Japonizm w sztuce modernizmu
Obrazy przep³ywaj±cego ¶wiata
W ksi±¿ce ukazano w znacznie precyzyjniejszy sposób, jak
wielki by³ wp³yw sztuki japoñskiej na impresjonizm i postimpresjonizm, a tak¿e w
jakich rozwi±zaniach formalnych w dzie³ach malarskich i graficznych jest on obecny.
Publikacja stanowi bardzo cenne uzupe³nienie prac po¶wiêconych nurtom nowoczesnego
malarstwa europejskiego XX w.
prof. Zbigniew Bania Uniwersytet Kardyna³a Stefana Wyszyñskiego
w Warszawie
Ksi±¿ka daje czytelnikowi niezwykle u¿yteczne kompendium
wiedzy na temat oddzia³ywania ukiyo-e na artystów ró¿nych krajów europejskich - i nie
tylko. Podsumowuje dzieje paryskiej fascynacji „japoñszczyzn±” - równie¿ w
wymiarze rynku sztuki i zainteresowañ szerszej publiczno¶ci, jak te¿ prezentuje
pocz±tki japonizmu polskiego, z nieodzown± postaci± Feliksa Jasieñskiego - Mangghi.
Omawia wp³yw estetyki ukiyo-e na artystów pochodzenia holenderskiego, aktywnych w Afryce
Po³udniowej. (...) Na gruncie polskim jest to zupe³nie nowa analiza, poszerzaj±ca pole
wiedzy na temat japonizmu, ale te¿ wprowadzaj±ca do polskiej literatury wcze¶niej jej
nieznanych, a czêsto znakomitych artystów.
dr Joanna Wasilewska Dyrektor Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie
Wstêp 7
Stan badañ nad wp³ywami sztuki japoñskiej na sztukê Zachodu 11
Japoñskie drzeworyty ukiyo-e 17
Rozdzia³ I 21
Japonizm w kulturze i sztuce europejskiej 23
Ziemie polskie i japoñszczyzna 36
Rozdzia³ II 41
Impresjoni¶ci 43
Édouard Manet 44
Claude Monet 52
Edgar Degas 57
Mary Cassatt 67
James McNeill Whistler 73
Rozdzia³ III 79
Postimpresjoni¶ci 81
Paul Gauguin 81
Henri de Toulouse-Lautrec 85
Rozdzia³ IV 97
Holendrzy i „Kraj Kwitn±cej Wi¶ni” 99
George Hendrik Breitner 103
Vincent van Gogh 111
Rozdzia³ V 129
Afryka Po³udniowa i japonizm. T³o historyczne 131
Emigranci ze „Starego Kraju” i Japonia 134
Zakoñczenie 143
Bibliogr afia 147
Spis ilustr acji 157
162 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miêkka