Jak zorganizować współpracę szkoły z policją, by pomagać, a nie straszyć?
Kompendium wiedzy o zasadach współpracy szkoły z policją
Poradnik "Jak zorganizować współpracę szkoły z policją, by pomagać, a nie
straszyć" to komendium wiedzy dla dyrektorów mających wątpliwości jaka jest rola
funkcjonariusza na terenie szkoły.
Poradnik zawiera obszerny zestaw wskazówek, dzięki którym każdy dyrektor może
ułożyć wewnętrzny "regulamin" współpracy z policją dostosowany do
specyfiki własnej szkoły.
Dzięki niemu współpraca będzie skuteczna i zgodna z prawem.
Ponadto publikacja wyraźnie pokazuje co wolno, a czego nie wolno policjantowi na
terenie szkoły.
Dzięki gotowym procedurom postępowania w sytuacjach kryzysysowych dyrektor nie
będzie miał wątpliwości jaka powinna być rola policji w konkretnej sytuacji.
Ponadto publikacja zawiera wzory dokumentów oraz zapisy wywiadów z funkcjonariuszami
współpracującymi z placówkam oświatowymi.
Wstęp
Rozdział 1.
Ogólne zasady współpracy między szkołą a policją
1.1. 6 zasad skutecznej współpracy szkoły z policją
1.2. Procedura współpracy szkoły z policją
1.3. Zasady interwencyjnej współpracy szkoły z policją
1.3.1. 3 główne zasady interwencyjnej współpracy
1.4. Obowiązek zawiadomienia policji lub sądu rodzinnego
1.4.1. Procedura postępowania w razie popełnienia przez ucznia czynu karalnego/przestępstwa
1.4.2. Przestępstwa ścigane z urzędu
1.4.3. Kiedy konieczna interwencja policji
1.5. Zasady współpracy prewencyjnej między szkołą a policją
1.5.1. Szkolenia rady pedagogicznej
1.5.2. Szkolenia dla rodziców
1.5.3. Rozmowy z uczniami
Rozdział 2
Uprawnienia i obowiązki policji na terenie szkoły
2.1. 12 uprawnień policji na terenie szkoły
2.2. Legitymowanie ucznia przez policjanta
2.3. Przeszukiwanie osób i pomieszczeń przez policjanta
2.5. Zatrzymanie lub zabranie ucznia przez policjanta
2.6. Przesłuchanie ucznia na terenie szkoły
2.7. Pozyskiwanie danych osobowych przez policję
2.7.1. Obowiązek udzielania informacji policji
2.8. Obowiązki policjanta na terenie szkoły
2.9. Najczęstsze błędy popełniane we współpracy z policją
Rozdział 3
Przykłady sytuacji szkolnych z udziałem policji
3.1. Procedura postępowania profilaktycznego w przypadku spożywania przez ucznia
alkoholu lub zażywania narkotyków
3.2. Procedura reagowania w przypadku podejrzenia, że uczeń jest pod wpływem środków
odurzających
3.3. Procedura postępowania gdy uczeń został przyłapany na piciu piwa w internacie
3.3.1. Postępowanie w razie przyłapania ucznia na picu alkoholu w internacie
3.3.2. Rola policji w działaniach profilaktycznych
3.4. Testy na obecność narkotyków lub alkoholu u uczniów
3.4.1. Warto ustalić z rodzicami zasady postępowania
3.4.2. Zasady należy zapisać w statucie szkoły
3.5. Przeszukanie klasy przez psa policyjnego
3.5.1. Przestępstwa narkotykowe
3.5.2. Szkoła musi powiadomić policję o przestępstwie
3.5.3. Powiadomienie organów i zabezpieczenie śladów
3.5.4. Jedynie policja może dokonać przeszukania
3.5.5. Obowiązki policji przed przeszukaniem
3.6. Postępowanie gdy uczeń jest sprawcą przestępstwa ściganego z urzędu
3.6.1. Czyny ścigane z urzędu
3.6.2. Czyny ścigane na wniosek
3.6.3. Postępowanie wobec sprawcy
3.6.4. Postępowanie wobec ofiary
3.7. Procedura postępowania gdy pracownik przyszedł do szkoły pod wpływem alkoholu
3.8. Procedura postępowania gdy pijany rodzic próbuje odebrać dziecko ze szkoły
3.9. Kontrola trzeźwości kierowcy autokaru i opiekunów wycieczki
3.9.1. Kontrola stanu trzeźwości opiekuna na wniosek rodziców
3.9.2. Odpowiedzialność prawna opiekuna wycieczki
3.10. Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia przemocy fizycznej pomiędzy
uczniami
3.11. Zasady zapobiegania cyberprzemocy wśród uczniów
3.12. Procedura postępowania w przypadku gdy podczas wycieczki szkolnej dojdzie do
wypadku
3.13. Działania profilaktyczne w przypadkach kradzieży i dewastacji
3.14. Postępowanie w razie kradzieży lub zagubienie telefonu na terenie szkoły
3.14.1. Szkoła ma obowiązek powiadomić policję
3.14.2. Zasady korzystania z telefonów można określić w statucie
3.15. Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia zaniedbania ucznia
3.16. Procedura postępowania w przypadku nietolerancyjnego zachowania ucznia
3.17. Procedura postępowania z wagarującym uczniem
3.18. Postępowanie w przypadku znalezienia na terenie szkoły przedmiotu mogącego zagrażać
bezpieczeństwu
3.19. Postępowanie w przypadku rozpylenia w szkole niebezpiecznej substancji
3.20. Procedura postępowania w przypadku uzyskania informacji o podłożeniu bomby
3.20.1. Poinformowanie policji i zabezpieczenie śladów
3.20.2. Postępowanie w sprawie nieletnich
3.20.3. Procedury pomogą sprawnie działać
Rozdział 4
Wzory dokumentów
Wzór 1. Harmonogram działań profilaktyczno-prewencyjnych
Wzór 2. Regulamin szkoły – działania interwencyjne
Rozdział 5
Wywiady
Wywiad 1. O demoralizacji ucznia trzeba poinformować policję
Wywiad 2. Szkoła ma obowiązek interweniować gdy uczeń zażywa narkotyki
Podstawa prawna
86 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa miękka