|
WPŁYW EKSPANSJI ZAGRANICZNEJ NA EFEKTYWNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW
BARŁOŻEWSKI K. wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 104.40 Twoja cena 99,18 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wpływ ekspansji zagranicznej na efektywność przedsiębiorstw
Publikacja pokazuje efekt „iluzji internacjonalizacji”, prowadząc do wniosków
sprzecznych z powszechnie obowiązującym poglądem, że wyjście firmy na rynki
zagraniczne bezpośrednio prowadzi do lepszych wyników w stosunku do firm pozostających
w kraju. Zawiera szereg praktycznych wskazówek dla menedżerów planujących lub
prowadzących ekspansję zagraniczną w celu zwiększenia szansy na odniesienie sukcesu.
Celem pracy jest weryfikacja, czy istnieje, a jeżeli tak, to jaki ma kształt,
zależność między stopniem internacjonalizacji a efektywnością finansową
przedsiębiorstw. W odniesieniu do tego celu pojawił się też drugi, którym jest
weryfikacja, czy na przebieg zidentyfikowanej relacji mają wpływ zmienne
odzwierciedlające uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne ekspansji zagranicznej. W
analizie szczególny nacisk położono na motywy oraz formy ekspansji zagranicznej, które
do tej pory nie były szeroko omawiane w polskiej, a także, jak wskazuje dokonany
przegląd badań empirycznych, w światowej literaturze poświęconej badaniom nad tego
typu związkami.
Książka jest adresowana do pracowników naukowych i studentów zainteresowanych
problematyką biznesu międzynarodowego oraz zarządzania strategicznego, a także do
kadry kierowniczej polskich przedsiębiorstw, które prowadzą ekspansję zagraniczną lub
rozważają jej podjęcie.
Praca dra Krystiana Barłożewskiego to bez wątpienia pozycja
potrzebna na polskim rynku wydawniczym. Wyzwanie sprostania priorytetowi efektywności
finansowej przez firmy jest z jednej strony powszechne w warunkach wolnej konkurencji na
rynku, której natężenie wzmagają procesy internacjonalizacji, ale z drugiej strony
jednocześnie kluczowe dla przedsiębiorstw. Rozpoznanie związków pomiędzy zachowaniami
internacjonalizacyjnymi a wspomnianą efektywnością finansową, zidentyfikowanie
czynników decydujących o kierunku i sile tej zależności, a także czynników
„tłumaczących” ową zależność ma duże znaczenie praktyczne.
Dr hab. Barbara Jankowska, prof. nadzw. UEP Uniwersytet
Ekonomiczny w Poznaniu Katedra Konkurencyjności Międzynarodowej
Wstęp
Rozdział 1. Teoria internacjonalizacji
1.1. Internacjonalizacja i globalizacja - kluczowe pojęcia biznesu międzynarodowego
1.1.1. Znaczenie terminu "internacjonalizacja"
1.1.2. "Biznes międzynarodowy" i jego definicje
1.1.3. Definicja terminu "globalizacja" i pojęć pokrewnych
1.2. Makroekonomiczne teorie wymiany międzynarodowej
1.3. Mikroekonomiczne teorie i modele internacjonalizacji
1.3.1. Klasyfikacja teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw
1.3.2. Korzyści i ograniczenia dla przedsiębiorstw w świetle mikroekonomicznych teorii
internacjonalizacji przedsiębiorstw
1.4. Podsumowanie
Rozdział 2. Internacjonalizacja przedsiębiorstw w świetle literatury przedmiotu
2.1. Motywy i bariery internacjonalizacji
2.1.1. Motywy internacjonalizacji - ujęcie, klasyfikacja i stosowane terminy
2.1.2. Bariery internacjonalizacji
2.1.3. Motywy dezinternacjonalizacji
2.2. Formy wejścia na rynki zagraniczne
2.2.1. Stosowane definicje i klasyfikacje
2.2.2. Czynniki determinujące wybór i zmianę formy ekspansji zagranicznej
2.2.3. Ogólna charakterystyka form internacjonalizacji
2.3. Pomiar stopnia internacjonalizacji przedsiębiorstwa
2.3.1. Wymiary internacjonalizacji i kluczowe aspekty ich pomiaru
