|
LOBBING W ¦WIETLE TEORII WYBORU PUBLICZNEGO
KALINOWSKI M. wydawnictwo: WYD UN £ÓD¬ , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 50.39 Twoja cena 47,87 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Lobbing w ¶wietle teorii wyboru publicznego
Lobbing jest integraln± czê¶ci± procesu podejmowania decyzji publicznych w
systemie przedstawicielskim. Udzia³ podmiotów zewnêtrznych w procesie stanowienia prawa
budzi jednak w¶ród komentatorów sceny publicznej nieustanne spory i kontrowersje.
Praktyka lobbingu podwa¿a tezê, ¿e instytucjonalizacja „wywierania wp³ywu na
w³adzê” w bezpo¶redni sposób redukuje negatywne efekty spo³eczne tego zjawiska.
Niniejsza publikacja stanowi próbê wyj¶cia poza obszar badañ porównawczych w kierunku
spojrzenia na zjawisko lobbingu poprzez cele, motywacje i regu³y zachowañ podmiotów
wspó³uczestnicz±cych w procesie dochodzenia do decyzji publicznych.
Podstawowym celem ksi±¿ki jest zobrazowanie mechanizmu lobbingu, który funkcjonuje w
oparciu o wybory dokonywane przez poszczególnych uczestników procesu politycznego,
zasoby, jakimi dysponuj±, ich wzajemne relacje oraz wewnêtrzne uwarunkowania systemu
przedstawicielskiego - wspólne dla pañstw zachodnich demokracji.
Za³o¿ona przez autora konwencja redukcjonistyczna zrodzi³a potrzebê odwo³ania
siê do teorii, która umo¿liwia badanie uwarunkowañ systemowych demokracji jako wyniku
³±cznych skutków zachowania na poziomie jednostki lub grupy. Takie za³o¿enia
wyj¶ciowe spe³nia teoria wyboru publicznego (public choice theory), która powsta³a na
gruncie amerykañskim na prze³omie lat 50. i 60. XX wieku. Wykorzystuje ona klasyczne
instrumentarium badawcze ekonomii do obja¶niania meandrów procesu politycznego.
Wstêp 11
Rozdzia³ I. Zakres pojêciowy i podmioty lobbingu 19
1. Uwagi wprowadzaj±ce 19
2. Anglosaskie korzenie lobbingu 20
3. Pierwsze próby uregulowañ prawnych 25
4. Czym jest wspó³czesny lobbing? 27
4.1. Przegl±d definicji politologicznych i socjologicznych 30
4.2. Lobbing a public relations 34
5. Strategie, metody i formy lobbingu 39
5.1. Partycypacja ustawodawcza 39
5.2. Przetargi polityczne 40
5.3. Patronat polityczny 42
5.4. Lobbing a korupcja 45
6. Dzia³ania lobbingowe w ujêciu podmiotowym 47
6.1. Klasyfikacja 47
6.2. Dylematy terminologiczne 50
7. Podsumowanie 55
Rozdzia³ II. Program badawczy public choice – implikacje dla analizy sfery
publicznej wspó³czesnych demokracji 57
1. Uwagi wprowadzaj±ce 57
2. Geneza i rozwój szko³y wyboru publicznego 58
2.1. Echo recepty Keynesa 58
2.2. Spór wokó³ idei welfare state 64
2.3. Istota public choice 73
3. Podstawy metodologiczne 76
3.1. Indywidualizm metodologiczny 77
3.2. Homo oeconomicus w polityce 78
3.3. Polityka a wymiana rynkowa 82
4. Lobbing jako przedmiot badañ szko³y wyboru publicznego 83
5. Podsumowanie 87
Rozdzia³ III. Formowanie i organizacja grup nacisku 89
1. Uwagi wprowadzaj±ce 89
2. Rynkowy wymiar systemu przedstawicielskiego 90
3. Polityka gospodarcza rz±du a formowanie grup nacisku 96
3.1. „Interwencyjny” obszar zainteresowania lobbystów 96
3.2. Quasi-publiczny charakter instrumentów polityki sektorowej 101
4. Zbie¿no¶æ interesów jednostkowych w kontek¶cie organizacji grupy nacisku 105
4.1. Pluralistyczne rozumienie wspó³dzia³ania wewn±trz grupy 105
4.2. Logika dzia³ania kolektywnego – implikacje postawy free rider 107
5. Podsumowanie 119
Rozdzia³ IV. Grupy nacisku w strukturze demokratycznego rynku politycznego 121
1. Uwagi wprowadzaj±ce 121
2. Niedoskona³o¶ci rynku wyborczego 122
2.1. Model Schumpetera 122
2.2. Model Downsa 128
2.2.1. Informacja a wybory publiczne 129
2.2.2. Przes³anki dzia³añ rz±du 135
2.2.3. Przes³anki dzia³añ opozycyjnych partii politycznych 136
2.3. Implikacje demokratycznej konkurencji 139
3. Sfera relacji grup nacisku z administracj± publiczn± 145
3.1. Ekonomiczna teoria regulacji 145
3.2. Sygnalizacyjne modele lobbingu 151
3.3. Przes³anki kooperacji z biurokracj± 154
3.4. Od artykulacji preferencji do transakcji – czym jest lobbing na p³aszczy¼nie
konstruowania polityk sektorowych? 158
4. Podsumowanie 161
Rozdzia³ V. Lobbing w funkcji dobrobytu ogólnospo³ecznego 163
1. Uwagi wprowadzaj±ce 163
2. Grupy nacisku w pluralistycznej koncepcji „przeciwwagi si³” 164
2.1. Klasyczne podej¶cie pluralistyczne 164
2.2. Synteza teorii pluralistycznych na gruncie nauki ekonomii – model Gary’ego
Beckera 168
2.3. Korporatywizm 173
2.4. Klientelizm 176
2.5. Próba analizy krytycznej176
3. Koszty lobbingu w koncepcji rent-seeking 188
4. Uwagi koñcowe 194
Zakoñczenie 197
Bibliografia 203
Spis schematów, rysunków i wykresów 217
220 stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|