|
ZARZ¡DZANIE W SZKO£ACH WY¯SZYCH I INNOWACJE W GOSPODARCE
WAWAK T. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 50.55 Twoja cena 48,02 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Zarz±dzanie w szko³ach wy¿szych i innowacje w gospodarce
Innowacyjno¶æ gospodarki ka¿dego kraju jest ¶ci¶le powi±zana z poziomem i dynamik±
rozwoju nauki i edukacji. Im wy¿szy poziom rozwoju szkolnictwa, tym wy¿sze miejsce w
poziomie innowacyjno¶ci zajmuje dane pañstwo, bez wzglêdu na to, na jakie rankingi siê
powo³ujemy. W globalnym rankingu innowacyjno¶ci pañstw w 2015 roku sporz±dzonym przez
ekspertów z Uniwersytetu Cornella Polska zajê³a 39. miejsce; najwy¿ej, na 32. miejscu,
oceniono uwarunkowania instytucjonalne innowacyjno¶ci w naszym kraju (polityka
ekonomiczna, regulacje ¶rodowiska, otoczenie biznesu), a dopiero na 68. miejscu – wp³yw
wiedzy na rozwój gospodarczy (PNB). W¶ród czynników determinuj±cych poziom i dynamikê
innowacyjno¶ci najsilniejszych gospodarczo pañstw ¶wiata poczesne miejsce zajmuj±
efekty funkcjonowania edukacji i nauki, zw³aszcza szkolnictwa wy¿szego w tych krajach,
bez których nie ma rozwojuinnowacji. Jedynym sposobem na budowê prawdziwie innowacyjnej
gospodarki jest skonstruowanie pomostu miêdzy ¶wiatem nauki a biznesu, które oddziela
tzw. dolina ¶mierci. Tym pomostem s± prawo formu³uj±ce warunki rozwoju innowacyjno¶ci
oraz nak³ady na rozwój nauki i szkolnictwa wy¿szego w danym kraju. Polska musi byæ
innowacyjna, a nie imitacyjna! Aby tak siê sta³o, konieczne jest po³o¿enie wiêkszego
nacisku na wspó³pracê nauki z biznesem, radykalna poprawa jako¶ci zarz±dzania w nauce
i szkolnictwie wy¿szym oraz wzrost nak³adów finansowych na wspólnie realizowane przez
naukowców i praktyków innowacje w gospodarce, p³yn±cych z bud¿etu pañstwa i od
prywatnych inwestorów. Tym procesom musi towarzyszyæ odczuwalny wzrost jako¶ci kszta³cenia
i efektów prowadzonych badañ naukowych w szko³ach wy¿szych oraz instytutach
badawczych. Bardzo wa¿nym czynnikiem determinuj±cym realizacjê powy¿szych zadañ jest
generalna zmiana postaw zatrudnionych do zapewnienia rozwoju uczelni, której s±
pracownikami. Musimy spowodowaæ, aby zarz±dzaj±cy i zarz±dzani w szkole wy¿szej „chcieli
chcieæ” byæ rzeczywi¶cie zaanga¿owani poprzez swoj± pracê w rozwój w³asnej Alma
Mater. Przeprowadzane od lat kolejne nowelizacje prawa dotycz±cego nauki i szkolnictwa wy¿szego
ograniczaj± siê do spraw wa¿nych, mniej wa¿nych, ale nie najwa¿niejszych. Dlatego
reformowanie nauki i szkolnictwa wy¿szego powinno siê rozpocz±æ w Polsce od zmian w
sprawach kluczowych, a nie drugorzêdnych.
prof. Tadeusz Wawak
364 strony, Format: 17.0x24.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|