2.3.2. Sposób konstruowania mierników internacjonalizacji
2.3.3. Klasyfikacja i przykłady mierników stopnia internacjonalizacji
2.3.4. Wady, zalety i ograniczenia mierników stopnia internacjonalizacji
2.4. Podsumowanie
Rozdział 3. Przegląd badań dotyczących relacji między internacjonalizacją a
efektywnością przedsiębiorstw
3.1. Badania zagraniczne
3.1.1. Nurty badań i teorie stosowane w badaniach zagranicznych nad relacją stopień
internacjonalizacji-efektywność firm
3.1.2. Miary internacjonalizacji w zagranicznych badaniach empirycznych
3.1.3. Miary efektywności w zagranicznych badaniach empirycznych
3.1.4. Kształt relacji stopień internacjonalizacji-efektywność
3.1.5. Przyczyny rozbieżności uzyskiwanych wyników
3.1.6. Kluczowe zmienne moderujące i kontrolne
3.2. Badania krajowe
3.2.1. Przesłanki do prowadzenia badań na temat związków między internacjonalizacją
a efektywnością polskich firm
3.2.2. Nurty badań i wykorzystywane koncepcje teoretyczne
3.2.3. Czynniki determinujące efektywność internacjonalizacji przedsiębiorstw (polskie
badania)
3.2.4. Przebieg relacji między internacjonalizacją a efektywnością przedsiębiorstw
(polskie badania)
3.2.5. Badane firmy i operacjonalizacja zmiennych (polskie badania)
3.2.6. Wyniki badań dotyczących wpływu internacjonalizacji na efektywność polskich
przedsiębiorstw
3.3. Podsumowanie
Rozdział 4. Wpływ stopnia, form i motywów internacjonalizacji na efektywność
przedsiębiorstw w świetle badań własnych
4.1. Koncepcja i metodyka badań własnych
4.1.1. Model teoretyczny - pytania badawcze i cele badania
4.1.2. Model i hipotezy badawcze
4.1.3. Operacjonalizacja zmiennych
4.2. Sposób przeprowadzenia badania
4.2.1. Sposób weryfikacji hipotez badawczych
4.2.2. Grupa badanych przedsiębiorstw
4.2.3. Procedura gromadzenia danych i przeprowadzenia badania w terenie
4.2.4. Opis kwestionariusza wywiadu
4.3. Wyniki i dyskusja
4.3.1. Charakterystyka próby badawczej
4.3.2. Efektywność finansowa badanych przedsiębiorstw
4.3.3. Zakres umiędzynarodowienia badanych przedsiębiorstw
4.3.4. Formy prowadzenia działalności gospodarczej za granicą
4.3.5. Motywy internacjonalizacji badanych przedsiębiorstw
4.3.6. Relacja między stopniem internacjonalizacji a efektywnością finansową badanych
przedsiębiorstw
4.3.7. Relacja między motywami internacjonalizacji a efektywnością finansową badanych
przedsiębiorstw
4.3.8. Relacja między formami internacjonalizacji a efektywnością finansową badanych
przedsiębiorstw
4.4. Ograniczenia zastosowanej metody badawczej
4.5. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Aneks
Załącznik A.1. Motywy internacjonalizacji
Załącznik A.2. Korzyści i koszty wymiany międzynarodowej dla przedsiębiorstw w
świetle wybranych mikroekonomicznych teorii internacjonalizacji
Załącznik A.3. Wykaz zagranicznych badań dotyczących relacji pomiędzy
internacjonalizacją a efektywnością przedsiębiorstw, opublikowanych w latach 2008-2014
Załącznik A.4. Wykaz polskich badań empirycznych dotyczących relacji pomiędzy
internacjonalizacją a efektywnością przedsiębiorstw, opublikowanych w okresie
2006-2014
Załącznik A.5a. Tabela współczynników korelacji liniowej r Pearsona (tabela
statystyczna)
Załącznik A.5b. Wyniki analizy regresji dla zmiennej zależnej ROE (tabela statystyczna)
Załącznik A.5c. Wyniki analizy regresji dla zmiennej zależnej ROA (tabela statystyczna)
Załącznik A.5d. Wyniki analizy regresji dla zmiennej zależnej ROS (tabela statystyczna)
Załącznik A.5e. Wyniki analizy regresji dla zmiennej zależnej stopa zmiany przychodów
ze sprzedaży (tabela statystyczna)
Indeks
312 stron, Format: 16.5x23.9, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|