: 15.8x22.5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022