Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku turystycznym
Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne radykalnie zmieniają sposób
funkcjonowania rynków, w szczególności rynku turystycznego. Dlatego konieczne jest
śledzenie zmian i ich opis w literaturze. Stało się to główną przesłanką
przygotowania niniejszej książki przez pracowników Katedry Turystyki Uniwersytetu
Ekonomicznego w Krakowie.
W publikacji przedstawiono szeroki opis technologii informacyjnych i komunikacyjnych
(TIK) stosowanych przez podmioty rynku turystycznego na podstawie kwerendy literatury oraz
wyników przeprowadzonych badań. Wskazano rolę TIK w funkcjonowaniu rynku turystycznego
miasta Krakowa.
Rezultaty są ważne przede wszystkim dla środowiska akademickiego zajmującego się
naukowo problematyką turystyki. Efektem praktycznym jest uzyskanie danych niezbędnych
dla strony podażowej rynku turystycznego, której podmioty mogą przygotowywać ofertę
dostosowaną do zidentyfikowanych zachowań turystów.
Wyniki badań mają walor aplikacyjny przede wszystkim dla branży turystycznej,
dostarczając wiedzy formalnej w tym zakresie. Szeroki przegląd tematyki związanej z
technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w turystyce może stanowić również
atrakcyjne opracowanie dla studentów na kierunkach związanych z turystyką. Monografia
jest także wartościowym źródłem informacji dla władz administracyjnych i
samorządowych nie tylko Krakowa, ale innych rejonów recepcji turystycznej w Polsce, a w
szczególności dużych miast.
Wstęp (J. Berbeka)
Rozdział 1. Technologie informacyjne i komunikacyjne - wprowadzenie w
problematykę (R. Seweryn)
1.1. Społeczeństwo informacyjne i jego technologiczny wymiar
1.2. Zakres pojęciowy terminu "technologie informacyjno-komunikacyjne"
1.3. Rozwój i zalety internetu jako katalizatora rozwiązań TIK
1.4. Zmiany na rynku turystycznym wywołane przez technologie informacyjno-komunikacyjne
1.5. Rynek zasobów i usług cloud computing
Rozdział 2. Rozwiązania informacyjno-komunikaeyjne w przedsiębiorstwach
turystycznych (M. Rudnicki)
2.1. Ewolucja TIK na rynku turystycznym
2.2. Rozwiązania stosowane w branży lotniczej
2.3. Rozwiązania stosowane w branży hotelowej
2.4. Rozwiązania stosowane w branży gastronomicznej
2.5. Wybrane narzędzia wsparcia komunikacji w firmie turystycznej
Rozdział 3. Znaczenie mediów społecznościowych w turystyce (Z. Borek)
3.1. Istota i znaczenie mediów społecznościowych
3.2. Klasyfikacja i demografia mediów społecznościowych
3.3. Strategie działania firm w mediach społecznościowych
Rozdział 4. Rola technologii mobilnych na rynku turystycznym (A.
Niemczyk)
4.1. Istota technologii mobilnych
4.2. Rynek usług mobilnych w Polsce i na świecie
4.3. Aplikacje mobilne wykorzystywane przed i podczas podróży
Rozdział 5. Znaczenie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości w tworzeniu
produktów turystycznych (J. Berbeka)
5.1. Istota wirtualnej rzeczywistości i jej rodzaje
5.2. Kategoria rzeczywistości rozszerzonej
5.3. Zastosowanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości na rynku turystycznym
Rozdział 6. Kraków jako wiodący ośrodek turystyki w Polsce (J. Sala)
6.1. Uwarunkowania rozwoju turystyki w Krakowie
6.2. Turystyczna baza noclegowa w Krakowie i tendencje jej rozwoju
6.3. Rozwój bazy żywieniowej
6.4. Zmiany w strukturze bazy transportowej Krakowa w latach 2010-2015
6.5. Rozwój infrastruktury paraturystycznej
Rozdział 7. Metodyka badań i charakterystyka badanej zbiorowości (K.
Lipecki)
7.1. Cel oraz problem badawczy
7.2. Dobór próby do badań ankietowych i netograficznych
7.2.1. Badania ankietowe
7.2.2. Badania netograficzne
7.3. Charakterystyka badanej zbiorowości
Rozdział 8. Wielowymiarowa ewaluacja stron internetowych podmiotów krakowskiego
rynku turystycznego (K. Borodako)
8.1. Ogólna ocena stron internetowych podmiotów na rynku turystycznym
8.2. Wykorzystanie TiK w zakresie treści, czytelności i dostępności witryn
internetowych
8.3. Wykorzystanie TiK w zakresie mechanizmów nawigacji i jakości technicznej stron
internetowych
8.4. Wykorzystanie TiK w zakresie reklamy, interaktywności oraz realizacji rezerwacji
Rozdział 9. Analiza wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych
przez odwiedzających Kraków (J. Berbeka)
9.1. Stan posiadania przez badanych urządzeń i oprogramowania z zakresu technologii
informacyjnych i komunikacyjnych
9.2. Zachowania odwiedzających Kraków w zakresie korzystania z technologii
informacyjno-komunikacyjnych na rynku
9.3. Ocena podmiotów krakowskiego rynku turystycznego w zakresie stosowanych technologii
informacyjnych i komunikacyjnych
Zakończenie (K. Borodako)
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Indeks
202 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka