Wykorzystanie e-learningu w polskich uniwersytetach w aspekcie rozwoju gospodarki
opartej na wiedzy
• Jaka jest rola i znaczenie współczesnego uniwersytetu w kontekście aplikacji i
synergii wiedzy?
• W jakim zakresie wykorzystywany jest e-learning w publicznym szkolnictwie wyższym w
Polsce?
• Jak polskie uczelnie publiczne postrzegają e-learning, szczególnie w aspekcie
wymiany i transferu wiedzy?
• Jakie korzyści, wady i bariery e-learningu uczelnie publiczne wskazują jako
najważniejsze?
Monografia dotyczy problematyki e-learningu, jego
wykorzystania w procesie kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce oraz jego roli w
rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Temat ten jest bardzo aktualny i stosunkowo rzadko
podejmowany w polskim piśmiennictwie ekonomicznym.
Praca znakomicie wpisuje się w nurt badań nad gospodarką opartą na wiedzy, a
wynikające z analiz wnioski mogą być wykorzystane do kształcenia polityki edukacyjnej
w Polsce, aby wypracować model lepszego dopasowania szkolnictwa wyższego do potrzeb
społecznych.
Fragment recenzji prof. dr hab. Marzenny Anny Weresy
Wprowadzenie . 5
1. Determinanty rozwoju gospodarki opartej na wiedzy . 9
1.1. Znaczenie wiedzy we współczesnej gospodarce . 9
1.2. Koncepcja gospodarki opartej na wiedzy. 16
1.3. Gospodarka oparta na wiedzy w Polsce na tle państw Unii Europejskiej. 24
2. Analiza i ocena znaczenia uniwersytetów w kontekście rozwoju gospodarki
opartej na wiedzy. 31
2.1. Rola i znaczenie współczesnych uniwersytetów . 31
2.2. Wyzwania współczesnych uniwersytetów . 39
2.3. Wpływ szkolnictwa wyższego na rozwój gospodarki opartej na wiedzy – wybrane wskaźniki.
55
3. E-learning w kształceniu akademickim. 75
3.1. Istota e-learningu. 75
3.1.1. E-learning – aspekty terminologiczne. 75
3.1.2. Rozwój edukacji na odległość. 81
3.1.3. Transfer wiedzy – nauczanie tradycyjne a e-learning. 87
3.1.4. Zalety i wady, bariery wdrożenia e-learningu . 91
3.2. Rola i miejsce e-learningu w procesie zmian tradycyjnego uniwersytetu. 96
3.3. Rozwój i przyszłość e-learningu. 98
4. E-learning w publicznym szkolnictwie wyższym w Polsce – wyniki badań.
103
4.1. Podstawy metodologiczne badań własnych. 103
4.2. Wykorzystanie e-learningu w publicznym szkolnictwie wyższym w Polsce. 111
4.3. Opinie środowiska akademickiego wobec e-learningu . 125
5. Rozwój e-learningu w publicznym szkolnictwie wyższym w Polsce – wnioski
i rekomendacje . 145
5.1. E-learning wobec znaczenia uczelni w gospodarce opartej na wiedzy . 145
5.2. Perspektywa rozwoju e-learningu w Polsce – stan faktyczny i rekomendacje. 153
Zakończenie . 168
Bibliografia . 170
Spis map i rysunków . 182
Spis tabel . 183
Spis wykresów. 185
186 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka